Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Hiszpanie zbudują zbiornik Racibórz. Byli tańsi od Chińczyków

04.06.2013 00:00 OQL

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej wybrał firmę, która wybuduje potężny zbiornik przeciwpowodziowy Racibórz Dolny. To hiszpański Dragados.

REGION W sumie swoje oferty na budowę zbiornika przedstawiło siedem podmiotów – dwa z Chin, konsorcjum hiszpańsko-włoskie, konsorcjum polsko-azerskie, po jednej firmie z Włoch oraz Niemiec izwycięski Dragados, który zaoferował najniższą kwotę tj. 936,6 mln zł. Najdroższą ofertę dość nieoczekiwanie przedstawiła firma z Chin, która zaoferowała kwotę dwukrotnie wyższą od Hiszpanów. Wybór firmy odbywał się na zasadach Banku Światowego, który dofinansowuje inwestycję.

Zbiornik za 4 lata

– W połowie czerwca mamy nadzieję podpisać umowę z wykonawcą. To będzie zielone światło dla wykonawcy robót – mówi Tomasz Cywiński, dyrektor RZGW Gliwice. Zadaniem wykonawcy oprócz budowy samego polderu (zbiornik ma być suchy, a napełniany będzie tylko w przypadku zagrożenia powodziowego), a więc zapór – czołowej i dwóch bocznych – będzie również opracowanie dokumentacji projektowej, zawierającej informacje szczegółowe oraz uzupełniające projekty budowlane, przeprowadzenie robót wyburzeniowych na terenie zbiornika, wykonanie kompensacji środowiskowych oraz przeprowadzenie prac w obrębie czaszy zbiornika. Na to wszystko Dragados, według zapisów umowy ma 48 miesięcy, czyli zbiornik powinien być gotowy w drugiej połowie 2017 roku. – Co oczywiście nie znaczy, że nie będzie ukończony wcześniej – mówi Cywiński. To dość śmiałe stawianie sprawy, biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia. Wszak wedle pierwotnych planów rozpoczęcie budowy zbiornika miało się rozpocząć w październiku 2011 roku.

Budulec koleją

Przy budowie zbiornika pracować będzie nawet około tysiąca pracowników. – Na razie trudno mi odpowiedzieć na pytanie, czy będą to ludzie z Hiszpanii, czy Polacy – w tym z Raciborza. Na to pytanie będzie można dać odpowiedź za jakiś miesiąc – mówi Augustyn Bombała, koordynator Banku Światowego ds. budowy zbiornika Racibórz. Wtedy też mają być znane szczegóły dotyczące m.in. planu ruchu maszyn i ciężarówek, które będą dostarczać budulec do budowy zbiornika. Bombała nie wyklucza, że część budulca będzie przewożona koleją.

Artur Marcisz

  • Numer: 23 (656)
  • Data wydania: 04.06.13