Poniedziałek, 29 lipca 2024

imieniny: Marty, Olafa, Beatrycze

RSS

Warto go odwiedzić

17.04.2007 00:00
Średnia skuteczność interwencji telefonicznych 90%, pisemnych 50%. Jeśli to nie pomoże, sprawy trafiają do sądu. Powiatowy Rzecznik Konsumentów podsumował kolejny okres swojej działalności.

Powiat wodzisławski ma swojego rzecznika od czerwca 2005 r. Jest nim Dariusz Kalemba. Wcześniej teren ten obsługiwała Kazimiera Lalik, będąca jednocześnie rzecznikiem dla kilku miast i powiatów. Przyjmowała petentów przez osiem godzin w ciągu miesiąca. Obecnie rzecznik urzęduje przez cały tydzień. W ciągu niecałych dwóch lat funkcjonowania na samodzielnym stanowisku ustosunkował się do ok. 1200 spraw. Z tego wynika, że w ciągu roku udzielił trzy razy więcej porad od swojej poprzedniczki.

– Oczywiście jej możliwości były ograniczone. Przyjmowała mieszkańców naszego powiatu dwa razy w miesiącu po cztery godziny. Oprócz tego pracowała w innych miastach. Ja mam więcej czasu – mówi Dariusz Kalemba.

Reklamacja obuwia góruje 

W ubiegłym roku liczba porad konsumenckich wyniosła 558. Najczęściej dotyczyły reklamacji usług remontowych, telekomunikacyjnych, bankowych i ubezpieczeniowych. Bardzo dużo spraw, bo aż 71, dotyczyło reklamacji obuwia, sprzętu RTV i AGD (69 porad) i mebli – 33 porady.

Statystycznie ponad 90% konsumentów, którym udzielono porady nie wraca do rzecznika. Około 10% po pierwszym kroku, który wykonali na podstawie informacji uzyskanych właśnie od niego, wróciło i prosiło o pisemne wystąpienie do przedsiębiorcy.

Większe grzywny

Niestety coraz więcej właścicieli firm nie udziela odpowiedzi i wyjaśnień. Aż w jedenastu sprawach, rzecznik był zmuszony wystąpić do prokuratury czy policji z informacją o popełnieniu wykroczenia. W jednym przypadku, z powodu odmowy policji, rzecznik sam wystąpił z takim wnioskiem do sądu grodzkiego. Warto wspomnieć, że występowanie do sądów jest uprawnieniem rzecznika, a nie jego obowiązkiem.

– Niestety, nakładane grzywny w wysokości kilkuset złotych nie są dotkliwe dla przedsiębiorców, dlatego w większości tych spraw byłem bezradny w niesieniu skutecznej pomocy. Nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów podpisana przez prezydenta 12 marca tego roku określa minimalną kwotę grzywny na 2 000 zł. To powinno pozwolić na skuteczniejsze działanie – mówi Dariusz Kalemba.

Z porad rzecznika można skorzystać w biurze przy ul. Pszowskiej 92a (przy Zespole Szkół Technicznych) w Wodzisławiu Śl. Telefon: (32) 453 99 62, mail: dariusz.kalemba@powiatwodzislawski.pl. Rzecznik urzęduje od poniedziałku do piątku od godz. 9.00 do 15.00, w środy petentów nie przyjmuje, to dzień przygotowywania dokumentacji.  Adres do korespondencji: Starostwo Powiatowe w Wodzisławiu Śl., 44-300 Wodzisław Śl., ul. Bogumińska 2.

Bezpłatna Infolinia Konsumencka
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich uruchomiło ogólnopolską, bezpłatną Infolinię Konsumencką. Jest ona czynna pod numerem telefonu 0 800 800 008 w dni powszednie w godzinach 9.00 - 17.00. Dzwoniący konsumenci powinni mieć przygotowaną listę konkretnych pytań, które przedstawią po zwięzłym, opartym na faktach opisaniu swojego problemu. Ułatwi to pracę konsultantów oraz zapewni dostępność usługi jak największej liczbie osób.

(raj)

  • Numer: 16 (378)
  • Data wydania: 17.04.07