Niedziela, 28 lipca 2024

imieniny: Aidy, Innocentego, Marceli

RSS

Gigantyczny transport przedzierał się przez Racibórz

05.03.2019 00:00 red

Pięć elementów o imponujących gabarytach i tonażu wyruszyło z Raciborza we wtorkowy wieczór 26 lutego.

Transportowane były przegrzewacze modułowe wchodzące w skład układu ciśnieniowego instalacji produkcji metanolu, które Rafako realizowało w ramach kontraktu zawartego z kontrahentem z Niemiec. Największy element ważył 126 ton. – To dość poważny nadgabaryt szczególnie dla wysokości. Najwyższy z wysyłanych w ostatnich latach z Rafako – zauważa Sebastian Kieś, dyrektor Biura Handlowego w Zakładzie Produkcji Kotłów.

Nasz rozmówca mówi, że elementy wymagały specjalnego podejścia w trakcie produkcji, jak i finalnego załadunku. Elementy przewożone były do portu rzecznego w Opolu. Tam pozostaną przez tydzień. Dalej transport będzie odbywał się drogą rzeczną trzema barkami do Szczecina, a stamtąd do miejsca docelowego. Dokładnej lokalizacji nie podano, określono ją jako Bliski Wschód. – Najkrótszy odcinek, czyli transport drogowy był najtrudniejszy technicznie. Wymagał zaangażowania wielu osób m.in. służb energetycznych, telekomunikacyjnych, kolejowych oraz drogowych. Istotnym jest również fakt, że liczba zakładów produkcyjnych w Europie przystosowanych do produkcji tak wymagających elementów jest mocno ograniczona, co w tym przypadku pozytywnie wpływa na atrakcyjność oferty Zakładu Produkcji Kotłów Rafako – podkreśla dyrektor. Sebastian Kieś zwraca również uwagę na to, że nie są to najcięższe wyroby gotowe, jakie opuściły zakład produkcyjny. – Jednym z najcięższych był ponad 200–tonowy walczak (potocznie urządzenie zwane jest sercem kotła parowego – red.) – dodaje.

Transport realizowała firma Bedmet z Opola. Trwał dwie noce. Do Opola dotarł w czwartkowy poranek. Prezes firmy Wiesław Bednarz przyznał w rozmowie z Nowinami, że przygotowania do transportu trwały pół roku. Przejazd musiał zostać uzgodniony m.in. z zarządcami poszczególnych dróg. Na trasie musiały być usuwane znaki, sygnalizacja świetlna, linie napowietrzne. Jeden z dłuższych postojów zaliczono m.in. już na samym początku, utrudnieniem był przejazd kolejowy przy ul. Łąkowej. Wymagał chwilowego usunięcia trakcji elektrycznej.

Wideo z przejazdu modułów przez Racibórz można zobaczyć w kanale youtube portalu nowiny.pl.

(mad)

  • Numer: 10 (1394)
  • Data wydania: 05.03.19
Czytaj e-gazetę