Poniedziałek, 29 lipca 2024

imieniny: Marty, Olafa, Beatrycze

RSS

Przy wyprzedażach czujność nie zawadzi

27.08.2013 00:00 red

Obniżki cen często bardzo atrakcyjnych towarów sprawiają, że z przyjemnością rzucamy się w zakupowy wir. Kłopoty pojawiają się wtedy, gdy towar, który już nabyliśmy, okazuje się wadliwy, czy też niepotrzebny.

– Towary sprzedawane w ofercie wyprzedażowej podlegają takim samym uregulowaniom prawnym, jak towary nabywane z ramach normalnej oferty. Wszelkie więc uprawnienia do reklamacji pozostają zachowane. Konsument ma prawo do dwuletniej reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową. Ważne jest, aby taką reklamację zgłosić w ciągu dwóch miesięcy od stwierdzenia jakieś usterki – przypomina powiatowy rzecznik konsumentów Joanna Urban.

Aby procedura reklamacyjna rozpoczęła swój bieg, zazwyczaj wystarczy, że klient zgłosi się do sklepu, w którym dokonał zakupu. Tam sprzedawca, w jego obecności wypełnia formularz zgłoszenia reklamacyjnego, które następnie osoba reklamująca towar podpisuje.

Reklamacja natomiast nie jest uwzględniana wtenczas, kiedy cena obniżona została ze względu na konkretną wadę produktu, np. sprzedawca taniej sprzedaje kurtkę, która ma zepsuty zamek błyskawiczny. Kupujący, znając przyczynę przeceny, gdyż został o niej powiadomiony, nie może reklamować towaru.

Prawo do dwuletniej reklamacji posiadają również osoby, które dokonują zakupów przez Internet. Dodatkowo klient „ z sieci” może odstąpić od umowy, a więc ma możliwość oddania towarów w ciągu 10 dni od daty jej zawarcia. W takiej sytuacji wymagane jest jednak pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy, które należy wysłać listem poleconym lub za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Jednocześnie trzeba odesłać sprzedawcy zakupiony towar.

W tradycyjnych sklepach sprzedający nie ma obowiązku ustawowego przyjmowania zwrotów towarów – jest to wyłącznie jego dobra wola. Niektóre sklepy, zwłaszcza sieciowe, przyjmują zwroty, ale odbywa się to zwykle na zasadach, które sklep sam ustala. Może więc przyjąć towar i zwrócić pieniądze lub zaoferować coś w zamian. Najlepiej więc przed zakupem w sklepie czy sieci handlowej upewnić się czy możemy go oddać i na jakich zasadach. W praktyce zwykle taki towar powinien mieć zachowane wszystkie metki, być oryginalne zapakowany, nie posiadać śladów użytkowania, a ponadto powinniśmy oddać go w określonym terminie przedstawiając na dowód jego zakupu paragon.

Warto więc zastanowić się przed podjęciem decyzji o zakupie, dokładnie obejrzeć towar, przymierzyć, a nawet rozeznać czy rzecz tę gdzie indziej nie kupimy taniej, czasem po niższej cenie.

Przed rozpoczęciem sezonu wyprzedaży warto też sprawdzić ceny interesujących nas towarów, zanim trafią do oferty promocyjnej. Zdecydowanie zwiększa to nasze szanse na uniknięcie nieuczciwych sprzedawców, którzy sztucznie zawyżają ceny oferowanych artykułów.

Działania choć naganne trudne są do udowodnienia. – Nie mniej jeśli klient podejrzewa, że sklep manipuluje cenami, może to zgłosić do inspekcji handlowej, która posiada ustawowe kompetencje do sprawdzenia i kontrolowania placówek handlowych – informuje rzecznik Joanna Urban.

(ewa)

  • Numer: 35 (1111)
  • Data wydania: 27.08.13