Niedziela, 28 lipca 2024

imieniny: Aidy, Innocentego, Marceli

RSS

Już czas na letnie opony?

17.03.2009 00:00
Z oponami jest jak z butami. Kierowcy mogą przez cały rok chodzić w tych samych, ale komfort, bezpieczeństwo i wygoda pozostawiają wiele do życzenia. Podobnie sytuacja wygląda z ogumieniem w naszym samochodzie.

Nawet najlepszy układ napędowy i zawieszenie uzbrojone w ESP może nie uchronić nas przed wypadkiem, jeśli nie dostosujemy rodzaju opon w naszych samochodach do pory roku. – Teraz kiedy nadchodzi wiosna i  temperatura będzie wyższa, warto wymienić opony zimowe na letnie. W przypadku szerszych niskoprofilowych opon letnich warto poczekać z wymianą, aż temperatury będą wynosić około 10 st. C – doradza Krzysztof Kowalczyk – kierownik Serwisu Ogumienia Madag w Raciborzu.

Wymiana opon powinna być poprzedzona oględzinami ich stanu. Jeśli głębokość bieżnika wynosi poniżej 2 mm, nie warto ich zakładać, gdyż  z pewnością nie uda się przejeździć całego sezonu, a co ważniejsze nie zapewnią należytego odprowadzenia wody w strefie styku opony z nawierzchnią drogi. – Od tego, na jakich oponach podróżujemy, zależy bezpieczeństwo nie tylko nasze, ale również innych uczestników ruchu drogowego. Pomyślmy o tym, zanim nasze auto wpadnie w niekontrolowany poślizg i spotka się z innym samochodem lub pieszym  – przekonuje Krzysztof Kowalczyk.

Wymiana opon jest też okazją do sprawdzenia ich wyważenia, nawet jeśli przekładamy całe koła. Ciekawostką jest fakt, iż odchodzi się od stosowania ołowianych ciężarków do wyważania kół. Przepisy Unii Europejskiej zabraniają ich stosowania ze względu na ochronę środowiska. - Stosujemy od zeszłego roku ciężarki cynkowe lub stalowe. Nie ma to jednak żadnego negatywnego wpływu na eksploatację – dodaje Pan Krzysztof.

Na rynku jest duży wybór ogumienia i każdy powinien znaleźć opony odpowiadające swoim możliwościom finansowym. Najlepiej od razu kupić komplet takich samych opon, bo wtedy auto będzie się właściwie zachowywało na drodze. 

Istotne jest właściwe ciśnienie powietrza w oponie. Gdy jest ono zbyt wysokie, środkowy pas bieżnika szybko ulega wytarciu. – Opona przepompowana staje się twarda, co zmniejsza komfort jazdy i wpływa na zużycie elementów zawieszenia. Gdy w ogumieniu ciśnienie jest za niskie, opona styka się z nawierzchnią tylko zewnętrzną stroną bieżnika, która niszczy się w przyspieszonym tempie – przestrzega nasz ekspert. Pamiętajmy też o tym, aby opony w lepszym stanie technicznym zakładać na tylną oś samochodu, niezależnie od tego, czy jest to auto z przednim czy tylnym napędem.

Wymianę opon warto powierzyć serwisom ogumienia. W tym roku koszt pełnej przekładki waha się między 40 a 100 zł w zależności od typu kół. W przypadku kół niestandardowych, np. Runflat, jest jeszcze wyższy.

Jak przedłużyć żywotność opony?
- dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach
- nie ruszać ani nie hamować zbyt gwałtownie
- nie pokonywać zakrętów ze zbyt dużą prędkością powodującą częściową utratę przyczepności
- nie przeładowywać pojazdu
- ostrożnie najeżdżać na krawężniki
- dbać o właściwą geometrię zawieszenia

Jak poprawić bezpieczeństwo ruchu?
Oprócz dobrych dróg, wyśmienitych samochodów i wspaniałych opon, do poprawy bezpieczeństwa wskazane jest podnoszenie umiejętności jazdy. Można to zrobić w bardzo prosty sposób, oto przepis:
- zabierz swoje auto, zapakuj do niego kilka kartonów i jedź na zamknięty dla ruchu drogowego plac
- ustaw kartony i próbuj hamowania, slalomu, omijania przeszkody itp. Gdy bardziej poznasz swój samochód, będziesz bezpieczniejszy na drodze!

(mk)

  • Numer: 11 (883)
  • Data wydania: 17.03.09