Czwartek, 16 maja 2024

imieniny: Andrzeja, Jędrzeja, Adama

RSS

Koleją do Katowic w czasie 58 minut. W weekendy wypady do Wisły

25.09.2017 07:40 | 34 komentarze | kb

Kolej pędząca 100 km/h do Katowic, do których można dojechać w czasie 58 minut. Oprócz tego weekendowe połączenia do Wisły - mrzonka czy realna możliwość? Są wnioski z analizy, której tematem są szanse odtworzenia kolei w mieście. Na te i inne pytania odpowiada Michał Wolański, którego firma wykonała analizę.

Koleją do Katowic w czasie 58 minut. W weekendy wypady do Wisły
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

 

Czy powrót kolei do Jastrzębia jest realny?

Kolei w Jastrzębiu jest realna, opłacalna, sensowna, realna. To wykazała nasza analiza, chociaż na początku trudno się w to wierzy. Jastrzębie-Zdrój jest największym miastem w Polsce pozbawionym połączenia kolejowego. To się może wkrótce zmienić. Podobnie wątpiono w odtworzenie pomorskiej kolei metropolitarnej. Teraz ta linia z powodzeniem funkcjonuje.

Jak będzie przebiegała trasa linii kolejowej i co będzie jej docelową stacją?

Rekomendujemy, aby pod Rondem Centralnym znajdował się podziemny dworzec. Ze względu na specyfikę i ukształtowanie terenu. Wbrew pozorom jest to rozwiązanie tańsze. Zbliża też ono najbardziej kolej do mieszkańców. Będą jeszcze dwa przystanki – przy ulicy Granicznej oraz w sołectwie Bzie. Z Jastrzębie będzie odbudowany 10 km odcinek torów, który poprowadzi do Pawłowic, a następnie przez Strumień -  Chybie -  Pszczynę - Tychy - Katowice Ligota.  Do stolicy województwa kolej dojedzie w czasie 58 minut. Prędkość jazdy to 100 km / h, końcowy odcinek -  60 km / h. Planowane są też dwie inne linie: Hawierzow, przez Pawłowice – Strumień – Zebrzydowice – Karwinę i Wisła (połączenie weekendowe), przez Pawłowice – Strumień, Chybie – Skoczów – Goleszów – Ustroń – Ustroń Zdrój.

Co ze szkodami górniczymi? Czy nie będą przeszkodą dla odtworzenia kolei?

Oczywiście wzięliśmy to pod uwagę. Zostały zaprojektowane specjalnie rozwiązania, które pozwalają minimalizować szkody górnicze. Pod linią kolejową tworzy się taką specjalną poduszkę, dzięki czemu pociąg może bezpiecznie przemieszczać się, a osadzanie terenu następuje równomiernie. Zrozumiałe, że to pociąga za sobą większe koszty.

Czy kolej będzie opłacalna?

Z finansowego punktu widzenia kolej nie jest inwestycją przynosząca zyski. Podobnie, jak kolej w żadnej relacji regionalnej nie generuje nadwyżki. Występuje więc konieczność dotowania. Jednak Polskie Linie Kolejowe poszukują projektów, które nie tylko zakładają modernizację już istniejących linii, ale zakładają budowę nowych. Dobrze więc, że Miasto Jastrzębie posiada taką analizę.

Ile będzie kosztowało odtworzenie kolei w Jastrzębiu?

Wszystko powinno zamknąć się w kwocie 76 mln zł.  Nie jest to jakaś zawrotna kwota w kontekście tego, jakiej wielkości pieniądze Unia Europejska przeznacza na infrastrukturę komunikacyjną. Warto, więc poszukać źródeł finansowania tej inwestycji.

Kiedy można spodziewać się uruchomienia linii kolejowej?

Zaleca się uruchomienie linii kolejowej w latach 2022/2023. Wiąże się to z koniecznością zakończenia inwestycji prowadzonych przez Polskie Koleje Państwowe oraz Polskie Linie Kolejowe na innych odcinkach szlaku do Katowic.

W jaki sposób można zachęcić mieszkańców do korzystania z kolei?

Zalecamy wprowadzenie wspólnego biletu okresowego na autobusy MZK Jastrzębie lub Komunikacyjny Związek Komunalny GOP, a także wspólny bilet transgraniczny (jednorazowy i okresowy) ważny we wszystkich autobusach MZK Jastrzębie, w pociągach na trasie Jastrzębie - Karwina - Hawierzów. Dla pasażerów korzystających z pociągów zapewnione będą bezpłatne parkingi na samochody park&ride, na przystankach Centrum, Graniczna, Bzie. Także nowe stacje roweru miejskiego mają uwzględniać przystanki kolejowe. Sieć komunikacji miejskiej, również w Pawłowicach i Strumieniu ma być skorelowana z godzinami odjazdów pociągów.