Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Powstała petycja w sprawie stacji kolejowej

13.01.2021 13:00 | 46 komentarzy | juk, art

Towarzystwo Entuzjastów Kolei zbiera w sieci podpisy pod petycją o zlokalizowanie na terenie Wodzisławia Śl. stacji regionalnej Kolei Dużych Prędkości, która ma powstać w ramach CPK.

Powstała petycja w sprawie stacji kolejowej
Mapa poglądowa przebiegu linii KDP. Różowy kolor to wariant forsowany obecnie przez CPK, zielony to propozycja TEK
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

POWIAT Kilka tygodni temu Towarzystwo Entuzjastów Kolei (TEK) zwróciło się do rady powiatu o poparcie apelu na umiejscowienie stacji regionalnej planowanej Kolei Dużych Prędkości (KDP) na terenie Wodzisławia Śl. Rada nie przychyliła się do tej prośby, uznając że decyzje w tak ważnej sprawie powinny zapadać po analizach ekspertów. Wątpliwości budziła m.in. duża ilość wyburzeń w proponowanej przez TEK koncepcji. Społecznicy jednak nie składają broni. Zbierają właśnie wirtualne podpisy pod petycją w tej sprawie.

Poparcie internautów

Petycja jest dostępna online w portalu Petycjeonline.com Została założona 29 grudnia. Aktualnie (stan na 11 stycznia) podpisało się pod nią 227 osób, cieszy się więc raczej umiarkowanym poparciem. Niektórzy – jak np. Alicja Koczy z Turzy Śl. – argumentowali, dlaczego popierają pomysł społeczników. „Kocham koleje i myślę, że przebieg linii przez Wodzisław Śląski jest super okazją dla wzmocnienia pozycji regionu, a także daje wielką perspektywę rozwoju dla mieszkańców, a także stwarza szansę na sprawne przemieszczanie się do pracy w dalszych rejonach województwa” napisała pani Alicja. Co ciekawe, nie tylko mieszkańcy powiatu wodzisławskiego popierają koncepcję TEK-u, ale również m.in.: Jastrzębia-Zdroju, Żor, Chałupek, a także czeskich miejscowości. Społecznicy nie określili, do kiedy trwa zbieranie wirtualnych podpisów.

Sprawa o znaczeniu strategicznym

Jak wyjaśniają Piotr Adamczyk i Jan Psota, umiejscowienie stacji na terenie Wodzisławia Śl. to sprawa o znaczeniu strategicznym dla naszego powiatu. Podkreślają, że dokładnie na linii prostej łączącej Katowice z Ostrawą leżą Wilchwy – dzielnica Wodzisławia Śl. – gdzie do zagospodarowania jest ogromny teren po zlikwidowanej w 2001 r. kopalni 1 Maja. – Ten teren doskonale nadaje się na budowę węzła kolejowego i centrum przesiadkowego. Miejsce to oddalone jest o około 8 km od centrum Jastrzębia-Zdroju i 5 km od centrum Wodzisławia Śl. z możliwością skomunikowania z centrami tych miast i siecią kolejową regionu poprzez odbudowę linii Wodzisław Śl. – Jastrzębie-Zdrój Centrum w śladzie dawnej linii 875 – wskazują przedstawiciele TEK-u.

TEK o wyburzeniach: i tak będą niezależnie od wybranego wariantu

Przypomnijmy, że rada powiatu wodzisławskiego odmówiła udzielenia wsparcia społecznikom i nie podjęła uchwały popierającej działania zmierzające do umiejscowienie stacji na terenie Wodzisławia Śl. – W interesie powiatu jest to, aby przystanek był zlokalizowany na terenie powiatu wodzisławskiego. Nie jest to jednak takie ważne czy to będzie na Wilchwach czy w Mszanie. Istotne jest to, aby była to optymalna lokalizacja. Ważny jest także interes mieszkańców, aby było jak najmniej wyburzeń – argumentuje radny powiatowy Ryszard Zalewski. – Przystanek początkowy będzie w Ostrawie, pośredni w powiecie wodzisławskim i kolejny w Katowicach. Taki wariant popieram – dodaje.

Zauważmy, że stacja regionalna, według zamysłu Towarzystwa, miałaby powstać w sąsiedztwie ul. Czarneckiego. Wcześniej miałaby przeciąć na wysokości Turzy Śl. autostradę, później przejść pograniczem Turzy Śl. i Krostoszowic (okolice dawnego PGR Olszenica i okolice ul. Granicznej) i wejść na Wilchwy w okolicach skrzyżowania pięciu dróg, przecinając najpewniej ul. Mszańską. W wielu tych miejscach istnieje ścisła zabudowa mieszkalna, poza tym istnieje w tym miejscu spora różnica terenów. Po wyjściu z proponowanej przez TEK na Wilchwah stacji, linia KDP miałaby przeciąć ulice Teligi, Batalionów Chłopskich, Świętego Wawrzyńca i Jastrzębską, by po kilku kilometrach wbić się w pagórkowate centrum Połomi, przecinając ul. Centralną, która w zasadzie biegnie dnem szerokiego wąwozu. Każda z tych ulic jest gęsto zabudowana, a teren pod budowę, zwłaszcza w Połomi i w Turzy bardzo trudny. Pytamy więc TEK czy zdaje sobie sprawę ze sporych kosztów społecznych? – Proponowany przez nas przebieg linii KDP jest krótszy o 6 km o tego, który forsuje obecnie CPK. A to oznacza, że tych kosztów społecznych będzie mniej w naszym wariancie, niż w wariancie, który przetnie Godów, Skrzyszów i Mszanę – odpowiada Jarosław Polok z TEK-u. Jak dodaje, problemu nie stanowią również przewyższenia. – Na proponowanej przez CPK trasie też one są. I też trzeba będzie sobie z nimi poradzić. Mamy XXI wiek i dziś można to zrobić – mówi, dodając że w wariancie forsowanym przez CPK problemem będą szkody górnicze. – Wtedy nie będzie to kolej dużych prędkości, a kolej która pojedzie 60 czy 80 km/h. Czy o to chodzi? – zaznacza Polok. W jego opinii wariant forsowany przez CPK jest wariantem politycznym, w którym chodzi o to, żeby linia KDP biegła jak najbliżej Jastrzębia.

Zdaniem prezesa TEK, Piotra Adamczyka twierdzenie, że proponowane przez TEK rozwiązanie oznacza koszty społeczne, jest niesprawiedliwe, bo propozycja CPK również te koszty przyniesie.

- Tu nie mówimy o tym, czy budować linię, tylko jak. Obawy mieszkańców na zaplanowanych ciągach inwestycji liniowych są naturalne. Jednakże rzadko sie zdarza niezadowolenie społeczne z uzyskanych na koniec rekompensat, więc nie demonizujmy tej sprawy. To samo było przy budowach autostrad czy zbiornika Racibórz Dolny. Jakoś trudno dziś znaleźć niezadowolonych przesiedleńców - uważa prezes TEK-u.

Adamczyk dodaje, że KDP to nie jest budowa niskobudżetowa, przy której będzie się na wszystkim oszczędzać. - Stosowanie estakad czy nawet tuneli przy takich inwestycjach nie jest niczym niezwykłym. Jeśli zwycięży koncepcja społeczna, to my o takie rozwiązania będziemy zabiegać, aby inwestycja była jak najmniej uciążliwa dla ludzi - zapewnia.

Dodajmy, że spółka CPK ogłosiła przetarg na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, na podstawie którego zostanie wybrany wariant inwestorski przebiegu linii, o czym piszemy na kolejnej stronie.

(juk), (art)