W Rybniku szykują się podwyżki. Więcej za parking i autobus
Od października drożeją niektóre opłaty związane z korzystaniem z parkingów miejskich. Więcej zapłacimy też za bilety komunikacji autobusowej na liniach organizowanych przez Zarząd Transportu Zbiorowego.
Nowy cennik opłat za postój na parkingach miejskich obowiązywać będzie od 1 października. Zmianie nie ulegnie opłata za pierwszą i każdą następną rozpoczętą godzinę postoju pojazdów (2,5 zł). Więcej trzeba będzie zapłacić za abonament miesięczny. Abonament typu SP (obowiązuje na wszystkich parkingach miejskich z zainstalowanym systemem parkingowym) będzie kosztował 200 zł na miesiąc (do tej pory 150 zł), cena abonamentu typu OP (obowiązuje na jednym określonym parkingu) wzrasta z 70 do 90 zł miesięcznie. Wyższe będą też opłaty za brak biletu lub paragonu (w tym brak aktualnego abonamentu) – w takim przypadku trzeba będzie zapłacić 50 zł (obecnie 30 zł). Jest też nowa opłata: za brak biletu na parkingu z zainstalowanym parkomatem będzie trzeba zapłacić 200 zł.
Od 1 października na wszystkich parkingach ogólnodostępnych ujednolicone zostają godziny, w których trzeba ponosić opłaty. Za postój samochodów zapłacić trzeba będzie od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 – 18.00, a w soboty w godz. 7.00 – 14.00. Parkowanie jest bezpłatne przez pierwszych 15 minut postoju na wszystkich parkingach ogólnodostępnych z zainstalowanym systemem parkingowym oraz przez pierwszych 90 minut na parkingach przy ul.: Powstańców Śląskich, T. Kościuszki, J. Kotucza oraz Rudzkiej.
Cennik opłat za przejazdy w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez Zarząd Transportu Zbiorowego zmieni się 12 października. Podrożeją bilety kupowane u kierowcy lub poprzez urządzenia mobilne. Za bilet jednorazowy zapłacimy: 5 zł (normalny; obecnie 4 zł) i 2,5 zł (ulgowy; teraz 2 zł), za bilet czasowy – 24-godzinny – 12 zł (normalny; obecnie 8 zł) lub 6 zł (ulgowy; teraz 4 zł). Warto dodać, że funkcjonować będzie tylko jeden rodzaju bilet dobowy – niezależnie od strefy.
Tak jak do tej pory korzystniejsze warunki przejazdu autobusem będą mieli użytkownicy e-karty. Przejazd dowolną linią powyżej 2 przystanków w strefie 0 kosztować będzie 2,4 zł za bilet normalny (obecnie 2 zł) i 1,2 zł za bilet ulgowy (obecnie 1 zł). W strefie 1 (0 + 1) to koszt odpowiednio: 3,6 zł i 1,8 zł (obecnie 3 zł i 1,5 zł). To wzrost o 20%. Przejazd następnym autobusem w ciągu 20 minut od zarejestrowania wyjścia w poprzednim pojeździe kosztować będzie 50 gr (teraz 10 gr). Na tym samym poziomie – 1 zł – pozostaje cena za przejazd nieprzekraczający 2 przystanków w strefie 0.
Zmienia się też cennik biletów okresowych dla użytkowników e-karty imiennej oraz aplikacji mobilnej. Bilet okresowy 30-dniowy w strefie 0 kosztować będzie 84 lub 42 zł (obecnie 70 i 35 zł), a w strefie 1 (0 + 1) – 108 lub 54 zł (obecnie 90 i 45 zł). Średnio o 20% podrożeją też pozostałe normalne i ulgowe bilety okresowe – 14- i 7-dniowe.
Bilet okresowy szkolny 30-dniowy kosztować będzie 12 zł zamiast 10 zł (dla klas sportowych 20 zł). Za bilet dzieci w rodzinach wielodzietnych, w których jest 3 i więcej dzieci, trzeba będzie zapłacić 10 zł (obecnie 7 zł).
– Porównując ceny biletów wybranych operatorów publicznego transportu zbiorowego w regionie, można zauważyć, że opłaty w Rybniku należały do jednych z niższych. Po podwyżkach miasto w dalszym ciągu będzie miało konkurencyjną ofertę. Warto podkreślić, że ceny biletów nie ulegały zmianie przez dłuższy czas, a w 2017 roku zostały obniżone. Niestety, obecna sytuacja wymaga reakcji. Szacowane zwiększenie dochodów w związku z podwyżkami cen biletów to kwota około 2,2 mln zł rocznie. To bardzo istotne w kontekście wzrastających kosztów, jakie utrzymanie komunikacji miejskiej generuje, a także w związku ze spowodowanym epidemią koronawirusa spadkiem liczby pasażerów i zmniejszeniem wpływów z tego tytułu – tłumaczy Łukasz Kosobucki, dyrektor ZTZ w Rybniku.
Komentarze
4 komentarze
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
~stopHEJTOWImoderatorow
Jak już chcesz się wypowiedzieć to sprawdź kto te podwyżki wprowadza,? Zdaje się że to ktoś ktoś powiązany z PO.
EkolllogLGBTy ggg a nie normalnie, dąży się do tego aby wypier auta z miasta.
Co do transportu zbiorowego. Jak się uważnie poczyta to na końcu pisze "spowodowanym epidemią koronawirusa spadkiem liczby pasażerów". Najpierw głupole wprowadzają wszędzie ograniczenia a później drudzy głupole wprowadzają podwyżki bo mało pasażerów. Teraz będzie mniej pasażerów bo jest drożej, kolega poniżej już to zauważył. Dziękujemy ci PiS !
Czyli normalnie, nie opłaca jeździć się autobusem, lepiej samochodem i zostawić go byle gdzie,za darmo.