Ekrany na Starowiejskiej postawiono kosztem 1,9 miliona złotych
To pierwsza taka konstrukcja w powiecie raciborskim. Zabezpieczenia mają zmniejszyć uciążliwość oddziaływania hałasu od ruchu samochodowego z krajówki (DK45). Jak twierdzą w GDDKiA - raciborzanie z tzw. osiedla hetmańskiego zyskają na komforcie życia.
Inicjatywa związana z walką z hałasem od drogi wyszła od mieszkańców (m.in. składali petycje), ale ich starania trwały przez wiele lat. Doprowadzono ostatecznie do decyzji starosty raciborskiego, który nałożył na zarządcę drogi - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - obowiązek ograniczenia oddziaływania hałasu na tym odcinku DK45. Chodziło również o przeciwdziałanie negatywnym oddziaływaniom na środowisko.
Inwestycja obejmowała budowę zabezpieczeń przeciwhałasowych wzdłuż DK45 w ciągu ul. Starowiejskiej w Raciborzu. Wykonano je na odcinku od skrzyżowania z ul. Ocicką do krzyżówki z ul. Czarnieckiego.
Wpierw przygotowano teren pod inwestycję poprzez przebudowę napowietrznej sieci energetycznej, zabezpieczenie sieci technicznych podziemnych, wycinkę kolidujących drzew i krzewów. Następnie przystąpiono do wykonania głównego zakresu robót: począwszy od robót ziemnych poprzez budowę zabezpieczeń przeciwhałasowych, dostosowanie elementów stałej organizacji ruchu i urządzeń bezpieczeństwa ruchu.
- W końcu wykonano prace wykończeniowe jak humusowanie i obsadzenie zabezpieczeń roślinnością pnącą - informuje GDDKiA Katowice.
Ekrany akustyczne przy Starowiejskiej postawiono kosztem prawie 1,9 mln zł.
Podstawowe dane dotyczące zabezpieczeń przeciwhałasowych:
- - łączna długość wykonanych zabezpieczeń: 336,80 m;
- - wysokość: 2,50m – 7,00 m;
- - rodzaj ekranów: pochłaniające i przeźroczyste;
- - łączna powierzchnia paneli pochłaniających: 565,10 m2;
- - łączna powierzchnia paneli odbijających: 408,10 m2;
- - łączna długość elementów krawędziowych oktagonalnych: 61,0 m;
- - obsadzenia ekranów roślinnością pnącą: 336,80 m;
- - łączna długość pali fundamentowych: 353,20 m;
- - łączna ilość konstrukcji stalowej wsporczej: 19.628,34 kg;
- - łączna ilość podwalin żelbetowych: 24,959 m3;