Linia kolejowa z Jastrzębia do Wodzisławia? Jak samorządy wyłożą kasę
Informacja o możliwej rewitalizacji linii kolejowej nr 159 wzbudziła spore emocje. Pomysłodawcy zaznaczają jednak, że rewitalizacja będzie możliwa dopiero wtedy jeśli w sprawę zaangażują się samorządy. To o tyle dziwne, że w żaden samorząd powiatu wodzisławskiego o rewitalizację linii nie zabiega.
Przypomnijmy, pod koniec stycznia PKP S.A. poinformowało pisemnie gminę Godów o wstrzymaniu przekazania nieruchomości w śladzie linii nr 159 w Godowie (chodzi o działkę przy dawnym dworcu PKP), ze względu na możliwą odbudowę tej linii kolejowej. Pismo zaskoczyło włodarzy Godowa. Ci przypomnieli, że spora część nieruchomości, którymi biegła linia nie należy już do Skarbu Państwa, a jest własnością gminy Godów, która na przekazanych dawniej przez PKP nieruchomościach, znajdujących się w śladzie linii 159 wybudowała fragment ścieżki rowerowej, a podobną planuje w tym roku budować w Łaziskach, również po dawnym śladzie tej linii. Jak się okazało, już w październiku 2018 r. rewitalizacja linii kolejowej nr 159 została zapowiedziana w rządowym programie Kolej Plus, opublikowanym na stronie Ministerstwa Infrastruktury. Termin realizacji programu założono na lata 2019 – 2023.
Długie czekanie na odpowiedź
Po informacji jaka dotarła do Godowa, padły pytania o sensowność ekonomiczną odbudowy linii, która połączyłaby Wodzisław z Jastrzębiem, a również o to, jak linia miałaby krzyżować się z autostradą A1. W dodatku pojawiły się wątpliwości, czy Ministerstwo Infrastruktury aby na pewno jest dobrze zorientowane w aktualnym stanie tej linii, którą faktycznie trzeba na nowo wybudować, wraz ze wszystkimi wiaduktami, biorąc pod uwagę również kwestie własnościowe, czyli konieczność odzyskania przekazanych wcześniej nieruchomości.
Z tymi pytaniami 31 stycznia zwróciliśmy się zarówno do PKP S.A, które wysłało do UG w Godowie wspomniane pismo, jak i do Ministerstwa Infrastruktury, które ogłosiło program Kolej Plus. Obie instytucje długo nie odnosiły się do naszych pytań. PKP S.A. najpierw stwierdziły, że sprawą zajmuje się PKP Polskiej Linie Kolejowe. Te odpowiedziały 19 lutego.
Komentarze
17 komentarzy
Nie pomyślałeś, że jeśli uda się odbudować kolej do Jastrzębia i połączyć ją z liniami kopalnianymi, to to wymusi remont torów w Wodzisławiu Śląskim? Nie słuchajcie takich "expertów", co w czasie kiedy jest historyczna szansa na odbudowę linii kolejowej i znaczenia miasta, pieprzą o jakiejś mijance w Czyżowicach!
Pani Anno Szweda, Mieczysławie Kieco, Leszku Bizoniu, Tadku Szkatuła, Danielu Jakubczyku, Adamie Gawęda, Tereso Glenc i inni niby Wodzisławscy politycy. Wystąpcie do tego programu KOLEJ PLUS o odbudowę najważniejszej rzeczy a w sumie to dwóch - MIJANKI W CZYŻOWICACH na ważnej zapchanej do granic możliwości linii 158 do Czech oraz remont torów na stacji w Wodzisławiu Śląskim, która w większości zarasta chwastami. Proszę postarać się o tą mijankę bo nie robicie nic w tym celu. Amen.
A cóż tam było niezgodne z regulaminem?
No może ta eko - lokomotywa napędzana na pedały zabrzmiała trochę dwuznacznie, ale bez zbędnych skojarzeń, chodziło mi o rodzaj rikszy na szynach.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
kto tym pociągiem będzie jeżdził jak już niedługo kopalnie pozamykają?
Odległość nie jest najważniejszym wyznacznikiem, ale i tak to 21 km miedzy Wodzisław PKP -Jastrzębie Zdrój PKP na lk 159, za to ważne są łuki - ich promień, ilość różnice wysokości, a ta jest o niebo lepsza od lk 875 dodatkowo lk 159 przebiega przez osiedle Moszczenica oraz po trasie ma kilka przystanków na których jest potencjał ludzki lk 875 praktycznie jest w lesie i tez ma 15 km a problem większe niż z lk 159 tez most nad a1 kilka wiaduktów do odtworzenia itd. Znowu wariant Mszaną jest z 10 razy droższy wykupy ziem melioryzacja potoku mszańskiego tunel pod autostradą obok potoku itd.
Nie żebym dyskryminował małe miejscowości, ale patrząc na mapę, to w lini prostej między Wodziem i Jastrzębiem jest tylko Mszana. Gdzie tam Godów czy Turza??? Ta linia została zbudowana ponad 100 lat temu, gdzie były inne priorytety o osiedla ludzi. W dzisiejszych czasach odbudowa w starym śladzie jest zupełnie nieekonomiczna, bo trasa liczyła ok.25 km. a z Jastrzębia do Wodzia jest 12 km.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Obecnie więcej ludzi korzysta w tej ścieżki rowerowej niż będzie jeździło tym niby pociągiem!!!
Ścieżka rowerowa jest międzynarodową ścieżką tzw. "Żelazny Szlak Rowerowy" więc "maziizam" zanim coś palniesz doczytaj jak nie wiesz o co chodzi trollu.
czy czymś różni się komuna od obecnych rządów ?, ja twierdzę że nie.
taka ciekawostka: w komunie ideolodzy wymyślili linię tramwajową, tzw "okólna", coś jak "zerówka", kto był we wrocku to wie. Miała ona kursować w dwie strony na trasie rybnik-żory-jastrzębie-wodzio-rybnik. Jak ktoś był w mieście Lodzi to wie jak planowano i częściowo zrealizowano linię tramwajową pabianice-łódź-zgierz.
już nawet grunty zaczęto wykupywać, i co?, no miał być tramwaj+, a teraz kolej+, no cóż za podobieństwo.......
na razie obiecki pks+, ale jednak to wyszło tylko "nam się należało+"
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Po co komuś linia kolejowa do Jastrzębia ? W Jastrzębiu w miejscu gdzie jest były dworzec i linia kolejowa,nie ma nic ciekawego. Co z tego że dojedziesz pociągiem na jakieś zadupie. Po przyjeździe trzeba się przesiadać, w autobus a może TAXI. O wiele lepsza jest linia autobusowa.Ważne żeby był jeden bilet na wszystkie autobusy w regionie. Tak jak to działa w KZK GOP. Żeby za przejazd można było płacić smartfonem lub kartą bankomatową.
Lepiej zrobić gorolskie gender plus,LGBT+ zbok+ niż jakieś kolejowe fanaberie.
czyli ten program kolej+ jest tyle wart co mieszkanie+, samochody elektryczne+, autobusy elektryczne+, drony+, komisja smoleńska+, nam się należało+......
czyli o kant rozbić.
@maziizam - nie rzucaj takich głupich oskarżeń wobec wójta Godowa bo wykorzystanie dawnych torowisk kolejowych na trasy rowerowe to nie tylko mądre przedsięwzięcie ale także inwestycja o dużym potencjale turystycznym. Kolej SKM Wodzisław-Jastrzębie? Jak najbardziej popieram ale... w nowym śladzie, a nie w tak okrężnym przebiegu jakim była dawna obwodowa linia militarna Wodzisław-Moszczenica-Zebrzydowice-Cieszyn. To nie ma żadnego sensu i wszyscy o tym wiedzą, dlatego nikt z samorządów tej propozycji nie traktuje serio, poza kilkoma mikolami i to młodymi, nie pamiętającymi już kompletnie pustych pociągów jakie tam jeździły.
Wójt Godowa za wszelka cenę będzie bronił głupiej swojej inwestycji - ścieżki rowerowej, żeby mu wszyscy nie wypominali że głupotę zrobił i tyle. Nie było referendum w gminie co mieszkańcy chcą czy ścieżkę rowerową donikąd za kasę podobna do odbudowy linii kolejowej. Każdy normalnie myślący mieszkaniec gminy chce lepszego transportu publicznego a nie ochłap jakim jest PKS którego w weekend w ogóle nie ma, a kolej by to rozwiązała całkowicie. Szczególnie, że byłyby minimum 6 bezpośrednich połączeń na Katowice do tego w zasięgu SKM Wodzisław, Jastrzębie, Rybnik, w przyszłości Gliwice i Knurów tez bezpośrednie - jak znalazł dla studentów z gminy.
Zamiast pieniądze ze ścieżki przeznaczyć na drogi umoczył je i tyle plus działa na szkodę kolei i tyle.