@ aus W Europie mamy 4 główne systemy zasilania kolejowego: 1,5kV stałego, 3 kV stałego, 15 kV 16 2/3Hz (taka nietypowa częstotliwość - wymagająca skomplikowanych podstacji), 25 kV 50 Hz, jeszcze jest też 750V (głównie Anglia). Każdy system ma swoje zalety ale też wady. Więcej info: docplayer.pl/107676260-Rodzaje-trakcji-w-europie-zolty-25kv-50hz.html Bardzo prawdopodobna jest również zmiana napięcia na CMK - wynika to z planów wprowadzenia w przyszłości na CMK prędkości maksymalnej powyżej 230 km/h, którą tą prędkość wskazuje się jako górną granicę efektywności systemu 3 kV. Ale to wiąże się z zakupami nowoczesnego taboru - bo modernizacja nie zawsze będzie opłacalna (trzeba będzie na nowo robić testy, dopuszczenia, zmiany dokumentacji...) a zanim do tego dojdzie to minie spoooro czasu. Tym bardziej że będą tacy co będą mówić że skoro mamy dużo sprzętu na 3kV DC - to po co inwestować w sieć 25 kV AC (oraz loki)...
Napisany przez ~Obywatelka25, 22.08.2023 14:54
Najnowsze komentarze