Do tłoczek Linia lk 159 to była główna linia wywozu węgla z KWK Moszczenica i Jastrzębie gdy istniał punk zdawczy przy KWK Moszczenicy na linii lk 170. Linia lk 159 była przygotowywana pod wydobycie pól gołkowickich i miała mieć bocznice do szyby w Gołkowicach, ba nawet myślano wywozić skałę płoną z KWK Moszczenica i Jastrzębie do byłych żwirowni i piaskowni w Łaziskach-Godowie. Linią 170 również transportowano węgiel w kierunku Cieszyna-Zebrzydowic Czechowic dodatkowo była przygotowana no przewozu węgla z nowo budowanej kopali KWK Morcinek w Kaczycach. Co do linii 875 była wykorzystywana do transportu węgla z KWK Maja oraz wywozu skały płonnej z KWK Moszczenica na hałdę w Skrzyszowie, ale również nią wożono pył dymnicowy oraz piasek na podsadzkę np w szyby KWK Maja w Krostoszowicach czy szyby Zachodnie KWK Moszczenica w Mszanie. Linie przemysłowe- piaskowe P320-322 z Rybnika do Kwk Jankowice, Borynia, Jastrzębie, Moszczenica, Zofiówka Pniówek były głownie wykorzystywane do worzenia dla podsadzki pyłu dymnicowego i piasku gdyż kiedyś prawie zawsze fedrowano na podsadzkę, a nie na zawał. Co do pasażerskiego potoku dopóki linia nie została uszkodzona przez szkody górnicze miedzy Jastrzębiem a Moszczenicą Szadkowicami ludzie jeździli bo pociągi się tam nie wlokły. A wystarczyło tylko zrobić kursy Cieszyn-Zebrzydowice-Jastrzębie Zofiówka(obok MZK - prymatu) -Godów-Wodzisław i ludzie dalej by jeździli bo tam nie było szkód i pociag jechał w miarę płynnie. A co do Jastrzębia to budowa tego miasta to największa pomyłka PRL stawiać miasto na najlepszym węglu koksowym, gdzie potem, go nie można wybrać bo robi się filar ochronny miasta. Pomysł był w ogóle inny ludzie mieli być sprowadzeni do Cieszyna i Olzy (tam nie ma węgla) i stamtąd mieli być dowożeni właśnie koleją do kopalń jastrzębskich liniami lk 159,170, 158 i przemysłowymi.
Napisany przez cocolino, 11.10.2021 11:06
Najnowsze komentarze