Sobota, 30 listopada 2024

imieniny: Andrzeja, Justyny, Konstantego

RSS

Kącik ZUS

25.06.2024 00:00 red

Beata Kopczyńskaregionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim.

Zastanawiamy się, czy korzystniej będzie złożyć do ZUS wniosek o rentę rodzinną po zmarłym tacie – tylko my, synowie, jest nas dwóch, czy razem z mamą. I wtedy renta byłaby dla 3 osób. Jaka opcja jest lepsza?

Taką decyzję musicie podjąć Państwo samodzielnie, co będzie dla Was korzystniejsze. Jeśli do renty rodzinnej ma prawo kilka osób, to przysługuje im jedna łączna renta rodzinna. W takiej sytuacji dzielimy ją po równo między wszystkie uprawnione osoby. Na pewno renta rodzinna jako jedna kwota wyliczana dla trzech uprawnionych osób będzie wyższa niż dla dwóch. Trzeba jednak pamiętać, że ta jedna kwota będzie dzielona na trzy osoby.

Operując liczbami wygląda to tak: dwie osoby uprawnione do renty rodzinnej otrzymają 90% emerytury zmarłego, a trzy – 95% świadczenia. Jeśli przed śmiercią ojciec miał prawo do emerytury w wysokości np. 2200 zł i o rentę po nim wystąpi trzy osoby (dwoje dzieci i wdowa), to ustalimy rentę w wysokości 2090 zł (95% × 2200 zł). Podzielimy tę kwotę na 3 równe części. Każde z uprawnionych osób otrzyma po 696,67 zł. Jeśli o rentę rodzinną wystąpią tylko dzieci (dwie osoby) to renta rodzinna będzie przysługiwała w wysokości 1980 zł (90% × 2200 zł), czyli każde z rodzeństwa otrzyma po 990 zł.


Czy w ZUS można przez telefon zarezerwować wizytę?

Jak najbardziej jest taka możliwość. Aby zarezerwować wizytę przez telefon, należy zadzwoń do najbliższego oddziału ZUS. Numer telefonu znajduje się na stronie internetowej ZUS w zakładce kontakt. Podczas rozmowy należy podać swoje dane (imię, nazwisko, PESEL lub serię i numer dokumentu tożsamości oraz numer telefonu komórkowego) oraz sprawę, którą chce się omówić z ekspertem ZUS. Wybiera się również placówkę, w której ma się odbyć wizyta, oraz jej termin.

Na podany podczas rezerwacji numer telefonu przyjdzie wiadomość SMS z terminem oraz numerem rezerwacji wizyty. W naszej placówce ten numer należy wpisać na ekranie urządzenia do wydawania numerków. Aby umówić wizytę w placówkach ZUS podległych Oddziałowi w Rybniku należy zadzwonić pod nr tel. 727 690 822.


Prowadzę działalność gospodarczą. Z początkiem sierpnia mam zaplanowaną operację i będę na zwolnieniu. Jakie dokumenty muszę dostarczyć do ZUS– u, aby wypłacał chorobowe?

Podstawą do wypłaty zasiłku chorobowego jest elektroniczne zwolnienie lekarskie eZLA oraz wniosek. W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, po wystawieniu przez lekarza eZLA, wystarczy złożyć zaświadczenie na druku ZUS Z– 3b. Taki druk można wysłać elektronicznie przez PUE ZUS, ewentualnie złożyć w formie papierowej w sali obsługi klienta w najbliższej placówce ZUS lub wysłać pocztą. Przypominam, że osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą ma prawo do zasiłku chorobowego jeżeli: zgłosi się do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego i podlega temu ubezpieczeniu nieprzerwanie przez okres przekraczający 90 dni; w dniu powstania prawa do świadczenia nie ma zadłużenia z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne na kwotę przekraczającą 1 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie odrębnych przepisów. Jeśli stwierdzimy, że nie były opłacone składki, a zadłużenie jest wyższe niż 1% minimalnego wynagrodzenia za pracę, (określonego w odrębnych przepisach), to do czasu spłaty całości zadłużenia (stan zadłużenia ustala się na dzień powstania prawa do świadczenia), to świadczenie nie będzie przysługiwało. Jeżeli zadłużenie zostanie spłacone w całości w ciągu 6 miesięcy od dnia powstania prawa do świadczenia, to świadczenie to przysługuje za cały okres.

Jeżeli jednak zadłużenie nie zostanie spłacone w całości w ciągu 6 miesięcy od dnia powstania prawa do świadczenia, prawo do świadczenia przedawni się.

  • Numer: 26 (1231)
  • Data wydania: 25.06.24
Czytaj e-gazetę