środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Ile, gdzie, na co? Powiatowy Zarząd Dróg podsumowuje zeszły rok

29.06.2021 00:00 sub

Ile kilometrów dróg powiatowych wyremontowano? Ile ton śmieci przydrożnych zebrano? Ile ton martwej zwierzyny z dróg usunięto? Przedstawiamy najważniejsze informacje z zeszłorocznej działalności Powiatowego Zarządu Dróg w Wodzisławiu Śl.

POWIAT Powiatowy Zarząd Dróg (PZD) w Wodzisławiu Śl. odpowiada za sieć dróg powiatowych o łącznej długości 205,05 km zlokalizowanych we wszystkich dziewięciu gminach powiatu. – Problemy covidowe w zeszłym roku dotknęły nie tylko naszą jednostkę, ale także firmy, które realizowały nasze inwestycje i mimo tych niespotykanych na taką skalę trudności udało się nam w pełni przeprowadzić szereg zadań mających niebagatelny wpływ na poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu użytkowników naszych dróg – przyznaje dyrektor PZD Tomasz Wójcik.

Nowe nawierzchnie i chodniki

Łącznie w 2020 r. PZD na inwestycje drogowe wydał prawie 24 mln zł, w tym: 6,5 mln zł pochodziło z budżetu powiatu, prawie 9 mln zł przekazały miasta i gminy powiatu, 3,1 mln zł pozyskano z Regionalnego Programu Operacyjnego, nieco ponad 1,1 mln zł – z budżetu państwa, 4 mln zł – z Funduszu Dróg Samorządowych, 35 tys. zł – z Fundacji JSW. Dzięki tym środkom: oddano do użytku 7,82 km nowych nawierzchni jezdni (m.in. przy ul. Powstańców Śląskich w Skrzyszowie), poprawiono bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów poprzez wybudowanie 2,14 km nowych chodników (m.in. przy ul. Mszańskiej w Wodzisławiu Śl.), 443 m ścieżek rowerowych oraz 95 m ciągu pieszo-rowerowego (przy ul. Raciborskiej w Gorzycach i Bełsznicy), natomiast 3,65 km chodników zostało przebudowanych (m.in. przy ul. Bohaterów Warszawy w Rydułtowach). Wybudowano również 4,15 km kanalizacji deszczowej (m.in. przy ul. Mszańskiej w Wodzisławiu Śl. i ul. Turska w Mszanie).

Odpadów przydrożnych nieco ubyło

W ramach bieżących prac realizowanych przez brygady interwencyjno-patrolowe PZD wykonywane było m.in. porządkowanie poboczy z porzuconych śmieci. W ubiegłym roku pracownicy jednostki przekazali podmiotom uprawnionym do odbioru i gospodarowania odpadami łącznie 7,60 ton śmieci zebranych z poboczy. Dla porównania w 2019 r. zebrano ich nieco więcej, bo 8,06 ton. Ponadto na skutek zamiatania dróg PZD w minionym roku przekazał 144,60 ton odpadów sypkich (w 2019 r. było to 231,2 ton).

Martwe zwierzęta na drodze

Jednym z zadań realizowanych przez PZD jest zbieranie i unieszkodliwianie zwłok zwierzęcych i ich części znajdujących się na powiatowych drogach. – Niejednokrotnie dochodzi do zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt dzikich: saren, dzików, borsuków czy lisów, ale również zwierząt udomowionych, takich jak psy czy koty – przyznaje dyrektor Wójcik. W całym 2020 r. zebrano nieco ponad 6,7 ton zwłok zwierzęcych, na co wydatkowano prawie 60 tys. zł.

Utrzymanie i konserwacja sprzętu

W dyspozycji pracowników PZD pozostaje wiele różnego rodzaju sprzętu. – Zaczynając od samochodów osobowych i ciężarowych, przez sprzęt specjalistyczny taki jak koparko-ładowarka, kosiarka na ramieniu hydraulicznym, walec drogowy, rębak do gałęzi, piaskarko-solarki czy zamiatarki drogowe, po sprzęty ręczne takie jak kosy, piły łańcuchowe i tarczowe, młoty udarowe, odśnieżarki i inne – wymienia dyrektor Wójcik. Dodaje, że w roku 2020 na utrzymanie, konserwację i bieżące naprawy całego sprzętu oraz zakup do niego części eksploatacyjnych i zamiennych wydano około 128,5 tys. zł. W 2019 r. na ten cel wydano nieco mniej, bo trochę ponad 125 tys. zł. – Podobnie jak w latach ubiegłych duże koszty utrzymania i napraw ponoszone są na koparko-ładowarkę oraz zamiatarkę elewatorową, ale również na kosiarkę wysięgnikową i samochody ciężarowe. Zwiększone wydatki na te sprzęty wynikają przede wszystkim z ich wieku, dużego stopnia wyeksploatowania oraz pracy w trudnych warunkach – wyjaśnia szef jednostki.

Działalność administracyjna

Dyrektor PZD zwraca uwagę, że bardzo ważnym elementem w prawidłowym funkcjonowaniu jednostki jest jej działalność administracyjna. W roku ubiegłym tamtejsi pracownicy przyjmowali wnioski, rozpatrywali i wydawali decyzje, postanowienia, opinie lub uzgodnienia. Obejmowały one: 339 decyzji administracyjnych i 2 postanowienia w sprawach o zezwolenie na zajęcie pasa drogowego oraz umieszczenie w pasie drogowym urządzeń obcych i reklam; 255 decyzji administracyjnych i 22 postanowienia w sprawach o ustalenie warunków technicznych wykonania zjazdów z dróg powiatowych oraz uzgodnienia lokalizacji urządzeń obcych w pasie drogowym, a także planów zagospodarowania przestrzennego i lokalizacji inwestycji; 171 opinii do projektów stałej lub czasowej organizacji ruchu; 6 zezwoleń na korzystanie z dróg w sposób szczególny. Ponadto w 2020 r. przeprowadzono 33 przetargi nieograniczone, obejmujące: 16 przetargów na roboty budowlane, 3 przetargi na zakupy i dostawy, 14 przetargów na usługi, 242 zamówienia o wartości poniżej 30 tys. euro oraz 5 zamówień udzielonych z wolnej ręki.

(juk)

  • Numer: 26 (1075)
  • Data wydania: 29.06.21
Czytaj e-gazetę