Kącik ZUS
Odpowiada Beata Kopczyńska rzecznik regionalny ZUS Województwa Śląskiego
Prowadzę małą firmę stolarską i właśnie dostałem zawiadomienie, że ZUS chce przeprowadzić u mnie kontrolę. Chciałbym wiedzieć jak długo trwa taka kontrola ZUS u pracodawcy?
Czas trwania kontroli różni się w zależności od statusu płatnika/pracodawcy. I tak kontrola płatnika składek, który nie jest przedsiębiorcą, powinna trwać do miesiąca, a kontrola wymagająca pozyskania dowodów ze źródeł osobowych, opinii z innych instytucji - do dwóch miesięcy. Kontrola płatnika składek, który jest przedsiębiorcą, w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać -jeśli jest mikroprzedsiębiorcą -12 dni roboczych, jeśli jest małym przedsiębiorcą -18 dni roboczych, jeśli jest średnim przedsiębiorcą - 24 dni roboczych, jeśli j jest innym przedsiębiorcą - 48 dni roboczych. Jeśli ktoś nie jest przedsiębiorcą, termin rozpoczęcia kontroli ustala inspektor kontroli ZUS po otrzymaniu upoważnienia do jej przeprowadzenia. Inspektor kontroli ZUS rozpoczyna kontrolę od doręczenia właścicielowi firmy lub osobie przez niego upoważnionej - upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz pokazania legitymacji służbowej. Jeśli ktoś nie jest przedsiębiorcą, kontrolę poprzedzi zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrola rozpocznie się nie wcześniej niż po 7 dniach od dnia, w którym ktoś odbierze zawiadomienie, i nie później niż po 30 dniach od dnia doręczenia zawiadomienia. Na pisemny wniosek kontrolowanego inspektor może zjawić się wcześniej niż po 7 dniach od doręczenia zawiadomienia. Przeprowadzenie kontroli po 30 dniach wymaga ponownego zawiadomienia. Jeżeli w tym czasie działalność gospodarczą kontroluje inna uprawniona instytucja publiczna, to inspektor kontroli ZUS odstąpi od kontroli (chyba, że przedsiębiorca wyrazi zgodę na równoczesne prowadzenie więcej niż jednej kontroli). Może ustalić inny jej termin.
Od roku jestem na rencie z powodu niezdolności do pracy, bo rok temu miałem wypadek przy pracy i lekarz już nie pozwolił mi pracować. Obecnie mam 64 lata. Czy dostanę emeryturę w przyszłym roku?
Aktualnie obowiązujący powszechny wiek emerytalny dla mężczyzn wynosi 65 lat. Poza osiągnięciem tego wieku musi Pan jedynie udokumentować jakikolwiek okres ubezpieczenia. W związku z tym spełnia pan warunki dla przyznania prawa do emerytury. Zachęcam jednak do wcześniejszego kontaktu z doradca emerytalnym w celu sprawdzenia czy wszystkie wymagane dokumenty zostały już złożone, jak również ustalenia czy w pana przypadku należy złożyć wniosek o emeryturę, czy też zostanie ona przyznana panu z urzędu. Dodatkowo wyjaśniamy, że jeżeli dostaje Pan rentę z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy, to będzie pan miał prawo do wypłaty obydwu świadczeń jednocześnie, z tym, że wyższe wypłacane będzie w wysokości 100 proc. a niższe w wysokości 50 proc.
Słyszałam, że ZUS może wypłacić mi jednorazowe odszkodowanie w ramach ubezpieczenia wypadkowego. Co przygotować, aby je otrzymać?
Na początek proszę o przygotowanie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy lub kartę wypadku. Prawomocny wyrok sądu pracy - jeśli taki pani posiada. Decyzję Państwowego Inspektora Sanitarnego o stwierdzeniu choroby zawodowej, - jeśli ubiega się pani o jednorazowe odszkodowanie z tytułu z choroby zawodowej. Zaświadczenie o stanie zdrowia OL-9 wystawione przez lekarza prowadzącego leczenie oraz inne dokumenty potwierdzające stan zdrowia. Dokumentację powypadkową taka jak dokumentację o udzieleniu pierwszej fachowej pomocy medycznej, w tym również pozwalającą lekarzowi orzecznikowi ZUS na ustalenie związku śmierci z wypadkiem lub chorobą zawodową, a także inną dokumentację, np.: notatkę informacyjną z policji o zaistniałym wypadku drogowym, potwierdzenie wyjazdu służbowego - delegacji, informacje uzyskane od świadków wypadku -jeśli byli itp., Jeżeli w pani imieniu występuje osoba będąca pani pełnomocnikiem, konieczne jest pani pełnomocnictwo. Jeżeli z wnioskiem występuje członek rodziny: dokument stwierdzający stopień pokrewieństwa ze zmarłym (skrócony akt urodzenia dziecka, akt małżeństwa), akt zgonu ubezpieczonego, środki dowodowe potwierdzające fakt prowadzenia wspólnego gospodarstwa domowego ze zmarłym lub fakt przyczyniania się osoby zmarłej do utrzymania członków rodziny ubiegających się o jednorazowe odszkodowanie (punkt ostatni nie dotyczy dzieci i małżonka). Wniosek o jednorazowe odszkodowanie ubezpieczony lub członek rodziny, składa do płatnika składek, który po zakończeniu leczenia i rehabilitacji po skompletowaniu przekazuje do terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.
Najnowsze komentarze