środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Wodzisław odpowiada na krytykę ścieżek rowerowych

21.08.2018 00:00 red.

WODZISŁAW ŚL. W Wodzisławiu trwają prace nad wytyczeniem ścieżek rowerowych w ciągu ulic 26 Marca, Jana Pawła II oraz przy Wodzisławskim Centrum Kultury. Mimo że inwestycja jeszcze się nie zakończyła, to już wzbudza irytację wśród wielu kierowców. Ci wytykają, że ruch samochodowy został utrudniony, bo są miejsca, w których dwa samochody nie są w stanie się pomieścić, gdyż droga stała się bardzo wąska. Kierowcy nie rozumieją też, dlaczego po jednej stronie ul. 26 Marca ścieżka dla rowerów jest odsunięta od krawężnika kilkadziesiąt centymetrów, a po drugiej stronie – bezpośrednio graniczy z krawężnikiem. Problemem jest też zmniejszenie liczby miejsc parkingowych – nie będzie można zostawiać samochodów wzdłuż ul. 26 Marca.

Wodzisławski urząd miasta postanowił zareagować na krytykę nowej inwestycji. Urzędnicy przygotowali specjalny komunikat. – Budowa ścieżki rowerowej w naszym mieście stanowi część projektu budowy Centrum Przesiadkowego, którego ideą jest zagospodarowanie terenu wokół obiektu dworca kolejowego w celu stworzenia zintegrowanego węzła przesiadkowego, łączącego w jednym punkcie miasta transport kolejowy, autobusowy, rowerowy i samochodowy. Inwestycja jest ukierunkowana na zwiększenie atrakcyjności komunikacji publicznej – komunikacji autobusowej oraz komunikacji kolejowej dla mieszkańców oraz wsparcie gospodarki niskoemisyjnej na terenie miasta – wyjaśnia Anna Szweda–Piguła, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Wodzisławiu. – Powstawanie ścieżek rowerowych ma również zachęcić mieszkańców naszego miasta do aktywności fizycznej oraz dbałości o swoje zdrowie i dobro przyrody. Zanim jednak ścieżki rowerowe zostaną oficjalnie oddane do użytku, zachęcamy do zapoznania się z kilkoma faktami, które pozwolą zrozumieć zmiany, które zachodzą i zajdą na ul. 26 Marca oraz ułatwią poruszanie się na tym odcinku drogi. Odpowiedzi na poniższe pytania udzielił Piotr Nowak, inspektor nadzoru i obsługi inwestycji budowlanych – dodaje pani rzecznik.

– Z jaką prędkością powinny poruszać się samochody na ul. 26 Marca?

– Budowa ścieżek rowerowych nie została jeszcze zakończona. Prace nadal trwają, w związku z czym, kierowcy mają obowiązek dostosowania swojej jazdy do znaków drogowych, które pojawiły się przy placu budowy. Na odcinku objętym robotami drogowymi, obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Ze względu na bezpieczeństwo kierowców, rowerzystów oraz znajdujących się w pobliżu szkół i placów zabaw ograniczenie to będzie również obowiązywało po zakończeniu prac. Na ul. 26 Marca pojawią się już wkrótce znaki poziome, czyli znaki namalowane na jezdni. Ich celem będzie zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu, usprawnienie ruchu pojazdów i ułatwienie korzystania z drogi.

– Jakiej szerokości będzie jezdnia, a jakiej ścieżka dla rowerzystów? Co z liniami segregacyjnymi na jezdni?

– Powstające ścieżki rowerowe będą miały po 1,5 m. Z kolei kierowcy będą mogli poruszać się po drodze, które ma 5,5 m. Odległości te zostały zatwierdzone przez Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śląskim i zgodnie z prawem są to odległości bezpieczne dla samochodów i ich kierowców. Ponadto po stronie jezdni, gdzie znajdują się parkingi, między ścieżką rowerową, a chodnikiem zachowano odległość 0,5 m. Jest to tzw. strefa bezpieczna, która ma uchronić kierowców przed niefortunnymi kolizjami z rowerzystami (urząd nie tłumaczy jednak, dlaczego tzw. strefa bezpieczna jest tylko po jednej stronie jezdni. Wszak po przeciwnej stronie jezdni też są miejsca parkingowe – red.). Warto również dodać, iż linie segregacyjne zostaną niebawem usunięte. Prace związane z frezowaniem jezdni ruszą już pod koniec tego tygodnia. Ich wykonawcą jest firma Mk Drogi Michał Kołodziejczyk z Żarek Letnisko.

– Jakiego koloru będą ścieżki rowerowe?

– Ścieżki rowerowe będą wyznaczały znaki poziome, np. białe linie. Z kolei miejsca kolizyjne, np. wyjazd ze strefy zamieszkania, będą oznaczone pasem, w kolorze czerwonym. Barwa ta ma za zadanie informować kierowcę, iż ma do czynienia z miejscem, w którym powinien zachować szczególną ostrożność. To rozwiązanie powszechnie stosowane w miastach.

– Czy rowerzyści mogą już korzystać ze ścieżek rowerowych?

– Niestety na tę przyjemność rowerzyści będą musieli jeszcze trochę poczekać. Inwestycja jest w trakcie realizacji. Dopiero w momencie jej zakończenia i po oficjalnym oddaniu do użytku, rowerzyści będą mogli cieszyć się jazdą po specjalnie wyznaczonym dla nich miejscu. Trzeba również dodać, że zgodnie z założeniem projektu budowy ścieżek rowerowych, na drogach dla rowerów, został położony nowy asfalt. Ułatwi on rowerzystom sprawne poruszanie się po mieście.

– Co z miejscami parkingowymi dla wodzisławian mieszkających przy ul. 26 Marca?

– I zastępca prezydenta miasta, Dariusz Szymczak zapowiada, że w niedalekiej przyszłości planowane jest przygotowanie utwardzonego terenu pod ok. 40 miejsc parkingowych. Dodatkowo w ramach programu przebudowy dróg lokalnych powstanie kilkanaście miejsc na ul. Prusa i ul. Orzeszkowej.

Warto jeszcze nadmienić, że prace nad budową Centrum Przesiadkowego mają potrwać do 2019 roku. Zgodnie z zapisami pierwotnej umowy o dofinansowanie, przyznane środki na realizację projektu „Pociąg do dwóch kółek – budowa Centrum Przesiadkowego w Wodzisławiu Śląskim” to 5 948 059,02 zł. Całkowita wartość inwestycji według wspomnianej umowy to 8 547 038,17 zł. Projekt realizowany jest w partnerstwie z miastem Radlinem.

oprac. (mak)

  • Numer: 34 (927)
  • Data wydania: 21.08.18
Czytaj e-gazetę