Poniedziałek, 29 lipca 2024

imieniny: Marty, Olafa, Beatrycze

RSS

Kącik ZUS

09.06.2015 00:00 red

Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku

Pod koniec kwietnia została udostępniona nowa, ulepszona wersja programu Płatnik oznaczona numerem 10.01.001. Czy wersja ta powinna być pobrana przez wszystkich dotychczasowych użytkowników programu?

Wersja 10.01.001 zastępuje wersje poprzednie. Oznacza to, że po jej zainstalowaniu nie będzie można równolegle korzystać z poprzednich wersji programu. Nową wersję można pobrać za pośrednictwem:

• strony internetowej PUE ZUS: www.pue.zus.pl/platnik,

• strony internetowej wykonawcy oprogramowania: www.platnik.info.pl.


Jestem w trakcie kompletowania wniosku o rentę z tyt. niezdolności. Jakie dokumenty powinnam dołączyć do tego wniosku i gdzie mam go złożyć?

Postępowanie w sprawie przyznania renty wszczyna się na wniosek osoby zainteresowanej lub jej pełnomocnika. Wniosek taki zgłasza się bezpośrednio w jednostce terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy (zgłoszenie na piśmie lub ustnie do protokołu), albo za pośrednictwem przedsiębiorcy uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej w obrocie krajowym lub zagranicznym (np. Poczty Polskiej S.A., firmy kurierskiej) lub za pośrednictwem płatnika składek. Wniosek można też złożyć w polskim urzędzie konsularnym. Istnieje również możliwość zgłoszenia wniosku w dowolnej jednostce ZUS – wówczas ta jednostka jest zobowiązana do przekazania wniosku jednostce właściwej ZUS. Do wniosku o przyznanie renty należy dołączyć:

-  zaświadczenie o stanie zdrowia (formularz ZUS N-9) wypełnione przez lekarza   prowadzącego leczenie osoby ubiegającej się o świadczenie,

- wywiad zawodowy (formularz ZUS N-10) – ankietę wypełnioną przez płatnika składek,

- kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych (druk ZUS Rp-6) lub formularz unijny E 207 PL w przypadku osób posiadających okresy ubezpieczenia w Polsce oraz okresy ubezpieczenia w innych państwach członkowskich UE / EFTA,

- dokumenty potwierdzające przebyte okresy składkowe i nieskładkowe (np. świadectwa pracy, legitymację ubezpieczeniową), - zaświadczenia pracodawcy o wysokości osiąganego wynagrodzenia (druk ZUS Rp-7), bądź legitymację ubezpieczeniową zawierającą odpowiednie wpisy, - kartę wypadku w drodze do pracy lub z pracy, jeśli ubezpieczony zgłasza wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy.

Druki potrzebne do wystąpienia z wnioskiem o ustalenie renty z tytułu niezdolności do pracy dostępne są nieodpłatnie w każdej jednostce organizacyjnej ZUS lub na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, pod adresem www.zus.pl.


  • Numer: 23 (760)
  • Data wydania: 09.06.15
Czytaj e-gazetę