Kącik ZUS
Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku
Czy pracownikowi, który uległ wypadkowi przy stanowisku pracy albo w drodze do lub z pracy, należą się świadczenia?
Do świadczeń kwalifikuje się wypadek spowodowany przyczyną zewnętrzną, podczas najkrótszej i nieprzerywanej drogi do pracy. Jednak nawet jeśli droga ta została przerwana, lecz przerwa była życiowo uzasadniona (np. zakup niezbędnego leku w aptece), a jej czas nie przekraczał granic potrzeby, a także wówczas jeśli droga nie była najkrótsza, lecz ze względów komunikacyjnych najdogodniejsza, wypadek jest kwalifikowany jako mający miejsce w drodze do lub z pracy. W przypadku wypadku w drodze do pracy lub z pracy pracownikowi przysługują wynagrodzenie za czas choroby finansowane przez pracodawcę, świadczenia z ubezpieczenia chorobowego i rentowego. Natomiast świadczenia w przypadku wypadku przy pracy wypłacane są z ubezpieczenia wypadkowego. Podstawowym świadczeniem należnym z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy jest w pierwszej kolejności wynagrodzenie chorobowe, które wypłaca pracodawca przez łączny okres nie dłuższy niż 33 dni (w przypadku pracownika, który ukończył 50. rok życia14 dni). Wynagrodzenie to, w wysokości 100 procent, przysługuje już od pierwszego dnia ubezpieczenia chorobowego.
Dłuższa niezdolność spowodowana przedmiotowym zdarzeniem będzie podstawą do otrzymywania przez pracownika zasiłku chorobowego z ubezpieczenia chorobowego. Zasiłek chorobowy wypłacany jest przez okres trwania niezdolności do pracy z powodu choroby lub niemożności wykonywania pracy nie dłużej niż przez 182 dni.
Dalsza niezdolność ubezpieczonego do pracy może być podstawą do wypłacenia świadczenia rehabilitacyjnego. Przysługuje ono osobom, które po wyczerpaniu zasiłku chorobowego nadal są niezdolne do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja lecznicza rokują odzyskanie tej zdolności. Przysługuje ono maksymalnie do 12 miesięcy. Po tym okresie, po wyczerpaniu wszystkich opisanych świadczeń, jeśli pracownik nadal nie będzie zdolny na skutek omawianego wypadku do pracy, może ubiegać się o uzyskanie dalszych świadczeń z ubezpieczenia rentowego. O czym należy pamiętać? Ubezpieczony, który uległ wypadkowi w drodze do pracy lub z pracy, powinien zgłosić to niezwłocznie lub po ustaniu przeszkód uniemożliwiających niezwłoczne zawiadomienie o wypadku pracodawcę. Uznanie zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy następuje na podstawie: oświadczenia poszkodowanego, członka jego rodziny lub świadków - co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia, informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności zdarzenia lub udzielających poszkodowanemu pierwszej pomocy. Ustalenie okoliczności wypadku w drodze do pracy lub z pracy dokonywane jest w specjalnej karcie. Należy sporządzić ją po ustaleniu okoliczności i przyczyn, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, w dwóch egzemplarzach.
Najnowsze komentarze