środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Dlaczego warto kupować lokalne produkty?

23.07.2013 00:00 red

Tomasz Jędrusik, przewodniczący Grupy Młodzi IG uważa, że kupowanie lokalnych produktów jest pewnego rodzaju wzorcem postępowania społecznego

Teoretycznie wiemy, że kupując lokalne produkty wspieramy lokalne firmy, które dają pracę i płacą podatki w Raciborzu, Rybniku, Wodzisławiu, a nie w Warszawie. Kupując coś „naszego” uruchamiamy też pozytywny łańcuch kolejnych zakupów: jeśli np. miejscowy piekarz sprzeda swój chleb, to część pieniędzy wyda u lokalnego rzeźnika, kafelkarza, stolarza. Jeśli ci będą mieć coraz więcej pracy, to zatrudnią ludzi nie z Białegostoku, ale miejscowych. A ci część zarobionych pieniędzy wydają przecież na miejscu, np. kupując bułki od piekarza z początku naszego łańcuszka.


W krajach Europy Zachodniej takiego lokalnego patriotyzmu uczy się już w szkołach, a potem promuje się go w niezliczonych kampaniach społecznych. Z biegiem lat to systematycznie umacniane przekonanie zakorzeniło się mocno w świadomości konsumentów. Proszę spróbować namówić Francuza, żeby kupił pomidory lub mięso spoza swojego regionu, albo żeby planowanie jakiejkolwiek inwestycji nie zaczynał od przeglądu lokalnych możliwości. Przyszła chyba pora, abyśmy i my zaczęli uczyć się, że wspieranie miejscowego biznesu jest w interesie wszystkich mieszkańców, ponieważ służy poprawie jakości życia całej lokalnej społeczności. – Dzisiaj kupowanie lokalnego produktu to już nie tylko wsparcie dla portfela sąsiedniego przedsiębiorcy, ale swego rodzaju wzorzec postępowania społecznego – pewnego rodzaju moda, trend, który dotarł do nas z Zachodu. Coraz częściej obserwujemy tego typu zachowania świadomych i wymagających klientów. Oczywiście warto kupować lokalne produkty. Mają wysoką jakość, oryginalną markę, a także są w bezpośrednim zasięgu naszego klienta. Produkt sąsiadującej firmy, to zawsze gwarancja rzetelności, którą w każdym momencie możemy zweryfikować, ocenić oraz polecić znajomym – uważa Tomasz Jędrusik, Przewodniczący Grupy Eksperckiej ds. młodzieży Izby Gospodarczej Młodzi–IG.

Stanisław Biel, prezes Raciborskiej Izby Gospodarczej dodaje, że kupowanie lokalnych produktów jest kwestią świadomości kształtowanej pokoleniowo, w poczuciu wartości tego, co posiadamy i siły – czym dysponujemy. To przywiązanie i szacunek do własnej marki. Poza tym również pewien model firmy, gdzie relacje pracownik – pracodawca, jeśli są kształtowane w sposób właściwy, korzystnie oddziałują w obie strony.


Wspieranie lokalnej przedsiębiorczości to jedno z głównych zadań Izby  Gospodarczej w Wodzisławiu oraz grupy Młodzi-IG, działającej w tym mieście. – Podejmowane przez nas różnorodne działania i organizowane wydarzenia przekładają się na promowanie lokalnych produktów w sposób bardzo skuteczny i innowacyjny. Taka reklama wyrobów zrzeszonego u nas przedsiębiorcy  to reklama bezpośredniego kontaktu z klientem w całym regionie. Silny przedsiębiorca to przedsiębiorca współpracujący z innymi firmami, dlatego już dzisiaj pragnę zaprosić wszystkich do współpracy, zarówno tych doświadczonych, jak i młodych przedsiębiorców. Zapraszam też do zasilenia szeregów Izby Gospodarczej w Wodzisławiu oraz grupy Młodzi–IG. Tylko dzięki współpracy nasza wspólna oferta jest bogatsza i jeszcze bardziej elastyczna – zachęca Tomasz Jędrusik.

Ewa Osiecka, tora

  • Numer: 30 (663)
  • Data wydania: 23.07.13