Wtorek, 30 lipca 2024

imieniny: Julity, Ludmiły, Rościsława

RSS

Zbliża się sezon wymiany opon

19.03.2013 00:00 red

Z niecierpliwością wyczekujemy wiosny. A wraz z wyższymi temperaturami nadchodzi czas zmiany opon z zimowych na letnie. Tu jednak, jak mówią fachowcy, nie tyle trzeba trzymać się dat, co zdrowego rozsądku.

Tak naprawdę sezon zmiany opon to początek kwietnia, aż do połowy maja. „Zimówki” nie zjeżdżają się z dnia na dzień. Producenci opon podają, że najlepiej wymienić opony zimowe na letnie, kiedy temperatura utrzymuje się na poziomie 7-10 stopni C. – Ale jeśli ktoś nie jeździ dużo, np. do 5 tys. km rocznie, a są tacy klienci (przeważnie to starsi ludzie, którzy nie jeżdżą szybko), to radzimy im, by w ogóle nie zmieniali opon na letnie – mówi Rafał Piechula z autoryzowanego serwisu ogumienia „P&C Centergum” w Marklowicach. –Ponieważ samochód jest tak mało użytkowany, można sobie pozwolić na tego typu oszczędność.

Żywotność opon zimowych, przy przebiegu ok. 10-15 tys. km miesięcznie, to około 4-5 lat. Potem trzeba kupić nowe. Letnie mogą być wykorzystywane dłużej, z powodzeniem mogą nam służyć nawet do 10 lat od daty produkcji. Wszystko zależy od mieszanki gumy użytej do produkcji opony.

Kupując letnie opony przede wszystkim trzeba zwracać uwagę na odpowiedni dobór opony do sposobu jej użytkowania. Jeśli ktoś jeździ mało, nie muszą to być opony z tzw. górnej półki. Serwisanci radzą też nie kupować tańszej „chińszczyzny”. – To mimo wszystko nie jest jeszcze ten poziom produkcji – mówi Rafał Piechula. – Owszem, Chińczycy robią coraz lepsze produkty, ale do poziomu innych graczy oponiarskich jeszcze im daleko.

Większość produkowanych obecnie samochodów osobowych ma napęd na przednią oś. Stąd opony z przodu zużywają się szybciej. Przednia oś dużo bardziej „wyciera się” też w samochodach z silnikiem diesla. Zgodnie z polskim prawem na jednej osi muszą być te same opony. Ale niezależnie od rodzaju napędu, zawsze lepsze opony montujemy na osi tylnej. W przypadku gorszych opon z tyłu, bardzo trudno jest wyprowadzić samochód z poślizgu.

Jak zauważają serwisanci, na szczęście maleje liczba osób chcących założyć opony „łyse”. Jeśli jednak jest taki delikwent i stanowczo upiera się przy swoim, serwisanci odstraszają go ceną za usługę wymiany opon.

O bezpłatną poradę w sprawie właściwego doboru opon zawsze możemy poprosić w serwisach ogumienia. Wiele osób korzysta z możliwości zakupu opon w internecie. Fachowcy ostrzegają jednak, że mogą pojawić się potem trudności z wyegzekwowaniem rękojmi, czy gwarancji. Do tego mogą się pojawić „haczyki” typu: „przesyłkę reklamacyjną klient opłaca sam”.

(abs)



Opona jak lodówka

Przepisy prawa unijnego zmuszają producentów opon do oznakowania ich wyrobów naklejkami podobnymi do tych, jakie widnieją na sprzęcie AGD. Przedstawiono na nich podział na klasy od A do G w trzech kategoriach – poziomu hałasu jaki wywołują; drogi hamowania na mokrej nawierzchni oraz stopnia zużycia paliwa. – Dla opon z kategorii sportowych współczynniki gorsze będą w klasie głośności i zużycia paliwa, to dla nich naturalne, ale w kwestii hamowania są wyjątkowo dobre – tłumaczy Piotr Prusicki z punktu serwisowego w Raciborzu. Oznaczenia wprowadzone w poprzednim sezonie są m.in. sposobem na tanią konkurencję rodem z Chin, by przekonać konsumenta, że produkty europejskie są wysokiej jakości. – Warto konsultować zakup opon ze specjalistą, bezpośrednio, bo opowie też o innych cechach opony niż te wymienione. W oponach z Europy pozostałe właściwości są także na dobrym poziomie, czego nie można powiedzieć o wszystkich azjatyckich produktach – podsumowuje ekspert.

(maw)



Oznaczenia opon

Każda opona posiada oznaczenia, które charakteryzują jej właściwości oraz dają możliwość jej doboru względem potrzeb użytkowych. Najważniejsze z nich to:

DOT. Numeru identyfikacyjny opony. Przy nim znajduje się zwykle data produkcji podana jako cztery cyfry (często w obwódce). Pierwsze dwie cyfry oznaczają miesiąc, druga para to rok. 3209 – oznacza, że oponę wyprodukowano w 32. tygodniu 2009 roku. Specjaliści zalecają wymianę ogumienia co pięć lat.

Max inflation. Określa maksymalne ciśnienie w oponie.

Max load. Określa maksymalne obciążenie.

Indeks nośności i prędkości. Podany w postaci dwóch cyfr i litery, np. 82T oznacza maksymalny nacisk na oponę 475 kg i maksymalną prędkość 190 km/h.

Tubeless lub TL. Opona bezdętkowa.

Tubetype. Opona dętkowa.

(woj)



Śnieżka – oznaczenie opony zimowej

195 – szerokość opony w milimetrach

60 – profil opony oznaczający, że wysokość opony stanowi 70% jej szerokości

R – opona radialna, opony diagonalne przed średnicą obręczy mają „–” lub „B”

15 – średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą obręczy felgi, podana w calach

 

  • Numer: 12 (645)
  • Data wydania: 19.03.13