środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Auto na zimę

30.10.2012 00:00 red

Poradnik

Ślizgawka na oponach z Chin

Sezon zimowy zbliża się wielkimi krokami, czas pomyśleć o zmianie opon z letnich na zimowe nim zrobią to inni. Trzeba pamiętać, że opony to bardzo istotna część naszego samochodu, bo to one jako jedyne trzymają nas na powierzchni. Jakie opony zatem wybrać, są zwolennicy tańszych, sprowadzanych z Chin, ale większość ekspertów poleca droższe - europejskie, które sprawiają, że czujemy się na drodze bezpieczniejsi.

– Opony chińskie mają obniżoną granicę bezpieczeństwa. Szczególnie w momencie jazdy po mokrej i śliskiej nawierzchni – ostrzega Rafał Piechula z serwisu P&C Centergum w Wodzisławiu.

Fachowcy twierdzą, że opony sprowadzane z Chin mają więcej wad. – Okazuje się, że są gorsze pod względem długości hamowania, a komfort jazdy na tych oponach pozostawia wiele do życzenia.

Charakteryzują się ponadnormatywnym biciem oraz zwiększonym hałasem – dodaje ekspert. Mechanicy przyznają, że chińskie mają jedyną zaletę, czyli taniość, ale taniość nie idzie w parze z jakością. – Niestety dużym plusem chińskich opon jest niższa cena, która przyciąga kierowców. Ogumienie to jest dużo gorsze od opon produkowanych w Europie i po prostu trzeba uważać – dodali.

Ostrożnie z myciem auta

W trakcie okresu zimowego, gdy jeździmy bezpiecznie i na bezpieczniejszym ogumieniu trzeba pamiętać także o innych sprawach, np. czy powinno się myć samochód, a jeśli tak to w jaki sposób? Jak twierdzą eksperci, samo mycie wymaga więcej uwagi niż w sezonie letnim, bo trzeba być bardziej ostrożnym przy wykonywaniu tej czynności. – Musimy zwrócić uwagę na grudy błota lub zamarzniętego śniegu, który najczęściej gromadzi się przy nadkolach. Nie możemy stosować zbyt ciepłej wody, bo duża różnica temperatur może spowodować zmniejszenie wytrzymałości powłoki lakierniczej. Ciepła woda wpływa bezpośrednio na zimną karoserię i może powodować zniszczenie lakieru w późniejszym czasie. Przed myciem samochodu musimy się pozbyć śladów piachu i kurzu, gdyż dalsze mycie mogłoby spowodować porysowanie karoserii. Na koniec przystępujemy do mycia standardowego – ostrzegają fachowcy. Na koniec trzeba wykonać kilka najistotniejszych czynności. – Po umyciu samochodu należy wysuszyć wszelkie uszczelki, drzwi, bagażnik i maskę, żeby nie przymarzały. Trzeba poświęcić więcej czasu na mycie samochodu zimą – podsumowują zgodnie mechanicy.

Co zrobić przed zimą?

Obowiązkowa jest zmiana płynu chłodniczego na zimowy, jeśli chodzi o płyn do spryskiwaczy to wymiana nie jest konieczna. Wystarczy dolać zimowego płynu lub koncentratu, który po zmieszaniu z letnim wytworzy mieszankę odporną na niskie temperatury.

Producenci proponują wymieniać wycieraczki raz do roku. Na starych osadza się piasek i drobne kamyki, które rysują szybę samochodu.

W niskich temperaturach akumulator będzie mieć pierwsze objawy wyładowania. Lepiej wymienić szybciej, już przy pierwszych objawach. W warsztacie samochodowym odpowiednim miernikiem możemy zbadać stan akumulatora.

Należy zwrócić uwagę na filtry paliwa, w szczególności w autach z silnikami Diesla. Osadzające się tam brudy mogą utrudnić przepływ paliwa, komplikując rozruch silnika lub powodując jego nierównomierną pracę w czasie jazdy.

  • Numer: 44 (625)
  • Data wydania: 30.10.12