środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Ekoserwis: Fundusz wie kogo nagradzać

17.05.2011 00:00 red

Śląsk

Nagrodzony przez Zarząd WFOŚiGW w Katowicach tegorocznymi „Zielonymi Czekami” w kategorii prac naukowo – badawczych zespół studentów i naukowców z Politechniki Śląskiej w Gliwicach – „Silesian Greenpower” zdobył drugie miejsce w prestiżowym wyścigu elektrycznych pojazdów zbudowanych z surowców wtórnych pn. „The Greenpower Corporate Challenge”.

1 maja w rywalizacji tych pojazdów na legendarnym torze Formuły 1 Silverstone w Wielkiej Brytanii wzięło udział kilkadziesiąt drużyn reprezentujących głównie angielskie szkoły średnie, uniwersytety oraz firmy motoryzacyjne. W zmaganiach Greenpower sukcesem nie jest wyprzedzenie wszystkich konkurentów – o zwycięstwie decyduje pokonanie jak największego dystansu w ciągu czterech godzin. Ograniczeniem jest źródło zasilania – trzy podwójne zestawy akumulatorów samochodowych o pojemności 33 Ah. Aby zrównać szanse, każda drużyna korzystała z takich samych silników elektrycznych i akumulatorów.

W budowę gliwickiego bolidu zaangażowało się 13 studentów oraz grupa naukowców z trzech wydziałów Politechniki Śląskiej pod kierownictwem dra inż. Jacka Smołki, dra hab. inż. Wojciecha Skarki i prof. nadzw. na Politechnice Śl. mgr. inż. Krzysztofa Slósarczyka. Polski zespół dotarł na metę jako drugi, przejeżdżając tyle samo okrążeń co zwycięski Simple Trug, który w ostatnich latach plasował się w ścisłej czołówce. To duży sukces Polaków, bo trzecia drużyna przejechała o pięć okrążeń mniej, a czwarta aż o11 mniej. Silesian Greenpower – ze skonstruowanym przez siebie nowym modelem SG 2011 zdobył także tytuł The Best Engineered Car – za najlepszy technologicznie i najładniejszy samochód wyścigu. Przyznaje go organizacja zrzeszająca brytyjskich inżynierów mechaników.

O sukcesie gliwickiego projektu zdecydowała opływowa konstrukcja i spłaszczona sylwetka pojazdu, lekka i wytrzymała obudowa wykonana z włókna węglowego oraz umiejętności młodych konstruktorów, którzy zasiedli za kierownicą. Dzięki temu nisko osadzony i stabilny bolid mógł pokonywać wszystkie zakręty z maksymalną prędkością. Najważniejszym jednak celem tej bardzo poważnie traktowanej przez międzynarodowych konstruktorów samochodów rywalizacji jest promocja technologii ekologicznych w motoryzacji i prototypowych modeli do projektowania elektrycznych samochodów wykorzystywanych w ruchu miejskim.

(eco)

  • Numer: 20 (549)
  • Data wydania: 17.05.11