Wtorek, 30 lipca 2024

imieniny: Julity, Ludmiły, Rościsława

RSS

Alpine walczy o odszkodowanie, a wykiwani podwykonawcy klepią biedę

18.01.2011 00:00 raj
Problemy podwykonawców nikogo dzisiaj nie interesują.

Firmy pracujące dla Alpine przy budowie autostrady A1 straciły miliony, najlepszych pracowników i reputację. – Musieliśmy sprzedać ponad 30 samochodów, biurowiec i inne nieruchomości. Straciliśmy ok. 4 mln zł. Obiecano nam pomoc – mówi Bronisław Jóźwicki z Pszowa, właściciel firmy transportowej Jubex.    

Wrócili i o „swoich” zapomnieli

W poprzednim wydaniu Nowin Wodzisławskich pisaliśmy o odszkodowaniu jakiego domaga się od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad firma Alpine Bau. Koncern chce 1,1 miliarda zł. Austriacy twierdzą, że to polscy urzędnicy są winni opóźnień na budowie odcinka autostrady A1 z Gorzyczek do Świerklan. Właśnie opóźnienia były powodem wyrzucenia Alpine z budowy w grudniu 2009 r.  Po 9 miesiącach firma ta wróciła, by dokończyć inwestycję. Wygrała przetarg po raz drugi.  

W tarapatach

Firma Jubex z siedzibą w Rzuchowie to największy podwykonawca Alpine zajmujący się transportem. Rysowała się świetlana przyszłość i wieloletnia współpraca. Austriacy mówili o innych budowach i dużych robotach na terenie całego kraju. Firma dokupiła więc ciężarówki. Jednorazowo dysponowała 50 autami i 30 należącymi do swoich podwykonawców. Po wyrzuceniu Alpine z budowy pojawiły się gigantyczne problemy. – Musieliśmy znacznie zredukować zatrudnienie w naszej firmie. Aby spłacić podwykonawców i zapłacić firmom leasingowym sprzedaliśmy 33 wywrotki. Nie obeszło się bez sprzedaży biurowca z halami magazynowymi na terenie raciborskiego Rafako. Musieliśmy wyprzedawać majątek za pół ceny – wspomina Bronisław Jóźwicki .

Odbijanie piłeczki

W Alpine problemu nie widzą. – Dbamy o naszych podwykonawców i im pomagamy – twierdzi Roman Sailer, dyrektor oddziału Alpine Bau ds. inżynierii lądowej w Polsce. Nie mówi jednak na czym ta pomoc miałaby polegać i odpowiedzialność przerzuca na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. – Już w ubiegłym roku na piśmie GDDKiA zadeklarowała, że pokryje straty podwykonawców. Straty spowodowane zerwaniem kontraktu. Powinna więc to zrobić – dodaje Sailer.

Nie ma ich na liście

– Rzeczywiście istnieje dokument, w którym zobowiązaliśmy się do pokrycia roszczeń podwykonawców – mówi Marcin Hadaj, rzecznik GDDKiA. Dodaje jednocześnie, że sprawa dotyczy jedynie podwykonawców formalnie zaakceptowanych przez GDDKiA. Na liście tej nie ma jednak firmy Jubex. – Zostaliśmy zgłoszeni przez Alpine, ale nie uznani. Firmy transportowe nie były brane pod uwagę – twierdzi Bronisław Jóźwicki.  Jego zdaniem to Austriacy powinni pomóc. Tego samego zdania jest Marcin Hadaj z GDDKiA. – Zachowanie konsorcjum jest skandaliczne. To jego przedstawiciele powinni pomóc ludziom, z którymi pracowali. Scenariusz się powtarza. Alpine notorycznie uchylało się od swoich obowiązków i teraz niejako sprawa się powtarza – mówi Hadaj.

Rafał Jabłoński 

  • Numer: 3 (532)
  • Data wydania: 18.01.11