Poniedziałek, 29 lipca 2024

imieniny: Marty, Olafa, Beatrycze

RSS

Państwo pomoże w spłacie kredytu

18.08.2009 00:00
5 sierpnia weszła w życie ustawa o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych. Dzięki nowym przepisom osoby, które utraciły pracę, mogą ubiegać się o dopłatę do kredytu.

Wnioski na dopłaty do spłaty kredytów mieszkaniowych przyjmuje Powiatowy Urząd Pracy. Starosta zdecyduje o przyznaniu wsparcia i jego wysokości. Po dwóch latach będzie mógł również odroczyć bądź w szczególnej sytuacji umorzyć spłatę zaciągniętych zobowiązań. W Wodzisławiu jak na razie zainteresowanych tą formą pomocy nie ma.

– Są oczywiście telefony z pytaniami, czasem ktoś przyjdzie, aby poznać szczegóły, ale wnioski jak na razie żadne nie wpłynęły – mówi Anna Słotwińska – Plewka, szefowa PUP w Wodzisławiu.

Wnioski o przyznanie dopłat można składać do końca 2010 r. w urzędzie pracy, w którym dana osoba jest zarejestrowana. Należy w nim m.in. wyjaśnić swoją sytuację życiową i przyczyny braku możliwości spłaty kredytu. Urząd przekaże wniosek staroście, który będzie miał 30 dni na wydanie decyzji przyznającej pomoc. Decyzję ma przekazać do Banku Gospodarstwa Krajowego, który będzie odpowiadał za wypłaty. Zgodnie z procedurami, jeżeli do BGK trafi decyzja starosty o przyznaniu bezrobotnemu pomocy w spłacie kredytu, pieniądze na jego konto w banku, w którym ten kredyt zaciągnął zostaną przekazane w ciągu 3 dni.

Dla kogo pomoc?

Na dopłatę do kredytu mogą liczyć osoby, które utraciły pracę lub zakończyły prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej po 1 lipca 2008 r. Warunkiem otrzymania pomocy będzie zarejestrowanie się w urzędzie pracy i uzyskanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Dopłata do kredytu wyniesie maksymalnie 1 200 złotych miesięcznie i będzie wypłacana przez rok. Pieniądze trzeba będzie oddać po upływie dwóch lat w nieoprocentowanych ratach. Co najmniej 30 dni przed terminem wpłaty pierwszej zwracanej raty starosta poinformuje o tym, że trzeba zacząć spłacać pomoc, a także o wysokości miesięcznej raty. Wskaże też numer rachunku bankowego Urzędu Pracy, na który należy dokonywać wpłat.

Są szanse na umorzenie

W przypadku trudnej sytuacji materialnej uniemożliwiającej lub utrudniającej zwrot pomocy, starosta będzie mógł odroczyć termin płatności, rozłożyć na raty, umorzyć w całości lub w części spłatę zobowiązania. W tym roku z Funduszu Pracy na pomoc bezrobotnym w spłacie kredytów hipotecznych na zakup mieszkania ma być przeznaczone ok. 300 mln zł. Wzór wniosku o przyznanie pomocy państwa w spłacie kredytu mieszkaniowego dostępny jest na stronach BIP MPiPS.

PAP Samorząd

  • Numer: 33 (498)
  • Data wydania: 18.08.09