środa, 15 maja 2024

imieniny: Zofii, Nadziei, Berty

RSS

Co ze spadkiem?

17.10.2006 00:00
Czasami wartościowy spadek od bliskiej osoby może być tylko źródłem problemów. Jak sobie z nimi radzić? Na tego typu pytania szczegółowo odpowiadają mieszkańcom Radlina fachowcy w radlińskim Biurze Porad Obywatelskich.
W ramach programu „Działaj Lokalnie V” radlińskie Biuro Porad Obywatelskich realizuje projekt „Świadomy Obywatel”. Działania w projekcie są skierowane do osób, które powołane są do spadku. Szczególny nacisk kładziemy na możliwość odrzucania spadku obarczonego zobowiązaniami finansowymi (tzw. długi spadkowe). Często zdarza się bowiem, że spadkobiercy nie mają pełnej wiedzy co do konsekwencji jakie niesie za sobą automatyczne przyjęcie spadku - mówi Jarosław Kuczera, koordynator projektu. Obarczenie długami może doprowadzić do utraty majątku, bądź zadłużenia się osoby przyjmującej spadek. Aktualnie obowiązujące przepisy dają możliwość odrzucenia spadku, jeśli pociąga to za sobą zobowiązania wobec osób trzecich. Część osób nie wie, że tego typu regulacje prawne obowiązują, inni natomiast podejmują działania, które wydają się wystarczające, a tak naprawdę nie odnoszą żadnych skutków prawnych. Dobrym przykładem mogą być anonse w prasie, że żona nie odpowiada za długi męża. W ramach realizowania projektu opracowano plakat, który zawiera opis procedur odnoszących się do kwestii spadkowych, dziedziczenia. Można go nabyć w Urzędach Stanu Cywilnego. Każda osoba zainteresowana może więc uzyskać podstawowe informacje dotyczące możliwości odrzucenia spadku. W trakcie trwania projektu w Biurze dyżuruje prawnik, który udziela bezpłatnych informacji z zakresu prawa spadkowego - dodaje Kuczera. Jego dyżur rozpoczął się w sierpniu, potrwa do listopada, a dyżurować będzie w każdy wtorek od 14.00 do 18.00
 
Niezależnie od opisanych wyżej działań Biuro Porad otwarte jest dla wszystkich osób znajdujących się w trudnej sytuacji. Klient trafiający do BPO może zasięgnąć bezpłatnych, bezstronnych, objętych tajemnicą porad udzielanych przez przeszkolonych doradców. Doradca przedstawia klientowi jak najwięcej możliwych rozwiązań jego sytuacji problemowej, powiadamiając go równocześnie o konsekwencjach tych działań. W razie potrzeby sporządzi wspólnie z nim plan działania, z poszanowaniem jednak samodzielności klienta w podejmowaniu decyzji, co do dalszych kroków w konkretnej sprawie. Doradca wyjaśni obowiązujący tryb postępowania i podstawowe pojęcia związane ze sprawą, wskaże instytucje, do których klient może się udać, aby rozwiązać swój problem. Oferta usług BPO obejmuje m.in. porady w sprawach: mieszkaniowych, rodzinnych, świadczeń socjalnych, świadczeń z ubezpieczenia społecznego, zatrudnienia i bezrobocia, kontaktu obywatela z instytucjami, kwestiami spadkowymi.
 
Biuro mieści się w Radlinie na ulicy Solskiego 15 (obok Komisariatu Policji). Kontakt - tel. 4530728, e-mail: bporadlin@free.ngo.pl.
 
Marcin Macha
  • Numer: 42 (351)
  • Data wydania: 17.10.06