środa, 22 maja 2024

imieniny: Heleny, Wiesławy, Romy

RSS

Ubezpiecz wyjazd

27.06.2006 00:00
Znamy przypadki bankructwa dużych biur podróży. Niestety zdarzało się, że oszukani klienci musieli koczować na lotnisku.
Aby zminimalizować takie ryzyko, klienci biur podróży mają prawo domagać się dokumentu – pisemnego potwierdzenia posiadania przez organizatora turystyki gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowy ubezpieczenia na rzecz klientów (jest to tzw. zabezpieczenie finansowe). Organizator turystyki jest obowiązany wydać te dokumenty zawsze w przypadkach, gdy klient wpłaca należność za imprezę lub zaliczkę przekraczającą 10% ceny tej imprezy. Zabezpieczenia finansowe powinny wskazywać sposób ubiegania się o wypłatę środków z gwarancji lub umowy ubezpieczenia. Dokumenty te chronią konsumentów przed negatywnymi skutkami związanymi z upadłością organizatora turystyki i umożliwiają pokrycie kosztów powrotu klienta do kraju.
 
Przed podpisaniem umowy warto zażądać kopii polisy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Ważne jest, aby klient znał jej treść i numer.
 
W przypadku imprez odbywających się za granicą organizator ma obowiązek zawarcia na rzecz osób uczestniczących w tych imprezach umów ubezpieczenia NNW i kosztów leczenia. Pamiętajmy, żeby mieć dokument polisy przy sobie w czasie podróży. Na polisie podana jest nazwa ubezpieczyciela i numer telefonu przedstawiciela ubezpieczyciela. Warto również zawrzeć umowę ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej.
 
Może się zdarzyć, że organizator turystyki przed wyjazdem zmieni warunki zawarte w umowie. Jeżeli nastąpiło to z przyczyn niezależnych od organizatora, to powinien on niezwłocznie powiadomić o tym klienta. Konsument musi wtedy zdecydować i zawiadomić biuro turystyczne czy przyjmuje proponowaną zmianę umowy. Ma wówczas prawo do natychmiastowego zwrotu wszystkich kosztów, które poniósł, bez obowiązku zapłaty kary umownej dotyczącej odstąpienia od umowy. Klient może domagać się odszkodowania za niewykonanie umowy, chyba że odwołanie imprezy turystycznej nastąpiło z powodu zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie, a organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodnionym terminie. Odszkodowanie nie należy się także, gdy odwołanie imprezy nastąpiło na skutek siły wyższej (zdarzenie o charakterze zewnętrznym nie dające się przewidzieć i uniknąć, np. powódź, huragan).
 
zanotował Marek Jakubiak
  • Numer: 26 (335)
  • Data wydania: 27.06.06