środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Sprawdź zanim wyjedziesz

13.06.2006 00:00
Co trzeba wiedzieć o usługach turystycznych?
Zbliżają się wakacje i czas częstszych wyjazdów turystycznych z biurami podróży. Zdarza się, że wymarzony wyjazd nie dochodzi do skutku lub jest wielkim rozczarowaniem.
 
Kto odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usługi turystycznej?
W każdym mieście znajduje się kilka miejsc, w których można zawierać umowy z biurami podróży. Często jednak konsumenci nie wiedzą, kto odpowiada za wykonanie umowy. Liczne punkty sprzedające usługi turystyczne są prowadzone przez agentów, którzy pośredniczą w sprzedaży wycieczek. Podmiotami odpowiedzialnymi za wykonanie usług turystycznych są tzw. organizatorzy turystyki - przedsiębiorcy organizujący imprezy turystyczne. Agenci jedynie pośredniczą w zawieraniu umów o świadczeniu usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki - sprzedają usługi innych przedsiębiorców.
 
Jakie są rodzaje usług turystycznych?
Możemy spotkać się z różnymi formami usług turystycznych, od najprostszych, takich jak organizowanie kilkudniowych noclegów bez wyżywienia z dojazdem we własnym zakresie, po imprezy turystyczne, na które składają się pakiety co najmniej dwóch usług turystycznych tworzących jednolity program i objętych wspólną ceną, pod warunkiem, że usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo program przewiduje zmianę miejsca pobytu, np. transport i zakwaterowanie.
 
Gdzie można sprawdzić legalność biura podróży?
Organizatorzy turystyki figurują w Centralnym Rejestrze Zezwoleń organizatorów turystyki i pośredników turystycznych prowadzonym przez Departament Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie. Funkcjonują również wojewódzkie rejestry zezwoleń, o które należy pytać w urzędach wojewódzkich właściwych ze względu na siedzibę organizatora turystyki. Wszystkie te dane możemy sprawdzić pod adresem internetowym: http://turystyka.crz.mg.gov.pl lub pod warszawskim numerem telefonu 0 22 693 46 47. Warto także zadzwonić do Polskiej Izby Turystyki lub regionalnych izb turystyki i ustalić, czy biuro jest tam zrzeszone, i jaką cieszy się opinią. Nawet gdy biuro jest członkiem jednej z wymienionych instytucji, nie daje nam to pełnej gwarancji, że będziemy zadowoleni z wycieczki, ale zyskujemy informację, że nie jest to „biuro-krzak”.
 
Jak wybrać dobre biuro podróży?
Sprawa nie jest taka prosta, ponieważ organizator turystyki jest uzależniony od rzetelnego działania innych podmiotów, z którymi współpracuje i mimo że to organizator odpowiada za całość imprezy, nie daje to gwarancji udanego wypoczynku.
 
Dobrym źródłem informacji dotyczącym konkretnej oferty turystycznej są rekomendacje rodziny i znajomych. Osoby zadowolone z wypoczynku są najlepszą reklamą dla przedsiębiorców. Także w Internecie można znaleźć wiele komentarzy klientów biur podróży, którzy przedstawiają swoje opinie na temat konkretnych ofert lub na temat organizatorów turystyki. Należy jednak pamiętać o subiektywnym charakterze tych wypowiedzi. Z doświadczenia rzecznika można opisać przypadek, gdy każda znaleziona opinia o jednym z hoteli w Tunezji była skrajnie odmienna. Jedne osoby bardzo krytykowały ten hotel, inne bardzo go chwaliły. Gdy rzecznik znalazł w Internecie dokładny opis tego hotelu, okazało się, że jest to ogromny budynek wielokondygnacyjny o kilku skrzydłach. Jedne pokoje były bardziej nasłonecznione, inne mniej, jeszcze inne znajdowały się w pobliżu wind itp. Jak można zauważyć, uczestnicy tej samej wycieczki mogli mieć inne zdanie na temat wypoczynku w tym hotelu. Dlatego często bywa, że jedna osoba jest zadowolona z noclegów w takim hotelu, co do którego inna ma duże zastrzeżenia.
#nowastrona#
Cena usługi - nikt niczego nie daje za darmo
 
Cena jest jednym z głównych kryteriów, które bierze się pod uwagę, gdy decydujemy się na zakup wycieczki. Pamiętajmy jednak, że np. tzw. oferty last minute dla wymagających komfortu turystów prawie zawsze łączą się z dużym ryzykiem, że wyjazd będzie nieudany. Przykładem niech będzie wcześniej omówiony hotel w Tunezji, w którym są pokoje bardzo różnie rozmieszczone. Zakwaterowanie w takim hotelu może być już wcześniej rozplanowane. Proszę sobie teraz wyobrazić sytuację, gdy osoby objęte promocyjną ceną wycieczki mają do dyspozycji „gorszy” pokój. Oczywiście nie można uogólniać. Zdarzają się oferty bardzo korzystne cenowo. Do wszystkiego podchodźmy jednak z rozsądkiem. Organizator turystyki jest przedsiębiorcą i dąży do uzyskania zysków, a nie strat, dlatego nie łudźmy się – niczego nie dostaniemy za darmo i ktoś musi za usługę zapłacić. Na 20 dni przed wyjazdem organizator nie może, bez względu na okoliczności, zmienić ceny wycieczki. Przy usłudze last minute organizator nie może ograniczać swojej odpowiedzialności.
 
Jeżeli cena jest w walucie obcej (taka jest obecnie praktyka w Polsce), musimy uzyskać informację, według jakiego kursu (którego banku) jest przeliczana na walutę polską i z którego dnia – to znaczy czy będzie to kurs z dnia wpłaty zaliczki czy wpłaty ostatecznej kwoty. Czy cena obejmuje wszystkie usługi, czy za niektóre – i jakie ! – będziemy zobowiązani zapłacić na miejscu, np. czy leżaki są bezpłatne, czy napoje podawane przy posiłkach są wliczone w cenę, czy w trakcie pobytu przewidywane są wycieczki „fakultatywne” (płatne extra na miejscu), co z opłatą za wejście do zwiedzanych obiektów, czy można dostać zniżki dla rodziny z dziećmi, z czego mogą korzystać dzieci nieodpłatnie itd.
 
Za tydzień ciąg dalszy o usługach turystycznych.
  • Numer: 24 (333)
  • Data wydania: 13.06.06