środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Przykra niespodzianka

30.05.2006 00:00
Co zrobić z wadliwym towarem? Kiedy możemy liczyć na bezpłatną naprawę czy obniżenie ceny? W poradniku piszemy o problemach, które mogą spotkać nas w sklepie.
Co zrobić z wadliwym towarem?
 
Wspomniana parę tygodni wcześniej ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego nie tylko zmieniła prawną regulację gwarancji, ale przede wszystkim wprowadziła nową instytucję prawa cywilnego nazwaną „niezgodnością towaru konsumpcyjnego z umową".
 
Zastąpiła ona rękojmię z Kodeksu cywilnego. Konsument może skorzystać z reklamacji składanej na podstawie niezgodności towaru z umową przez okres dwóch lat od daty zakupu. Sama niezgodność z umową, czyli najprościej mówiąc - wada, różni się od rękojmi zakresem uprawnienia. Rękojmia dotyczyła tylko wad jakościowych, a niezgodność z umową dotyczy wad jakościowych i ilościowych towaru.
 
Podstawowa różnica między gwarancją a niezgodnością z umową dotyczy podmiotu, do którego kierujemy roszczenie: gwarancja - do gwaranta, niezgodność z umową - ZAWSZE do sprzedawcy. Wybór roszczenia należy do konsumenta.
 
Ustawa „o sprzedaży konsumenckiej" określa dokładnie kolejność roszczeń konsumenta na podstawie niezgodności towaru z umową. Są to:
  • bezpłatna naprawa
  • bezpłatna wymiana towaru na nowy
  • obniżenie ceny
  • odstąpienie od umowy
Konsument najpierw może żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Jednak to sprzedawca może wybrać sposób załatwienia reklamacji, np. jeżeli wymiana towaru wymaga od sprzedawcy nadmiernych kosztów, wtedy będzie mógł naprawić towar. Okres oczekiwania na naprawę lub wymianę nie jest określony jednoznacznie. Ustawa o sprzedaży konsumenckiej posługuje się terminem „odpowiedni czas". W określeniu tego „odpowiedniego czasu" uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia. W tym względzie dochodzi do wielu nieporozumień pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami, bo np. 30 dni na naprawę dla konsumenta będzie to zbyt długo, a dla sprzedawcy w sam raz. Za tydzień dalsza część informacji na temat roszczenia z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Rzecznik Konsumentów postara się wyjaśnić kwestię czy korzystniejsze dla konsumenta jest dochodzenie roszczeń z tytułu gwarancji czy niezgodności towaru z umową.
 
Zanotował Marek Jakubiak
  • Numer: 22 (331)
  • Data wydania: 30.05.06