środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Wiata na samochód

11.05.2004 00:00
Znudziło ci się parkowanie pod gołym niebem? Masz dość odśnieżania i skrobania samochodu? Zbuduj wiatę. Jest tańsza od garażu.
Wiata ma wiele zalet. Choć nie zabezpiecza auta tak dobrze jak garaż (przed złodziejem czy niską temperaturą), jest lepsza niż parkowanie pod chmurką. Samochód się mniej brudzi. Wiata ochroni pojazd przed deszczem i śniegiem. Dodatkowo pod odpowiednio zaprojektowaną wiatą można trzymać drewno do kominka i urządzić schowek na narzędzia ogrodnicze. Na jej budowę najczęściej decydują się ci, którzy nie mają garażu i brakuje im pomieszczeń gos-podarczych w domu. Może się też okazać niezbędna, gdy przybywa drugi samochód, a garaż jest przeznaczony na jeden. Ten, kto ma dużą działkę, może zbudować wiatę wolno stojącą, właściciele mniejszych działek mogą dobudować ją do domu.
 
Miejsce na wiatę
 
Rozwiązaniem tanim i funkcjonalnym jest dobudowanie wiaty do domu od frontu lub z boku. Wtedy ściana budynku stanowi jedną z podpór, a podjazd nie jest zbyt długi. Aby można było dobudować wiatę, powinny być spełnione nas-tępujące warunki:
• musi być zachowana minimalna odległość od granicy sąsiedniej działki: gdy wiata ma od strony granicy pełną ścianę - 3 m, gdy wiata jest ażurowa lub zadaszenie jest oparte na słupach - najlepiej 4 m;
• nie może być przekroczona linia rozgraniczająca od strony drogi (ważne dla wiat dobudowywanych od frontu domu);
• nie może być przekroczony dopuszczalny procent zabudowy na działce (jeśli jest określony w planie miejscowym lub decyzji o warunkach zabudowy).
 
Wiatę możemy przysunąć do granicy działki, jeśli zezwala na to plan miejscowy (gmina musi wyrazić zgodę) lub jeśli sąsiad ma taki sam obiekt wybudowany przy granicy działki.
 
Wielkość wiaty
 
Minimalne wymiary wiaty mierzone w świetle pomiędzy podporami to 230 x 500 cm. Wiata tej wielkości nadaje się do parkowania samochodów małych i kompaktowych, czyli o wymiarach nie większych niż 160 x 420 cm.
 
Wygodniejsza będzie wiata o wymiarach 360 x 660 cm pomiędzy słupami (szerokość zadaszenia 420--480 cm, długość 780-840 cm). Zmieszczą się pod nią nawet amerykańskie krążowniki szos szerokości 210 cm i długości ponad 550 cm. Jeśli nasze auto jest mniejsze, wolne miejsce możemy przeznaczyć na przykład na składowanie drewna do kominka lub wydzielić komórkę na narzędzia i sprzęt ogrodniczy.
 
Aby przechodzenie i otwieranie drzwi było wygodne, pomiędzy ścianą domu a samochodem trzeba zostawić co najmniej 70 cm wolnego miejsca. Wysokość wiaty nie powinna być zbyt duża. Im jest ona niższa, tym mniej wpada do niej deszczu i śniegu.
 
Kto zrobi projekt
 
Projekt wiaty jest niezbędny do uzyskania pozwolenia na budowę. Dlatego najlepiej zamówić go u architekta. Zaproponuje kształt, pokrycie dachu i wykończenie pasujące do charakteru domu. Projekt może również zrobić każda uprawniona do tego osoba, na przykład inżynier czy technik budowlany.

Formalna droga do wiaty
 
Zgodnie z art. 29 Prawa budowlanego pozwolenia na budowę nie wymaga budowa budynków gospodarczych, wiat i altan o powierzchni zabudowy tylko do 10 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów nie może przekraczać dwóch na każde 1000 m2 powierzchni działki. Niestety, wiata przeznaczona na samochód osobowy ma najczęściej powierzchnię większą niż 10 m2 (minimalne wymiary to 2,3 x 5 m, czyli 11,5 m2). A zatem konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę i następujące dokumenty:
• zaktualizowana mapa geodezyjna działki,
• projekt budowlany (cztery egzemplarze),
• decyzja o warunkach zabudowy (nie jest wymagana, gdy jest aktualny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego).
 Po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę, zanim rozpoczniemy budowę, musimy:
• zawiadomić urząd o zamiarze rozpoczęcia budowy (siedem dni wcześniej),
• zakupić dziennik budowy,
• ustanowić kierownika budowy.
 Po zakończeniu budowy powinniśmy:
• zlecić inwentaryzację powykonawczą,
• złożyć zawiadomienie o zakończeniu budowy (w terminie 14 dni od zakończenia prac i 21 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania).
 
Paweł Dominiak, „Murator”
  • Numer: 20 (224)
  • Data wydania: 11.05.04