Od pucybuta do milionera?
„Ekonomia na co dzień” to program wychowania do przedsiębiorczości, który jest prowadzony w Gimnazjum w Turzy Śląskiej. Uczniowie nie tylko zapoznają się z podstawami wiedzy ekonomicznej, podczas warsztatów próbowali teorię przełożyć na praktykę, przygotowując projekt przedsiębiorstwa, które mogłoby działać na lokalnym rynku.
Pomysły były bardzo różne - od stworzenia ośrodka rekreacyjnego po ... zakład pogrzebowy. Uczniowie opracowując projekt swojego przedsiębiorstwa musieli określić konieczne zaplecze finansowe, oszacować potencjalne przychody i zyskowność firmy. Zastanawiali się jak można wykorzystać już istniejącą na terenie gminy infrastrukturę i budynki. Była to dla nich dobra lekcja ekonomicznego myślenia.
Warsztaty odbywały się pod has-łem „Od ogółu do szczegółu - czyli zakładamy firmę w naszej gminie - mówią nauczycielki, zajmujące się programem „Ekonomia na co dzień”. Każda klasa miała przygotować projekt przedsiębiorstwa, swoje pomysły prezentowali na plakatach. Wszyscy uczniowie wybierali te, które im się najbardziej spodobały. Chyba te ćwiczenia przyniosły efekt, potem podczas wycieczki uczniowie wykazali się przedsiębiorczością - wywiesili cennik takich usług jak pranie skarpetek czy czyszczenie butów.
Lekcje z zakresu przedsiębiorczości prowadzą nauczyciele przeszkoleni przez Fundację Rozwoju Przedsiębiorczości Bożena Swoboda, Aleksandra Kubala, Justyna Tlołka i Joachim Grabiec. Przy Gimnazjum w Turzy działa Szkolny Ośrodek Kariery, którego zadaniem jest pomaganie uczniom w wyborze kierunku dalszego kształcenia. Uczestniczą oni w warsztatach oraz indywidualnych zajęciach z doradcą zawodowym.
Współpracujemy z lokalnymi przedsiębiorstwami, instytucjami i organizacjami - mówi Magdalena Wierzelewska z Gminnego Centrum Informacji. Pomagamy uczniom w wyeksponowaniu cech przedsiębiorczości, które są potrzebne przy szukaniu pracy lub założeniu własnej działalności gospodarczej. Poznają pożądane cechy pracownika i pers-pektywy zatrudnienia w wybranym zawodzie.
W ramach projektu młodzież odwiedzała firmy, działające na terenie gminy, gimnazjaliści dowiadywali się na czym polega ich działalność, zapoznawali się z prognozami dotyczącymi rozwoju tych przedsiębiorstw, wymaganych kwalifikacji zawodowych dla potencjalnych pracowników. Zorganizowano „Gimnazjalną giełdę szkół”, której celem było zaprezentowanie informacji na temat możliwości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych na terenie powiatu wodzisławskiego.
Postawy uczniów wobec swojej przyszłości zawodowej są różne - wyjaśniają nauczycielki. Niektórzy w ogóle się tym jeszcze nie martwią, inni zakładają, że będą pracować w określonym zawodzie kontynuując rodzinne tradycje i prowadząc zakład rodziców czy dziadków. Część chce podjąć studia na Zachodzie, by zdobytą tam wiedzę i umiejętności wykorzystać potem w swojej pracy, przenieść na rodzimy grunt. Czasy wymagają od uczniów i pracowników świadomości, że o pracę trzeba się starać, trzeba umieć zaprezentować swoją osobę i umiejętności. To kłóci się z dominującymi do tej pory w Polsce poglądami, że nie należy się chwalić.
Program „Ekonomia na co dzień” jest realizowany pierwszy rok. W kolejnych latach uczniowie będą się uczyć umiejętności planowania budżetu rodzinnego, korzys-tania z usług bankowych, dowiedzą się jak lokować swoje oszczędności czy też grać na giełdzie. Jak mówią nauczycielki, najbardziej wartościowe są zajęcia uczące praktycznych umiejętności funkcjonowania w gospodarce rynkowej.
(jak)
Warsztaty odbywały się pod has-łem „Od ogółu do szczegółu - czyli zakładamy firmę w naszej gminie - mówią nauczycielki, zajmujące się programem „Ekonomia na co dzień”. Każda klasa miała przygotować projekt przedsiębiorstwa, swoje pomysły prezentowali na plakatach. Wszyscy uczniowie wybierali te, które im się najbardziej spodobały. Chyba te ćwiczenia przyniosły efekt, potem podczas wycieczki uczniowie wykazali się przedsiębiorczością - wywiesili cennik takich usług jak pranie skarpetek czy czyszczenie butów.
Lekcje z zakresu przedsiębiorczości prowadzą nauczyciele przeszkoleni przez Fundację Rozwoju Przedsiębiorczości Bożena Swoboda, Aleksandra Kubala, Justyna Tlołka i Joachim Grabiec. Przy Gimnazjum w Turzy działa Szkolny Ośrodek Kariery, którego zadaniem jest pomaganie uczniom w wyborze kierunku dalszego kształcenia. Uczestniczą oni w warsztatach oraz indywidualnych zajęciach z doradcą zawodowym.
Współpracujemy z lokalnymi przedsiębiorstwami, instytucjami i organizacjami - mówi Magdalena Wierzelewska z Gminnego Centrum Informacji. Pomagamy uczniom w wyeksponowaniu cech przedsiębiorczości, które są potrzebne przy szukaniu pracy lub założeniu własnej działalności gospodarczej. Poznają pożądane cechy pracownika i pers-pektywy zatrudnienia w wybranym zawodzie.
W ramach projektu młodzież odwiedzała firmy, działające na terenie gminy, gimnazjaliści dowiadywali się na czym polega ich działalność, zapoznawali się z prognozami dotyczącymi rozwoju tych przedsiębiorstw, wymaganych kwalifikacji zawodowych dla potencjalnych pracowników. Zorganizowano „Gimnazjalną giełdę szkół”, której celem było zaprezentowanie informacji na temat możliwości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych na terenie powiatu wodzisławskiego.
Postawy uczniów wobec swojej przyszłości zawodowej są różne - wyjaśniają nauczycielki. Niektórzy w ogóle się tym jeszcze nie martwią, inni zakładają, że będą pracować w określonym zawodzie kontynuując rodzinne tradycje i prowadząc zakład rodziców czy dziadków. Część chce podjąć studia na Zachodzie, by zdobytą tam wiedzę i umiejętności wykorzystać potem w swojej pracy, przenieść na rodzimy grunt. Czasy wymagają od uczniów i pracowników świadomości, że o pracę trzeba się starać, trzeba umieć zaprezentować swoją osobę i umiejętności. To kłóci się z dominującymi do tej pory w Polsce poglądami, że nie należy się chwalić.
Program „Ekonomia na co dzień” jest realizowany pierwszy rok. W kolejnych latach uczniowie będą się uczyć umiejętności planowania budżetu rodzinnego, korzys-tania z usług bankowych, dowiedzą się jak lokować swoje oszczędności czy też grać na giełdzie. Jak mówią nauczycielki, najbardziej wartościowe są zajęcia uczące praktycznych umiejętności funkcjonowania w gospodarce rynkowej.
(jak)
Najnowsze komentarze