Chwilowy oddech
Pierwsze egzaminy maturzyści mają już za sobą. Teraz oczekiwanie na wyniki i kolejne przygotowania do sprawdzianów ustnych.
Ponad 1700 uczniów zdających maturę w naszym powiecie, z języka polskiego miało do wyboru tradycyjnie cztery tematy. Pierwsze pytanie dotyczyło zinterpretowania słów francuskiego filozofa Michela de Montaigne i przedstawienia na tej podstawie wybranych bohaterów literackich. Uczniowie wybierający temat drugi musieli omówić, w jaki sposób pisarze w swoich dziełach interpretowali narzucane im przez historię powinności. Ponadto mogli przedstawić i uzasadnić swój pogląd na temat ekranizacji lektur szkolnych, konfrontując dzieła kinowe z ich pierwotną wersją literacką. Czwarty temat wymagał od nich dokonania analizy i interpretacji wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „Przypowieść”. W drugim dniu egzaminów maturzyści mieli do wyboru historię, biologię, matematykę, geografię i język obcy. „Miłośnicy” historii mogli wybrać jeden z trzech tematów. Pierwszy wymagał od nich scharakteryzowania myśli politycznej pierwszych Piastów na tle sytuacji w Europie wczesnośredniowiecznej w X-XII wieku. W drugim chodziło o przedstawienie procesu rozpadu porządku wiedeńskiego w II połowie XIX wieku. Trzeci natomiast składał się z dwóch części. W pierwszej należało zapoznać się z treścią materiałów źródłowych i odpowiedzieć na zawarte w tabeli pytania. Materiały te przydatne były w drugiej części, bowiem z ich wykorzystaniem należało dokonać charakterystyki gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej w Polsce w XVI stuleciu. Maturzyści wybierający biologię, którzy zdecydowali się na temat pierwszy, musieli wykazać związek budowy z funkcją na wybranych przykładach komórek i tkanek roślinnych oraz zwierzęcych. Osoby odpowiadające na pytanie drugie opisywały współ-działanie układu pokarmowego, krwionośnego i wydalniczego zwierząt oraz przedstawiali ich rolę w utrzymywaniu homeostazy organizmu. Trzeci temat z biologii dotyczył wzrostu, rozwoju oraz rozmnażania organizmów żywych i dziedziczenia cech. Uczniowie decydujący się na matematykę mogli wybrać trzy z pięciu zadań. Na egzaminie pojawiła się funkcja, ciąg arytmetyczny, zbiory oraz trygonometria. Po raz pierwszy w tym roku można było zdawać maturę pisemną z geografii. Również w tym przypadku maturzyści wybierali trzy z pięciu pytań. Pierwsze z nich wymagało m.in. wskazania na mapie Tatr podanych obiektów i tras oraz dokonania odpowiednich pomiarów. Drugie dotyczyło ciśnienia atmosferycznego, temperatury powietrza oraz opadów atmosferycznych. Do rozwiązania trzeciego niezbędna była wiedza na temat zasięgu i działalności lodowców w Europie i w Polsce. Ponadto maturzyści musieli orientować się w procesach demograficznych, zachodzących w Polsce. Ostatnie z pytań dotyczyło struktury i rozmieszczenia przemysłu w Polsce i na świecie.
Również trzy pytania musieli wybrać uczniowie zdający chemię. Pierwsze dotyczyło pierwiastków grup pobocznych, czyli miedzi, manganu i chromu, drugie definicji rozpuszczalności, a głównie amoniaku jako związku azotu. Wiadomości z zakresu chemii organicznej przydatne były do rozwiązania trzeciego i piątego zadania. Trzecie dotyczyło tłuszczów, piąte natomiast reakcji polimeryzacji. W czwartym chodziło o porównanie wodorotlenków metalu pierwszej, drugiej i trzeciej grupy. W rozmowie z naszą gazetą uczniowie byli zwykle zadowoleni ze swoich odpowiedzi. Pytaliśmy m.in. o opinie uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Rydułtowach. Dorota: ja jako drugi przedmiot wybrałam historię. Większość osób obstawiała, że będą Piastowie, no i się sprawdziło, ale utrudnieniem było to, że trzeba było ich ukazać na tle Europy. Pisemna część za nami, myślę, że to ta łatwiejsza cześć. Marek: ja też pisałem maturę z historii, umiałem XIX i XX wiek, więc któryś temat musiał mi „siąść”. Patrząc na to, co napisałem, jestem pewien, że zdałem. Karolina: tematy z biologii mnie zas-koczyły, przede wszystkim były bardzo obszerne. Wszyscy spodziewali się ewolucji układów, a był temat o współpracy układów i homeostazie. Liczyliśmy też na mikrobiologię, a była cytologia. Monika: o 12.00 pani powiedziała mi, że mam pracę nie na temat, więc nawet nie wiem, czy zdam.
Mamy nadzieję jednak, że wszystkim się powiedzie.
(raj,bmp)
Również trzy pytania musieli wybrać uczniowie zdający chemię. Pierwsze dotyczyło pierwiastków grup pobocznych, czyli miedzi, manganu i chromu, drugie definicji rozpuszczalności, a głównie amoniaku jako związku azotu. Wiadomości z zakresu chemii organicznej przydatne były do rozwiązania trzeciego i piątego zadania. Trzecie dotyczyło tłuszczów, piąte natomiast reakcji polimeryzacji. W czwartym chodziło o porównanie wodorotlenków metalu pierwszej, drugiej i trzeciej grupy. W rozmowie z naszą gazetą uczniowie byli zwykle zadowoleni ze swoich odpowiedzi. Pytaliśmy m.in. o opinie uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Rydułtowach. Dorota: ja jako drugi przedmiot wybrałam historię. Większość osób obstawiała, że będą Piastowie, no i się sprawdziło, ale utrudnieniem było to, że trzeba było ich ukazać na tle Europy. Pisemna część za nami, myślę, że to ta łatwiejsza cześć. Marek: ja też pisałem maturę z historii, umiałem XIX i XX wiek, więc któryś temat musiał mi „siąść”. Patrząc na to, co napisałem, jestem pewien, że zdałem. Karolina: tematy z biologii mnie zas-koczyły, przede wszystkim były bardzo obszerne. Wszyscy spodziewali się ewolucji układów, a był temat o współpracy układów i homeostazie. Liczyliśmy też na mikrobiologię, a była cytologia. Monika: o 12.00 pani powiedziała mi, że mam pracę nie na temat, więc nawet nie wiem, czy zdam.
Mamy nadzieję jednak, że wszystkim się powiedzie.
(raj,bmp)
Najnowsze komentarze