środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Nowy market?

10.07.2002 00:00
Do Urzędu Miasta wpłynął wniosek dotyczący lokalizacji w Wodzisławiu wielkopowierzchniowego obiektu handlowego. Jeśli zostanie rozpatrzony pozytywnie, hipermarket stanie przy ul. Rybnickiej, powyżej skrzyżowania z ul. Jastrzębską (była kotłownia).

Jego powierzchnia sprzedażowa ma wynosić ponad 2400 m2. Aktualnie Wydział Architektury i Urbanistyki wystąpił do inwestora o uzupełnienie niekompletnego wniosku. Chodzi o dokładne podanie lokalizacji obiektu oraz branży. Obecnie przygotowywana jest informacja dla Cechu Rzemiosł Różnych w celu poinformowania lokalnych przedsiębiorców o zaistniałej sytuacji. Jest to sprawa nowa, ponieważ takiego przypadku jeszcze nie mieliśmy. W planie miejscowym, obowiązującym na tym terenie, nie uwzględniono lokalizacji obiektów handlowych o powierzchni przekraczającej 2 tys. m2, dlatego też po otrzymaniu kompletnego wniosku przedstawimy sprawę na Zarządzie Miasta, który jest zobowiązany do przeprowadzenia analizy terenu, co do jego wykorzystania na wnioskowany obiekt handlowy - wyjaśnia Winicjusz Kulej, naczelnik Wydziału Architektury i Urbanistyki. Sporządzona zostanie prognoza działania obiektu na rynek pracy, komunikację oraz istniejącą sieć handlową. Do tych materiałów dołączona będzie również opinia Zarządu Powiatu, władz gmin sąsiednich, a także Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Tak przygotowane materiały, wraz ze swoim wnioskiem, Zarząd Miasta przekaże Radzie Gminy. Ów wniosek dotyczyć może zakazu budowy hipermarketu, a od jego złożenia Rada Gminy ma dwa miesiące na podjęcie decyzji. Być może stosownym będzie przeprowadzenie wyżej wspomnianej prognozy dla całego miasta i przy sporządzaniu kolejnych planów miejscowych będzie się musiał pojawić zapis negujący usytuowanie tego typu obiektu lub wyznaczający miejsce na jego powstanie - dodaje W. Kulej.

Sprawę budowy super i hipermarketów reguluje zmiana wprowadzona do ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym z 13 lipca 2000 r. Według zawartych w niej zapisów Rada Miasta jest zobowiązana do wyznaczania terenów pod duże obiekty handlowe jedynie wtedy, gdy uzna, że są one gminie potrzebne. Decyzja Rady obejmuje obiekty powyżej 2 tys. m2 powierzchni sprzedażowej dla gmin o liczbie mieszkańców powyżej 20 tys.

(raj)

  • Numer: 28 (148)
  • Data wydania: 10.07.02