środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Samemu nie wolno

03.07.2002 00:00
Coraz więcej osób chce pozbyć się azbestu. Wnioski o dofinansowanie utylizacji tego materiału można jeszcze składać do końca sierpnia w urzędach miast i gmin naszego powiatu. Usuwaniem azbestu zajmą się wyspecjalizowane firmy, a prowadzenie tego typu prac bez zezwolenia jest zabronione.

Dofinansowanie przedsięwzięcia z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska dotyczy przyszłego roku. Obecnie na ten cel zarezerwowano już 100 tys. zł, jednak Janusz Wyleżych, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska wodzisławskiego Starostwa, obawia się, że pieniędzy może zabraknąć. Koszt utylizacji tony azbestu, czyli ok. 100 m2 eternitu lub 50 m2 płyt, wynosi około 1500 zł. Chęć współpracy z władzami powiatu i samymi mieszkańcami wyraził Bank Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, jednak okazało się, że kredyty preferencyjne, które oferuje, przeznaczone są jedynie dla samorządów, spółek prawa handlowego i cywilnego, a także jednostek budżetowych. Propozycja zakłada finansowanie przez bank 50 procent inwestycji, a spłata kredytu, którego oprocentowanie w EURO wynosi od 6,5 do 7 proc., może być rozłożona na okres 15 lat. Osoby fizyczne natomiast skorzystać mogą z kredytów komercyjnych, których oprocentowanie nie jest już tak atrakcyjne. Ile azbestu należy zutylizować będzie wiadomo po złożeniu wniosków przez mieszkańców poszczególnych gmin. Utylizacją zajmą się trzy firmy, z Wodzisławia, Turzy Śl. i Katowic, które otrzymały zezwolenia na tego typu działalność. Muszą one wskazać miejsca składowania lub magazynowania azbestu. Trwają także prace nad opracowaniem technologii ponownego wykorzystania tego materiału, a po jego przetworzeniu powstawać mają spoiwa używane do wypełniania wyrobisk górniczych - dodaje J. Wyleżych.

(raj)

  • Numer: 27 (147)
  • Data wydania: 03.07.02