Poniedziałek, 20 maja 2024

imieniny: Bazylego, Bernardyna, Bronimira

RSS

Budowa mostu na A1 wstrzymana! Opóźnienia jeszcze większe?

12.04.2012 17:32 | 28 komentarzy | art

Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach wydał decyzję nakazującą wstrzymanie robót przy moście MA 532, znajdującym się na odcinku Świerklany-Gorzyczki autostrady A1.

Budowa mostu na A1 wstrzymana! Opóźnienia jeszcze większe?
Autostrada A1 widziana z wiaduktu w Skrzyszowie
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

MA 532 leży w pasie autostrady na granicy Połomi i Mszany. To największy obiekt tego typu na naszym odcinku A1. - O wadach projektowych tego obiektu informowaliśmy Inspektora Nadzoru Budowlanego już w marcu 2011 roku. Zdecydował się wszcząć postępowanie po ostatnich awariach. Jego decyzję przyjmujemy ze zrozumieniem. Inwestora o problemach z tym obiektem informowaliśmy wielokrotnie - Karolina Szydłowska, rzecznik prasowy Alpine Bau, wykonawca odcinka A1.

GDDKiA nie zgadza się z decyzją ŚWINB. Jak przyznaje na budowie mostu autostradowego (MA532) oraz mostu drogowego (MD 532.1) miały miejsce dwie awarie. - Jedna z nich ( z 22 grudnia 2011 r.) została już naprawiona, zgodnie z programem naprawczym. Druga awaria (z 13 marca 2012 r), powstała w wyniku niewłaściwego ułożenia osłon betonowych. Obecnie na zlecenie wykonawcy opracowywany jest program naprawczy. Po zatwierdzeniu programu naprawczego przez nadzór inwestorski zostanie on wdrożony, co zabezpieczy dalszą budowę i tak jak w przypadku pierwszej naprawy, zapewni bezpieczeństwo użytkownikom mostu - czytamy w oświadczeniu GDDKiA. - Zdaniem niezależnych ekspertów oraz projektantów autostrady A1 awarie te nie mają wpływu na bezpieczeństwo prowadzonych robót. Tym samym brak jest podstaw do wstrzymania robót na tym odcinku - czytamy dalej w oświadczeniu.

Spór o MA 532 toczy się od 3 lat. W lutym 2009 Alpine przekazała do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad swoje zastrzeżenia co do prawidłowości dokumentacji projektu mostu, tłumacząc później, że wady proejktowe tego obiektu były jedną z przyczyn opóźnień w budowie autostrady.

Kiedy GDDKiA najpierw wyrzuciła w grudniu 2009 a następnie w sierpniu 2010 ponownie wybrała Alpine na wykonwcę autostrady podkreślała, że projekt MA 532 jest dobry i nie wymaga zmian. W sierpniu 2011 przedstawiciele wykonawcy twierdzili jednak, że obiekt jest powodem ciągłej ich troski. - Na bieżąco przekazujemy uwagi i propozycje dotyczące zmian. To wszystko trwa, przez co sprawa się przeciąga, a w dodatku nie wszystkie nasze uwagi są realizowane w takim zakresie w jakim byśmy oczekiwali – mówił wówczas „Nowinom Wodzisławskim” Marcin Marciniak, zastępca dyrektora kontraktu. Alpine podpierała się ekspertyzami wielu fachowców. GDDKiA odpierała zarzuty i również wskazywała na opinie wynajętych przez siebie ekspertów.

Ostatnio GDDKiA przyznała, że część ostatnich przestojów spowodowana była koniecznością wykonania dokumentacji uwzględniającej zmiany budowy obiektu MA 532 a także MD 532.1. Dlatego zgodziła się na przesunięcie terminu zakończenia kontratku z 31 marca na 26 lipca.

 

(art)