Sobota, 1 czerwca 2024

imieniny: Jakuba, Hortensji, Gracjany

RSS

20.03.2012 16:53 | 30 komentarzy | acz

Wiceminister Adam Zdziebło zwraca uwagę, że jeśli kolejarze i samorządowcy nie zaczną działać, kolejne unijne pieniądze przejdą im koło nosa.

Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Marek Pawlik, dyrektor ds. strategii i rozwoju PKP Linii Kolejowych SA, uspokaja śląskich samorządowców, że nikt nie planuje zamknięcia linii Wodzisław – Chałupki. – Taka ewentualność może nastąpić jedynie w trybie awaryjnym, tzn. w przypadku nagłego pogorszenia się stanu infrastruktury – czytamy w korespondencji. Tymczasem bez remontu, owo pogorszenie niechybnie nastąpi.

To czy linia zostanie wyremontowana zależy tylko od dobrej woli kolejarzy i śląskich samorządowców. Jak zapewnił nasz tygodnik Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego, tory można wyremontować za unijne pieniądze, trzeba jednak mieć projekt. – Rozmawiałem „roboczo” z ministrem transportu. Mają w planach remonty naszych linii. Nie tylko tej do Chałupek ale również do Nędzy, Suminy czy linii  Rybnik – Żory – mówi Adam Zdziebło, równocześnie wskazując, że to na razie tylko plany. Czy zostaną zrealizowane? Każdego roku PKP PLK otrzymuje budżet na odtwarzanie swoich linii jednak  potrzeb jest więcej niż pieniędzy. – Program, którym zarządzam czyli „Infrastruktura i Środowisko” zakłada duże modernizacje kluczowych szlaków kolejowych w Polsce (np. Gdynia – Warszawa – Katowice). Nie mamy zgody Komisji Europejskiej na przeznaczenie części tych pieniędzy na mniejsze i prostsze zadania czyli tzw. rewitalizacje, jak choćby ta omawianej linii. Choć wielokrotnie rozmawialiśmy z KE o wyrażeniu przez Brukselę zgody na takie projekty – tłumaczy Zdziebło. Zdaniem wiceministra, dodatkowo sprawę komplikują sami zainteresowani. – Mści się upór tego sektora co do właściwego przygotowania dokumentacji technicznej oraz skłonność do dyskutowania o konieczności spełniania wymagań stawianych przez KE. A tu nie ma o czym dyskutować. I wszyscy pozostali beneficjenci od lat o tym wiedzą i nie mają z tym większych problemów. Przypomnę, że w całym kraju zrealizowanych i będących w trakcie jest ponad 100 tys projektów. Kwota inwestowanych pieniędzy przekroczyła 200 miliardów zł.

Mniejsze zadania, jak rewitalizacja linii mogą być realizowane. – Moim zdaniem samorządy lokalne wraz z sejmikiem woj. śląskiego  i kolejarzami, już dziś powinni przygotować listę inwestycji w nowym budżecie UE na lata 2014 – 2020. To już za 1,5 roku czyli czasu pozostało mało. Trzeba pamiętać, że nie mogą to być tylko pomysły ale już przygotowane dokumentacyjnie projekty – tłumaczy wiceminister.

Adrian Czarnota

 

Ludzie:

Adam Zdziebło

Adam Zdziebło

wiceminister, senator