Zdziebło: Mści się upór kolejarzy
Wiceminister Adam Zdziebło zwraca uwagę, że jeśli kolejarze i samorządowcy nie zaczną działać, kolejne unijne pieniądze przejdą im koło nosa.
Marek Pawlik, dyrektor ds. strategii i rozwoju PKP Linii Kolejowych SA, uspokaja śląskich samorządowców, że nikt nie planuje zamknięcia linii Wodzisław – Chałupki. – Taka ewentualność może nastąpić jedynie w trybie awaryjnym, tzn. w przypadku nagłego pogorszenia się stanu infrastruktury – czytamy w korespondencji. Tymczasem bez remontu, owo pogorszenie niechybnie nastąpi.
To czy linia zostanie wyremontowana zależy tylko od dobrej woli kolejarzy i śląskich samorządowców. Jak zapewnił nasz tygodnik Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego, tory można wyremontować za unijne pieniądze, trzeba jednak mieć projekt. – Rozmawiałem „roboczo” z ministrem transportu. Mają w planach remonty naszych linii. Nie tylko tej do Chałupek ale również do Nędzy, Suminy czy linii Rybnik – Żory – mówi Adam Zdziebło, równocześnie wskazując, że to na razie tylko plany. Czy zostaną zrealizowane? Każdego roku PKP PLK otrzymuje budżet na odtwarzanie swoich linii jednak potrzeb jest więcej niż pieniędzy. – Program, którym zarządzam czyli „Infrastruktura i Środowisko” zakłada duże modernizacje kluczowych szlaków kolejowych w Polsce (np. Gdynia – Warszawa – Katowice). Nie mamy zgody Komisji Europejskiej na przeznaczenie części tych pieniędzy na mniejsze i prostsze zadania czyli tzw. rewitalizacje, jak choćby ta omawianej linii. Choć wielokrotnie rozmawialiśmy z KE o wyrażeniu przez Brukselę zgody na takie projekty – tłumaczy Zdziebło. Zdaniem wiceministra, dodatkowo sprawę komplikują sami zainteresowani. – Mści się upór tego sektora co do właściwego przygotowania dokumentacji technicznej oraz skłonność do dyskutowania o konieczności spełniania wymagań stawianych przez KE. A tu nie ma o czym dyskutować. I wszyscy pozostali beneficjenci od lat o tym wiedzą i nie mają z tym większych problemów. Przypomnę, że w całym kraju zrealizowanych i będących w trakcie jest ponad 100 tys projektów. Kwota inwestowanych pieniędzy przekroczyła 200 miliardów zł.
Mniejsze zadania, jak rewitalizacja linii mogą być realizowane. – Moim zdaniem samorządy lokalne wraz z sejmikiem woj. śląskiego i kolejarzami, już dziś powinni przygotować listę inwestycji w nowym budżecie UE na lata 2014 – 2020. To już za 1,5 roku czyli czasu pozostało mało. Trzeba pamiętać, że nie mogą to być tylko pomysły ale już przygotowane dokumentacyjnie projekty – tłumaczy wiceminister.
Adrian Czarnota
Ludzie:
Adam Zdziebło
wiceminister, senator
Komentarze
30 komentarzy
do Jasiu Psota: szerokie tory ,to była sznsa, no ale polska głupota.....Poszukaj coś na ten temat
na kolei wszyscy znają się tak , jak na piłce nożnej
PLK musi wyremontowac ta linie wtedy ona znacznie odzyje a ruch towarowy sie wzmocni. Najwazniejsze to normalna predkosc na szlaku!!!
@PLK: bardzo dobrze! Chodziło mi o wskazanie, że po tych torach oprócz niewątpliwie nierentownych pociągów osobowych, jeżdżą też składy towarowe. To informacja dla tych, którym się wydaje, że jak oni jeżdżą autem, to tory już można zaorać.
przez Olzę jeżdżą maszyny pszewozników prywatnych po składy towarowe pszyjeżdżające z Czech
już raz powiedziałem ,jestem entyzjastą kolei ale nasze zdania zupełnie się nie liczą, ale miło jest podyskutować. Przypominam Jasiu :PILNUJ ZDJĘĆ STACJI I STACYJEK.
@bbbb: nie widuję, bo nocami jeźdżą... Codziennie po północy toczy się sporo wagonów, a świateł w nich nie ma. Czytałeś zresztą, że większość towarowych rzucili przez Racibórz, bo u nas za wielkie dziury... Wiem, że w Bluszczowach zasypało, ale bez przesady! Nie takie rzeczy się remontuje, kopie, buduje! Poza tym: ja nie walczę o to, żeby jeździły puste pociągi osobowe, tylko zwracam uwagę, że w tych samych miejscach szynobus (zwykły, taki za 2mln) spłaciłby się w 3 lata i jeździł rentownie - bo jeździłby szybciej, dzięki czemu bardziej obłożony. (przy takim samym zapełnieniu - na styk) I najważniejsze: żeby nie rozp... tego, co jest, bo za 30 lat transport towarów drogami będzie za drogi, a~tory nie tak prosto na nowo położyć, jak się coś zbuduje na ich drodze.