100 milionów złotych dla Rybnika, żeby dokończyć drogę Racibórz - Pszczyna
Szacunkowy koszt budowy 4-kilometrowego odcinka drogi to 250 mln zł. Miasto otrzymało na budowę drogi 165 mln zł z budżetu państwa. Brakującą kwotę wyłoży z budżetu, jako wkład własny inwestycji.
24 sierpnia Prezydent Miasta Rybnika Piotr Kuczera i Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber podpisali umowę o dofinansowanie dokończenia budowy rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna.
Przygotowywaliśmy się do tego od lat
- To kolejny etap budowy tej drogi, ważny dla całego Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego - powiedział Piotr Kuczera. Prezydent w rozmowie z Nowinami podkreślił, że miasto przygotowuje się do tej inwestycji od lat. Wkład własny Rybnika (100 mln zł) jest zabezpieczony w wieloletniej prognozie finansowej miasta. Oznacza to, że miasto nie zaciągnie zobowiązań, aby dokończyć budowę drogi. - Ten drugi etap jest szansą na lepsze skomunikowanie pozostałych dzielnic Rybnika - dodał.
- Czekaliśmy na środki zewnętrzne, bo mieliśmy świadomość, że sami nie jesteśmy w stanie zrealizować tej inwestycji. Pierwszy etap to była dotacja unijna, teraz mamy dotację rządową
- powiedział nam Piotr Kuczera.
Prezydent Rybnika zapowiada, że przetarg zostanie ogłoszony niebawem, a plac budowy zostanie przekazany najpóźniej w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Rekordowe wsparcie
- Nieczęsto mam okazję, żeby podpisać umowę na przekazanie samorządowi 100 milionów złotych
- powiedział w Rybniku wiceminister Rafał Weber.
Wiceminister resortu infrastruktury wyraził przekonanie, że budowa 4-kilometrowego odcinka odciąży miasto od ruchu tranzytowego, a także stworzy szansę na powstanie nowych funkcji społecznych i gospodarczych.
Rafał Weber pogratulował też prezydentowi Piotrowi Kuczerze, bo stumilionowa dotacja jest najwyższą kwotą, o jaką mogły wnioskować samorządy w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Zrobili wszystko, aby zapewnić finansowanie
Wiceminister Rafał Weber wspomniał o żywym zainteresowaniu senatora Wojciecha Piechy, posła Bolesława Piechy i posłanki Teresy Glenc losami rybnickiego wniosku o dofinansowanie budowy drogi. Czy trudno było przekonać urzędników w Warszawie do wsparcia tej inwestycji?
- Robiliśmy wszystko, żeby przekonać ich do tego, żeby ten odcinek, który nas interesuje, faktycznie powstał. Bo w tej chwili droga kończy się na ulicy Wodzisławskiej. Miejmy nadzieję, że ten montaż finansowy pozwoli na dokończenie drogi
- mówi Nowinom senator Wojciech Piecha.
Ważna nie tylko dla Rybnika
- To są rządowe pieniądze w rekordowej kwocie - mówi Nowinom radny Karol Szymura z opozycji. Przypomina, że do niedawna koszt budowy szacowano na kwotę 200 mln zł. Przy zachowaniu tych szacunków, procentowa wysokość dofinansowania ze środków budżetu państwa przekraczałaby 80%. Karol Szymura również określa drogę jako "kluczową".
- Mam nadzieję, że ta droga rozładuje ruch, a w konsekwencji zostanie przedłużona nie tylko do granic naszego miasta, ale również do granic powiatu rybnickiego i Raciborza, bo to jest również bardzo ważne z punktu widzenia Raciborza i powiatu raciborskiego. Kolejnym etapem będzie przebudowa zjazdu na wysokości autostrady A1. To jest w tej chwili największy problem dla rybniczan. W dość szybkim tempie dostajemy się w pobliże autostrady, a następnie stoimy 10-15 minut w korku - dodaje radny Szymura.
Urzędnicy są gotowi
Wkrótce Miasto Rybnik ogłosi przetargi na wyłonienie inżyniera kontraktu (będzie nadzorował budowę drogi) oraz wykonawcy robót budowlanych. Przetargi zostaną ogłoszone równolegle. Pierwsze zostanie rozstrzygnięte postępowanie na wyłonienie inżyniera kontraktu.
- Mamy nadzieję, że wykonawcę robót budowlanych również uda się wyłonić do końca tego roku. Potem podpiszemy umowę. Jeśli nie będzie żadnych zakłóceń, to budowę będzie można rzeczowo rozpocząć wraz z rozpoczęciem nowego sezonu robót budowlanych w pierwszym kwartale 2023 roku - mówi Nowinom Jacek Hawel, dyrektor Centrum Inwestycji w Rybniku.
Pod względem formalnym inwestycji nic nie wstrzymuje - miasto posiada już projekt oraz wszelkie niezbędne pozwolenia. Przejęto też grunty pod budowę drogi (procedury odszkodowawcze w zdecydowanej większości również są już zakończone).
Wojciech Żołneczko
Kolosalny wkład własny
Przypomnijmy, większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (czyli przeszło 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została wybudowana dzięki środkom unijnymi i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Kosztowała przeszło 475 mln zł (w tym 290 mln zł to środki z UE).
Koszt budowy brakujących 4 km drogi od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej, miasto oszacowało na 250 mln zł. 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to część potrzebnej kwoty. Dodatkowo na budowę drogi Rybnik otrzymał 65 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Pozostałe 100 mln zł zabezpieczone zostało w budżecie miasta jako wkład własny.
Mosty, przepusty dla zwierząt, ekrany akustyczne
W ramach inwestycji wybudowany zostanie jeden bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego oraz jedno skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową. Powstaną także 4 obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła, a także 5 przepustów dla zwierząt. Koszt budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia, odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni.
Co zrobili? Co jeszcze jest do zrobienia?
Dodajmy, że w marcu 2022 r. oddano fragment drogi od Rudnika do ronda na ul. Rybnickiej w Raciborzu. 7-kilometrowy odcinek trasy kosztował niespełna 300 mln zł. Składają się nań m.in. nowy most na Odrze oraz wiadukt nad czynną linią kolejową. O otwarciu drogi pisaliśmy tutaj: Droga Racibórz - Pszczyna oficjalnie otwarta. Wytrzyma 50 lat bez gruntownego remontu.
Po zakończeniu budowy rybnickiego odcinka drogi, do wybudowania pozostanie kluczowy fragment łączący Racibórz z Rybnikiem.
Ludzie:
Bolesław Piecha
Polityk Prawa i Sprawiedliwości, były europoseł i senator, aktualnie poseł.
Karol Szymura
Radny Miasta Rybnika (klub PiS).
Piotr Kuczera Rybnik
Prezydent Rybnika
Teresa Glenc
Była posłanka na Sejm RP.
Wojciech Piecha
Były senator
Komentarze
22 komentarze
@Bolek80 - możecie nie lubić Rybnika i szydzić z wpadki Kuczery ale pisanie, że w Rybniku nic się nie wydarzyło, a w Żorach są jakieś firmy ma już trochę formę.... "siary"!!! Jakie w Żorach są firmy? Pakowalnia kawy i zakład produkujący jakieś małoważne pierdozłączki z plastiku... Praca w Żorach to praca dla ludzi niewykwalifikowanych i nieambitnych. W Rybniku w ostatnim czasie zaczęto produkować wagony, produkuje się potrzebny dla wszystkich prąd, produkowane są gazy medyczne w tym tlen dla osób pod respiratorami(!), specjalistyczne maszyny czy z ciekawostek - grafika dla znanego każdemu młodemu człowiekowi w Polsce systemu płatności BLIK. Żory i Rybnik to są inne ligi. I to nie chodzi tylko o wygląd miast ale właśnie o przemysł. W Żorach nie ma przemysłu. Są pakowalnie i montownie. W Rybniku mamy prawdziwy przemysł i nie tylko bo firmy transportowe, usługowe, przeróbcze, budowlane rozwijają się na tyle, że ciągle potrzebują rąk do pracy. Rybnik ma NAJNIŻSZE bezrobocie od lat, a tylko w ostatnim czasie sprzedano trzy duże tereny pod nowe inwestycje. Trzy duże rybnickie zakłady budują nowe hale produkcyjne: DB Cargo, Rettig, TeskoSteel. Znowu będą zatrudniać. Niech Żory podziwiają w Pawłowicach ale nie w miastach przemysłowych. Dla nas Żory to absolutna dziura.
Podczas gdy w zeszłym roku rozpoczęła się w Rybniku produkcja wagonów!!! (DB Cargo), Rettig buduje nowe hale, Tesko Steel buduje nowe hale, kopalnie nie nadążają z produkcją węgla, a Messer ratował polskie szpitale dostarczając tlen i inne medyczne gazy. TO SIĘ NAZYWA PRZEMYSŁ! A nie mówię o rozwoju świetnych firm usługowych typu BIOSTAT HOSTERSI
Rybnik się rozwija ? Rybnik niestety za prezydentury 0.49 spadł na same dno. W czasach wielkich inwestycji i powstawania firm w Rybniku nic się nie wydarzyło . W Żorach owszem tyle firm powstało w tak niewielkim mieście.
pis żeście wybrali w wodziu to macie
Za prezydenta Kiecy to były 3wzgorza, dworzec i pałac a teraz jest jedna wielka bieda i długi bo pieniędzy w pisowskim budżecie już nima i nie bydzie rozdali wszystko i doprowadzili do największej inflacji od czasów PRL
Ludzie wam podziękują przy najbliższych wyborach
@ciekawy remont Młodzieżowej potrwa dłużej niż budowa nowego odcinka obwodnicy u sąsiadów. Niestety ale Wodzisław ma żółwie tempo we wszystkim....
Apropos kiedy koniec remontu Młodzieżowej ? ile lat można remontować 3 km drogi ??
A kiedy nieudacznicy dokończą ścieżkę rowerowa oraz drogę /ulica raciborska/ które kończą się w lesie?
W Rybniku nowa droga potrzebna bo miasto się rozwija i jest dużo miejsc pracy. W Wodzisławiu wystarczą te drogi które są. Nawet one są w kiepskim stanie Bonnie ma kasy na utrzymanie.