CPK przyspiesza w sprawie linii kolejowych w naszym regionie
W Sylwestra spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla projektu „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa”. Chodzi o linię kolejową nr 170 Kolei Dużych Prędkości (KDP) - będącą częścią tzw. "szprychy nr 7" do CPK koło Warszawy - która ma przebiegać m.in. przez powiat wodzisławski. W ramach STEŚ powstanie rekomendacja wariantu inwestorskiego.
Jak czytamy w Biuletynie Informacji Publicznej CPK, przedmiotem zamówienia jest opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla odcinka Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa, którego celem jest analiza przebiegów nowej linii kolejowej, wykonanie analiz technicznych, środowiskowych oraz ekonomicznych i na ich podstawie rekomendacja wariantu inwestorskiego w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego. Ponadto przedmiotem zamówienia jest wykonanie map do celów projektowych oraz studium geologicznego na potrzeby opracowania Koncepcji Programowo-Przestrzennej dla wariantu inwestorskiego.
Jak czytamy dalej, studium obejmuje odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 zawierający się pomiędzy stacjami Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wyboru wariantu) i granicą państwa, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika wraz z następującymi powiązaniami z infrastrukturą PKP PLK S.A.:
• z linią kolejową nr 140 (w zależności od wariantu) na odcinku pomiędzy stacjami Łaziska Górne i Mikołów – powiązanie zapewniające zjazd z linii nr 170 na linię nr 140 w kierunku stacji Mikołów;
• z linią kolejową nr 169, powiązanie zapewniające zjazd w kierunku stacji Łaziska Średnie, Tychy (w zależności od wariantu);
• z linią kolejową nr 148, pomiędzy stacjami Rybnik a Szczejkowice, powiązanie obukierunkowe zapewniające zjazd z przyszłej linii kolejowej nr 170 w kierunku Rybnika oraz Żor;
• z linią 158 w pobliżu stacji Wodzisław Śląski i planowanego przystanku Wodzisław Śląski Centrum.
Dalej czytamy, że w miejscach włączeń do istniejących linii kolejowych wykonawca powinien uwzględnić potencjalne projekty zgłaszane w ramach programu Kolej+ o ile poziom szczegółowości informacji o nich będzie to umożliwiał, np. dotyczące modernizacji linii kolejowej nr 140 czy budowę przystanku Wodzisław Śląski – Centrum.
Na oferty w przetargu spółka CPK czeka do 3 lutego tego roku. Wykonawca STEŚ będzie musiał zrealizować zadanie w czasie prawie 500 dni. Według informacji dostępnych na stronie internetowej CPK, w zakładce Program Kolejowy, do 2023 mają trwać prace przygotowawcze przy linii 170, zaś w 2024 r. ma rozpocząć się jej budowa. Na odcinku od granicy państwa do okolic Jastrzębia linia ma być gotowa do 2029 r., zaś cała linia do Katowic ma być gotowa do 2030 r. Z kolei cała "szprycha" nr 7 ma być gotowa w 2031 r.
Komentarze
40 komentarzy
taaaa, kolejny geniusz z gorololandu
Nowe zakłady pracy potrzebne w Wodzisławiu jak świni siodło. Mieliście swoje to je rozwaliliscie.
kolej w jastrzębiu potrzebna jak świni siodło, mieliście już to rozwaliliście
Jak na razie to wy robicie wszystko by nie było koleji w Jastrzębiu. Wam nikt nic nie zabiera.
Podpisywać i tyle, jak "życzliwy" nam zawsze Arteks i jego przyd...pas z jastzebia mówią że to je zle to musi być dobre:) rozruszajmy w końcu te dziurę
Arteks, ten przystanek jest dosłownie o rzut beretem i przedłużenie linii o 2 minuty jazdy nie jest problemem, bo z tej strony ,miasta przedmieściami jest w zasadzie Mszana. Ja już czytam , ze TEK wypisuje że Wilchwy są w połowie drogi między Jastrzębiem a Wodzisławiem to mnie pusty śmiech ogarnia. Wiem jedno stacja w Wilchwach to brak pasażerów z Jastrzębia, bo za daleko, zły dojazd i generalnie nie po drodze. Międzynarodowa stacja jest w Zebrzydowicach, to tylko 9-10 km od centrum i jakoś nikt tak w zasadzie nie jeździ, bo to po prostu w drugą stronę od głównych potoków pasażerów. Z Jastrzębia główny ruch jest na północ a nie na południe czy zachód. Może w końcu to dotrze do TEK.
@cocolino - to Jastrzębie sobie doprowadzi jakąś komunikację miejską do przystanku w Mszanie, a Wodzisław nie musi bo... na istniejący dworzec można dojść pieszo albo dojechać już istniejącymi liniami. Wymyślacie rozwiązania które... skutkowałyby tylko wyższymi kosztami funkcjonowania. Całe szczęście, że nikt was nigdy nie słucha. A polemika z wami dowodzi, że jesteście dość prostymi ludźmi, bez ogłady i bez wiedzy transportowej.