Więcej pociągów do Katowic i Bohumina. Intercity dużo tańsze
Nowy rozkład jazdy pociągów przynosi kilka pozytywnych z punktu widzenia mieszkańców powiatu wodzisławskiego zmian.
Mieszkańcy powiatu wodzisławskiego będą mieli więcej okazji do kolejowych podróży do Katowic, Chałupek czy Bohumina. Dodatkowe połączenia planują uruchomić Koleje Śląskie 11 grudnia wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów. Rozkład opublikowany został na portalu pasażera.
Na imprezę do Katowic
W porównaniu do obecnego rozkładu liczba połączeń KŚ relacji Katowice – Chałupki wzrośnie z 6 do 8. Będzie też więcej połączeń do Bohumína. Pierwszy pociąg KŚ do Bohumína będzie odjeżdżał z Wodzisławia o godz. 5.47, a ostatni pociąg do Katowic o 22.25. – Dzięki tym połączeniom możliwa będzie całodzienna podróż do Pragi, z przesiadką w Bohuminíe, jak również jazda na imprezę do stolicy województwa, z dogodnym powrotem nad ranem – zauważa Artur Klimek ze Stowarzyszenia Rozwoju Kolei.
Więcej w tygodniu i w weekend
Przechodząc do szczegółów, to w tygodniu pasażerowie zyskają połączenia: do Chałupek o godz. 5.47 i 18.41, do Rybnika o 5.49 i 22.25, do Katowic o godz. 17.06 i 22.25. W weekend z kolei dodatkowo w rozkładzie znajdą się kursy: do Chałupek o godz. 5.47, do Rybnika o godz. 5.49, 19.51, 22.25, do Katowic o godz. 13.15 i 22.25. Do Bohumina od 11 grudnia dojedziemy w tygodniu o godz. 5.47, 9.23 (IC), 11.07, 17.25 (IC) i 18.41, a w weekend o godz. 5.47, 9.23 (IC), 11.07, 15.47, 17.25 (IC) i 18.41. Należy pamiętać, że pociągi, które kończą bieg w Rybniku czy Chałupkach są skomunikowane odpowiednio w kierunku Bohumina, Bielska, Raciborza czy Katowic (w wybranych przypadkach).
Wykorzystać potencjał
Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Kolei Śląskich tłumaczy, że zwiększenie liczby połączeń na linii S71 Katowice – Bogumin jest efektem dążeń spółki do zapewniania jak najlepszej oferty pasażerom i wykorzystania potencjału tej linii. – W nowym rozkładzie jazdy praca eksploatacyjna została zwiększona i część z tej dodatkowej puli pociągokilometrów została zaplanowana właśnie na linię S71 – mówi.
Czesi dołożą
Zwiększenie połączeń przez śląskiego przewoźnika spowoduje automatycznie dołożenie kursów przez Czeskie Drahy z Frydka Mistka do Cieszyna. Wynika to z umowy z czeskim przewoźnikiem zakładającej kompensację połączeń. Michał Wawrzaszek zaznacza przy tym, że nowy rozkład jazdy nie jest jeszcze w pełni zatwierdzony. – Może więc ulec jeszcze pewnym zmianom, choć sama ilość połączeń nie powinna ulegać zmianom – dodaje rzecznik.
Stare pociągi przez niezrozumiałe procedury
Szkoda tylko, że wciąż większość połączeń KŚ obsługiwanych będzie przez wysłużone, słabo wyciszone jednostki EN57, z których najstarsza ma ponad 50 lat! Nowsze składy nie mogą być wpuszczone na czeskie tory, ponieważ kupione były przez województwo śląskie z unijnego projektu i z tego powodu mogą poruszać się tylko w granicach województwa.
Taniej w ekspresach
Ciekawie wygląda kwestia połączeń ekspresowych do Warszawy, Ostrawy i Pragi. Liczba kursów PKP IC się nie zmieni. Zmieni się natomiast kategoria pociągów „Porta Moravica” i „Praha” z Ekspres InterCity na Intercity. Przekwalifikowanie oznaczać będzie spadek cen biletów do poziomu Twoich Linii Kolejowych (czyli ekonomicznej marki PKP IC). Z naszych informacji wynika, że za bilet normalny z Wodzisławia do Warszawy Centralnej zapłacimy w przedsprzedaży 45,50 zł, a za studencki około 22,30 zł. Jak mówi Artur Klimek standard pociągów się nie obniży: – Wagony w pociągach IC oferują ten sam komfort, co w pociągach EiC. Co więcej, skróci się czas podróży, bo koleje podwyższają prędkość szlakową na odcinku Rybnik – Katowice Ligota, w dodatku część pociągów pojedzie świeżo wyremontowaną linią przez Tychy – mówi miłośnik kolei.
W dalszym ciągu kategorię EiC utrzyma pociąg Comenius relacji Ostrava–Svinov – Warszawa Centralna – Ostrava–Svinov, który zapewnia pierwsze i ostatnie połączenie ekspresowe z Wodzisławia.
Potwierdzenie w listopadzie
Biuro prasowe PKP Intercity nie było skłonne potwierdzić naszych informacji ani wyjaśnić powodów przekwalifikowania pociągów. – Nowy rozkład jazdy w ostatecznym kształcie zaprezentujemy w listopadzie. Wtedy też będziemy informować również o ewentualnych zmianach w komunikacji międzynarodowej – brzmi odpowiedź.
(tora)
Komentarze
22 komentarze
@toffi - wiesz, ja mam znajomych z Wodzisławia którzy mnie lubią, znają moje racjonalne poglądy i nie jestem dla nich niestrawny. Wspólnie działaliśmy w różnych dziedzinach i nadal działamy. Natomiast nie miej pretensji jeśli fakty są często na niekorzyść Wodzisławia bo powinieneś mieć świadomość tego, że Wodzisław jest zależny od innych miast, a najbardziej to widać właśnie w dojazdach do pracy np. do Rybnika ale też oczywiście do innych miast. Masz rację, że rybniczanie też pracują poza Rybnikiem jednak mamy u siebie ponad 70 tys. miejsc pracy czyli więcej niż Wodzisław ma mieszkańców łącznie z emerytami, dziećmi czy bezrobotnymi! Więc sam oceń o jakich skalach rozmawiamy. A Śląsk jest takim regionem, że ludzie dojeżdżają w przeróżne miejsca do pracy dlatego tak istotny dla mnie jest rozwój kolei czy autobusów w różnych kierunkach.
@ Arteks ok poranny szczyt jest spowodowany dojazdem do pracy i co ??? jakoś to nie dziwne że ludzie pracują w sasiednich miastach . Ja mam to szczęście że pracuję w znanej na Śląsku firmie z siedzibą w powiecie wodzisławskim zatrudniającą 70 osób i zdziwiłbyś się ile na parkingu dla pracowników jest rejestracji SR ; SRB , SRC i SJZ jedynie brak na tą chwilę SZO. Drogi Arteksie Rybniczanie też pracują poza swoim miastem. Dużo w Tobie celnych uwag ale czasami za mocno odpływasz i stajesz się mało strawny :) wolę Cię czytać na forum poświęconym kolei tam jakoś jesteś bardziej przyziemny :)
@aes - między 14.00 a 16.00 jedzie się na zakupy, do lekarza, na spotkania, do fryzjera itd do Rybnika ale ranny szczyt jest spowodowany ewidentnie dojazdem do pracy. Logiczne chyba, że jeśli ktoś z Wodzisławia dojeżdża do pracy w Gliwicach czy Katowicach - nie jedzie przez Rybnik.
@~aes idź się leczyć na nogi bo na twój głupi łeb jest już za późno bo nie refunduje takich kretynów NFZ !
@niedoinformowany. Największy korek na Wodzisławskiej jest między 14 a 16 w stronę Rybnika, a zaczyna się zwykle już w okolicach tzw. "paryża". Ale oczywiście nie robią go rybniczanie pracujący w SWD tacy jak belfry dojeżdżający do Wodzisławia czy ryle do Radlina, bo takich nie ma, są tylko wieśniaki z SWD ciągnące za chlebem do SR. Tako rzecze Arteks, wasz guru. Zjawisko tego korka w niewłaściwą stronę też wam na pewno jakoś wyjaśni.
@aes - nie wszyscy ale dużo, szkoda że nie jeżdżą pociągami bo Wodzisławska w Rybniku należy do najbardziej zakorkowanych ulic między 6.30-8.30 i 14.00-16.00 głównie z powodu dojeżdżających z powiatu SWD. Tranzyt jedzie autostradą A1.
@ SSSS & @ mexx15 - tak, jasne, bo wszyscy pracują w Rybniku, a nadto w Wodzisławiu nie ma urzędu skarbowego, policji, sądu i zus-u. Wy chyba jesteście jakimiś uczniami Arteksa :-P ? To przypomnijcie sobie ile ludzi wsiadało do pociągów co jeździły tylko do Rybnika w ostatnich latach. Te pociągi co teraz są dobrze rozplanowane, pod dojazd do stolicy województwa, a Rybnik to tylko stacja po drodze, i tak powinno być.