W obecnym stanie prawnym pracodawcy nie mogą samodzielnie prowadzić kontroli stanu trzeźwości pracowników, w tym kontroli wyrywkowych. Dodany art. 221b Kodeksu pracy, który obowiązuje od 4 maja 2019 r. określa, że tzw. dane szczególnych kategorii, w tym o zdrowiu, pracodawca może przetwarzać, gdy pracownik bądź kandydat do pracy wyrazi na to zgodę i z własnej inicjatywy przekaże takie dane. A w opinii UODO wiedza o tym, czy ktoś jest nietrzeźwy jest informacją o stanie zdrowia.Zgodnie z aktualnym stanem prawnym pracownika można przebadać alkomatem, ale tylko na żądanie przełożonego i jeśli zachodzi realne podejrzenie, że pracownik spożywał alkohol w pracy lub rozpoczął pracę będąc pod jego wpływem. Badanie alkomatem może przeprowadzić uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego np. policja lub przedstawiciel służby zdrowia, gdy chodzi o badanie krwi. Badanie musi być jednak dobrowolne.Brzmienie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wyklucza więc wyrywkowe czy prewencyjne badania pracowników alkomatem.W opinii organu ds. ochrony danych osobowych nie ma więc podstawy prawnej, która umożliwiłaby pracodawcom samodzielną kontrolę pracowników alkomatem. Według UODO (Urząd Ochrony Danych Osobowych ) nie można więc traktować badania stanu trzeźwości pracowników m.in. jako formy monitorowania pracy pracowników" - tłumaczą urzędnicy. Badania alkomatem pracodawca nie może ponadto argumentować zasadami BHP ani usprawiedliwiać ze względu na swój interes.
Napisany przez ~Taka prawda, 28.06.2019 19:45
Najnowsze komentarze