Z opublikowanych danych wynika, że w przypadku benzyny 95-oktanowej największą jednostkową składową ceny, bo aż 41%, stanowi kwota netto w rafinerii. 51% ogólnej wartości stanowi natomiast kumulacja podatków naliczanych na rzecz Skarbu Państwa, z czego 32% pokrywa podatek akcyzowy, a pozostałe 19% podatek VAT. Udział pozostałych składowych jest mniejszy – dzieli się pomiędzy marżę dystrybutora paliw (3% ceny), opłatę paliwową (3% ceny) oraz opłatę emisyjną (2%). W przypadku oleju napędowego struktura ceny wygląda podobnie, jednak cena netto stanowi 47%, na drugim miejscu znajduje się podatek akcyzowy obejmujący 25% ceny, a na trzecim 19% podatek VAT (jego stawka jest identyczna dla wszystkich omawianych paliw ciekłych). Na kolejnych miejscach znajdują się: opłata paliwowa (7% ceny oleju napędowego) oraz opłata emisyjna (2% ceny). Nieco inaczej prezentuje się struktura ceny autogazu, w której nie ma opłaty emisyjnej. Największą składową stanowi w tym przypadku cena netto w rafinerii i wynosi 52% całościowej ceny, na kolejnym miejscu znajduje się stały 19% podatek VAT, natomiast 16% ceny LPG stanowi podatek akcyzowy. Marża dystrybutora wynosi 8%, pozostałe 5% ceny to opłata paliwowa.
Napisany przez ~drrwal, 04.07.2022 17:33
Najnowsze komentarze