Duży Kaliber: Seniorze, nie daj się oszustom!
KRAJ Współczesny świat i styl życia niesie za sobą wiele zagrożeń dla każdego człowieka. Nieprzerwany rozwój technologi, ciągła pogoń za pieniądzem i dobrobytem to jedne z czynników dzięki którym stajemy się mniej uważni, wrażliwi i odpowiedzialni. Aspekty te bardzo chętnie wykorzystują oszuści, którzy często korzystając z naszej nieuwagi, braku rozsądnego myślenia, wpędzają nas w pułapkę, narażając m.in. na szkody materialne i moralne. Grupa, która najbardziej narażona jest na wszelkiego rodzaju zagrożenia to bezapelacyjnie seniorzy. Wynika to z wielu czynników lecz te najbardziej istotne to łatwowierność, samotność, chęć pomocy osobom najbliższym, brak wiedzy dotyczącej nowych technologii oraz przysługujących nam praw w różnych sytuacjach życiowych.
Bezpieczeństwo seniorów, z uwagi na wiele czynników związanych czy to ze skalą bieżących zagrożeń, czy nawet samą dynamiką struktury naszego społeczeństwa jest tematem poruszanym coraz częściej. Problematyka ta wymaga ciągłego monitorowania i zaangażowania, z uwagi na pojawianie się co raz to nowych zagrożeń.
Do najczęstszych form oszustw stosowanych wobec seniorów należą: oszustwa „na wnuczka”, „na policjanta” i podobne. Do najbardziej znanych legend działania oszustów zalicza się m.in. „na maklera, inwestycje giełdowe”, „na zakup ruchomości lub nieruchomości”, „na uprowadzenie”, „na zwrot długu znajomemu”, „na wypadek komunikacyjny”, „ na wnuczka” i „na policjanta”. Jak wynika z policyjnych statystyk ofiarą powyższych oszustw stają się osoby w przedziale wiekowym 70-79 lat (44%), powyżej 80 lat (36%), 60-69 lat (14%) i 50-59 lat (6%). Na terenie województwa śląskiego w 2019 roku odnotowano 131 przypadków takich oszustw, gdzie straty wynoszą ok. 5 670 000 zł.(red.)
Jak działają „naciągacze”? Kto może próbować Cię oszukać?
- może to być osoba, która dzwoniąc do Ciebie i podając się za kogoś Ci bliskiego, prosi o wsparcie finansowe lub pożyczkę w związku z jakimś nagłym i nieprzewidzianym zdarzeniem;
- może to też być osoba, która dzwoniąc do Ciebie mówi, że jest policjantem, prokuratorem czy też funkcjonariuszem CBŚP i prosi o pomoc w realizacji tajnej akcji wymierzonej w grupę oszustów;
- może to być także osoba, która dzwoniąc lub odwiedzając Cię w domu podaje się za pracownika ZUS i proponuje ponowne przeliczenie wysokości emerytury lub inne świadczenie;
- może to być wreszcie osoba, która odwiedzając Cię w domu przedstawia się jako pracownik opieki społecznej, gazowni, zakładu energetycznego albo innej instytucji, bądź też osoba, która chce Ci coś sprzedać lub prosi tylko o szklankę wody;
Pamiętaj!
- każdą telefoniczną prośbę o pilne wsparcie finansowe potwierdzaj i przedyskutuj z innym członkiem swojej rodziny lub bliskimi znajomymi;
- prawdziwi prokuratorzy, policjanci czy inni funkcjonariusze nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach i nie proszą o przekazanie pieniędzy;
- pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie odwiedzają swoich klientów w domach, w celu informowania ich o przysługujących im świadczeniach czy usługach. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zadzwoń do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numer telefonu: 22 560 16 00;
W przypadku zaistnienia takiej sytuacji powiadamiaj Policję dzwoniąc pod numer alarmowy 997 lub 112!
Najnowsze komentarze