Niedziela, 28 lipca 2024

imieniny: Aidy, Innocentego, Marceli

RSS

Kącik ZUS

08.01.2019 00:00 sub

Odpowiada Beata Kopczyńska rzecznik regionalny ZUS Województwa Śląskiego

Podpisałam właśnie umowę w firmie transportowej i zaczynam pierwszego lutego swoją pierwszą pracę. Jakie ubezpieczenia będę opłacała na etacie i od czego zależy wysokość mojej składki?

Gdy rozpoczyna Pani pracę na etacie, to pracodawca ma obowiązek w ciągu 7 dni od rozpoczęcia pracy na zgłoszenia Pani w ZUS do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego. Ubezpieczenia obejmują Panią przez cały okres pracy bez względu na wymiar etatu. Pracodawca potrąci z Pani wynagrodzenia składkę emerytalną (9,76 proc. kwoty wynagrodzenia brutto), rentową (1,5 proc.) i chorobową (2,45 proc.). Z pozostałej kwoty naliczona zostanie składka na ubezpieczenie zdrowotne (9 proc.). Zatem osoby zarabiające więcej opłacają składki w wyższej kwocie. Ale do ZUS trafią nie tylko składki potrącone z Pani wynagrodzenia. Pracodawca dopłaci do Pani składek emerytalnych i rentowych. Zapłaci również całą składkę na ubezpieczenie wypadkowe, z którego może Pani uzyskać ( np. zasiłki i jednorazowe odszkodowania. Pracodawca ma obowiązek raz w roku poinformować swojego pracownika o kwotach składek przekazanych za niego do ZUS. ZUS udostępnia te informacje na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).

Moja firma przechodzi pewne trudności związane z płynnością finansową. Mam podpisaną umowę z ZUS, w której zobowiązałam się do systematycznej spłaty zadłużenia z tytułu składek. Niestety, wygląda na to, że nie z mojej winy nie uda mi się dotrzymać zobowiązania. Co teraz powinnam zrobić?

Najważniejsze w tej sytuacji jest to, aby nie uciekać od problemu, ponieważ brak działań może tylko pogorszyć sprawę. Istnieje możliwość zmiany warunków umowy o rozłożeniu na raty należności z tytułu składek. Proszę złożyć w ZUS formularz RSR, w którym uzasadni Pani przyczyny, przez które nie może spłacić należności, oraz nową propozycję spłaty. Zachęcam także do rozmowy z doradcą ds. ulg i umorzeń w placówce ZUS, który odpowie na wszystkie Pani pytania w tej sprawie i pomoże w załatwieniu wszelkich formalności.

Byłam niedawno u lekarza i dostałam e-zwolnienie. Lekarz wydrukował mi ten dokument „na wszelki wypadek”. Czy muszę go zanieść go do pracodawcy?

Jeżeli pracodawca posiada profil na e-urzędzie, jakim jest Platforma Usług Elektronicznych (PUE ZUS), to nie musi Pani dostarczać wydruku. Zwolnienie trafi do niego automatycznie. Jeśli natomiast pracodawca nie posiada takiego profilu, lekarz- powinien wydrukować dokument e-ZLA z systemu, podpisać, postawić pieczątkę. Informacja o tym, czy pracodawca korzysta z PUE wyświetla się lekarzowi podczas wypisywania elektronicznego zwolnienia. Pracodawca ma także obowiązek poinformować pracowników jeśli z PUE nie korzysta.

Dostałem elektroniczne zwolnienie lekarskie. Czy powinienem coś z nim zrobić?

Jeżeli pracodawca ma profil na Portalu Usług Elektronicznych PUE ZUS takie zwolnienie trafi do niego automatycznie, więc nie ma potrzeby dodatkowego informowania go. Jeśli pracodawca takiego profilu nie posiada, będzie musiał Pan dostarczyć wydrukowany dokument e-ZLA z podpisem i pieczątką lekarza.

  • Numer: 2 (947)
  • Data wydania: 08.01.19
Czytaj e-gazetę