Wtorek, 24 grudnia 2024

imieniny: Adama, Ewy, Zenobiusza

RSS

Świetlne tablice, nowe autobusy – MZK odzyskuje wigor

10.11.2015 00:00 red

Do końca listopada kolejne tablice świetlne pojawią się na przystankach. Łącznie będzie ich ponad dwieście.

Region Tablice informacyjne są częścią projektu dotyczącego elektronicznej obsługi pasażerów. Docelowo stanie ich 205. Instalacja pierwszej setki ruszyła kilka miesięcy temu. Obecnie trwa montowanie 105 kolejnych. Przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za wykonanie zadania przekonuje, że wszystkie tablice pojawią się do końca listopada.

Obecnie na tablicach wyświetlany jest rozkład jazdy, wraz z aktualnym czasem dotarcia konkretnego autobusu na przystanek. Znajduje się na nich także herb gminy, na terenie której są instalowane, zegar oraz aktualne informacje ważne dla pasażerów. Od  poniedziałku na tablicach pojawiają się imiona solenizantów, data oraz informacja o długości dnia.

Projekt pod nazwą „Wsparcie obsługi i bezpieczeństwa pasażerów MZK Jastrzębie innowacyjnymi systemami informatycznymi” to także czytniki e-kart, monitoring (urządzenia zainstalowano w 130 autobusach), 140 punktów doładowań i serwer systemu. Koszt całości to ponad 14 mln zł, w tym blisko 12 mln zł stanowi dotacja unijna. - Istniały obawy, że wprowadzenie biletów elektronicznych spowoduje mniejsze zainteresowanie ich kupnem. Okazało się jednak, że tak nie jest. Do tej pory wydaliśmy ponad 45 tys. kart elektronicznych i systematycznie dokupujemy kolejne - mówi Benedykt Lanuszny, dyrektor Biura MZK.

Dodajmy, że pod koniec października MZK zaprezentował nowe autobusy, które od stycznia będą kursować głównie po drogach Jastrzębia, ale też na trasach Jastrzębie-Zebrzydowice, Jastrzębie-Pawłowice Śląskie, Jastrzębie - Mszana. Nowe pojazdy to propozycja firmy Warbus, głównego wykonawcy kontraktu zawartego z MZK na obsługę miasta Jastrzębie-Zdrój. Autobus Scania Citywide o długości 12 metrów jest produkowany w Słupsku. Należy do najnowocześniejszych autobusów miejskich na świecie. Napędzany jest ekologicznym silnikiem EURO-6, posiada niską podłogę we wszystkich wejściach, wzmocnioną konstrukcję zapewniającą większe bezpieczeństwo pasażerów, a także najnowsze rozwiązania w zakresie wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji. - Co ważne, warunki pod tym względem są identyczne zarówno dla kierowcy jak i dla pasażerów. Jeśli kierowca nie włączy klimatyzacji sam również będzie się męczył. Nie ma możliwości regulacji odrębnej - wyjaśnia Eugeniusz Szymanik, pełnomocnik zarządu firmy Warbus. Dodaje ponadto, że w przeciwieństwie do większości autobusów miejskich, drzwi w Scanii Citywide otwierają się na zewnątrz. Po zamknięciu są natomiast bardzo szczelne.

Jak mówi, Kazimierz Kulig, prezes zarządu Warbus Sp z.o.o, w przyszłym roku w Jastrzębiu pojawi się kilkadziesiąt tego typu pojazdów, które będą jeździć pod szyldem MZK. - Dokładnej liczby nie jestem w stanie określić. Myślę, że maksymalnie mówimy o 50 autobusach - dodaje prezes.

  • Numer: 45 (782)
  • Data wydania: 10.11.15
Czytaj e-gazetę