Wtorek, 24 grudnia 2024

imieniny: Adama, Ewy, Zenobiusza

RSS

Kierownik pogotowia odrzuca oskarżenia

22.11.2011 00:00 red

WODZISŁAW – Pogotowie najpierw odmówiło przyjazdu do wodzisławianki, jednak po interwencjach rodziny udzieliło pomocy

– Moja siostra była sama w domu, z 3–letnim dzieckiem. Z osłabienia załamywał się jej głos. Właściwie bełkotała do słuchawki, kiedy dzwoniła na pogotowie – mówi pani Justyna (nazwisko do wiadomości redakcji). Karetka nie przyjechała.

Nie mogła wsiąść za kierownicę

Kobieta opowiada, że jej siostra, mieszkanka Wodzisławia, dwa tygodnie była hospitalizowana w szpitalu w Rydułtowach. W piątek 28 października wodzisławianka została wypisana do domu. Około godz. 16.00 kobieta źle się poczuła. Osłabła, przewróciła się  w łazience. Zadzwoniła po pogotowie. Dyspozytorka poleciła jej samej udać się do lekarza. – Siostra starała się wytłumaczyć, że jest tak słaba, że palcem nie może ruszyć nie mówiąc o kierowaniu. Prosiła, by pogotowie przyjechało dać jej coś na wzmocnienie, to pojedzie do szpitala. Bezskutecznie. W końcu zadzwoniła do mnie – opowiada pani Justyna. Kobieta przerażona stanem zdrowia siostry interweniowała telefonicznie. Dzwonił także jej mąż. – Chyba dopiero jak powiedziałam, że kobieta jest sama z 3–letnim dzieckiem to karetka przyjechała – mówi pani Justyna. Ratownicy dali wodzisławiance kroplówkę. Kobieta poczuła się lepiej. – Gdyby siostra rzeczywiście była schorowana, albo coś by jej groziło, to z powodu dyspozytorki doszłoby do najgorszego – mówi pani Justyna.

Przyjazd (nie)potrzebny

Szef pogotowia mówi, że przyjazd był niepotrzebny. – Potwierdziła to nasza wizyta. Nie był to ostry przypadek zagrożenia życia – mówi Dariusz Wójcik, kierownik Ratownictwa Medycznego w ZOZ Wodzisław. Wyjaśnia, że dyspozytor rozpoznał, iż w tym przypadku wysyłanie karetki nie jest potrzebne. Poza tym szef ratownictwa zwraca uwagę na godzinę. Wszystko działo się przed godz. 18.00. To oznacza, że pacjentka w momencie, gdy źle się poczuła, powinna się skontaktować z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, lub mówiąc prościej – ze swoją przychodnią. Nawet, jeśli potrzebujący nie zna telefonu, to dyspozytor pogotowia powinien ten telefon podać. – Jestem przekonany, że dyspozytor udzielił informacji – mówi Dariusz Wójcik.

Co zrobić gdy pogotowie nie przyjeżdża

Podobne przypadki jak opisany powyżej, będą się powtarzać. Co do tego nikt nie ma wątpliwości. Ludzie czasem odruchowo dzwonią na pogotowie lub tam jadą, oczekując pomocy. Tymczasem ratownictwo medyczne (dawne pogotowie ratunkowe) nie jest od tego. Pogotowie powinno interweniować głównie w przypadku bezpośredniego zagrożenia życia. Wyjeżdżać do wypadków i innych zdarzeń niebezpiecznych z udziałem ludzi.

Lekarz rodzinny w naszym domu

Ratownictwo medyczne nie jest jedyną instytucją, która udziela pomocy wyjazdowej. W sytuacjach, które nie stanowią bezpośredniego zagrożenia życia, pomocy potrzebującym udzielają lekarze rodzinni. 

Jak skontaktować się z właściwym lekarzem rodzinnym? Wystarczy zadzwonić do swojej przychodni. W rejestracji przyjmą nasze zgłoszenie i wpiszą w plan wizyt. – Wiadomo, że lekarz podstawowo pracuje w przychodni i przyjmuje pacjentów. Ale pewną część dnia przeznacza na wizyty domowe, do południa czy po południu. To już zależy od danej przychodni – mówi Jacek Kopocz, rzecznik prasowy śląskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. Lekarze rodzinni udzielają pomocy domowej do godz. 18.00.

Natomiast w godz. 18.00 – 8.00, w święta i dni wolne funkcjonuje nocna i świąteczna opieka zdrowotna. Tę opiekę świadczą tylko niektóre placówki. W powiecie wodzisławskim są to ZOZ w Wodzisławiu przy ul. 26 Marca 51 (tel. 32 459 18 23) oraz ZOZ w Rydułtowach przy ul. Plebiscytowej 47 (tel. 32 459 24 07). W istocie są to szpitale, w których mieszczą się również stacje pogotowia. Ale chcąc skorzystać właśnie z nocnej czy świątecznej pomocy medycznej, ludzie muszą dzwonić pod podane numery telefonów. Chyba, że łączą się z centralą, wtedy powinni prosić o połączenie z nocną i świąteczną opieką zdrowotną. Gdyby zaś mieszkańcy zadzwonili na pogotowie i dyspozytor podczas rozmowy zakwalifikował przypadek jako nadający się właśnie do pomocy nocnej/świątecznej, powinien od razu podać właściwy numer telefonu.

Z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej można skorzystać w razie:

– nagłego zachorowania,

– nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,

– gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

Nie można z nocnej i świątecznej opieki skorzystać jeśli chodzi o wizytę kontrolną w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem, wypisanie recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym, uzyskanie rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia.

Dyżurujący lekarz udziela porad w przychodni, telefonicznie oraz w domu pacjenta w przypadkach medycznie uzasadnionych. Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla, że informacja o zasadach świadczenia opieki nocnej i świątecznej powinna być umieszczona w widocznym miejscu wewnątrz i na zewnątrz siedziby lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.

Tomasz Raudner

  • Numer: 47 (576)
  • Data wydania: 22.11.11