Piątek, 3 maja 2024

imieniny: Marii, Aleksandra, Stanisława

RSS

Jak bezpiecznie kupować w internecie

14.12.2010 00:00 raj
Rzecznik konsumentów radzi.

W okresie przedświątecznym rośnie liczba transakcji zawieranych za pośrednictwem sieci. Portale aukcyjne i sklepy internetowe notują wzrost obrotów. Zakupy bez wychodzenia z domu z roku na rok są popularniejsze. O czym warto wiedzieć kupując świąteczny prezent siedząc przed ekranem monitora?

To też umowa

Zakup przedmiotu bądź skorzystanie z usługi za pośrednictwem internetu, w rozumieniu ustawy jest zawarciem umowy na odległość. Miejscem jej sfinalizowania jest siedziba firmy czy sklepu, w którym kupujemy towar.

Bez podania przyczyny

Jeśli transakcja zawierana jest pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, istnieje możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od jej zawarcia. Można to zrobić bez podania przyczyny. Wyjątkiem jest zakup na zasadzie aukcji. W tym przypadku taka możliwość nie istnieje poza opcją „kup teraz”.

Można wysłać oświadczenie

Aby odstąpić od umowy należy wysłać do siedziby firmy oświadczenie (najlepiej listem poleconym z potwierdzeniem odbioru) o odstąpieniu od umowy. Wzór oświadczenia powinien być dostępny w regulaminie sklepu, a także powinien być dołączony do towaru, który otrzymamy. W tymże regulaminie powinny być również podane podstawowe dane, jak chociażby nazwa firmy, jej adres, telefon kontaktowy i inne informacje, jak chociażby forma prowadzenia działalności, nazwisko właściciela. W przypadku usługi sprawa wygląda podobnie, choć warto zwrócić uwagę, czy nie obowiązuje nas zapis, który pozbawia nas prawa do dziesięciodniowego odstąpienia od umowy z chwilą rozpoczęcia korzystania z tej usługi. – Może się bowiem okazać, że w sieci zawieramy na przykład umowę na dostawę internetu. Otrzymujemy urządzenie bez umowy, która ma dotrzeć nieco później. Śmiało podłączamy urządzenie i buszujemy po sieci, a w umowie, którą potem otrzymujemy czarno na białym czytamy, że rozpoczęcie korzystania z usługi przed zawarciem umowy pozbawia nas prawa do odstąpienia od umowy – wyjaśnia Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wodzisławiu.

Można się dogadać

W przypadku zawierania transakcji pomiędzy dwoma konsumentami, a także pomiędzy dwoma przedsiębiorcami odstąpienie od umowy bez podania przyczyny nie obowiązuje. Ewentualny zwrot towaru wadliwego odbywa się na zasadzie rękojmi. – Oczywiście jeśli strony w tej kwestii nie umówiły się inaczej, przyjmując odrębne przepisy – wyjaśnia Dariusz Kalemba.

Sprzedający w regulaminie może zastrzec, że towar nie podlega rękojmi ani zwrotowi na innych zasadach. Prezentuje go jako wyjątkowo atrakcyjną ofertę pewien, że i tak znajdzie nabywców. Dlatego bardzo ważne jest dokładne czytanie umów i regulaminów. – Wiem, że często są to kilkustronicowe elaboraty, ale naprawdę warto wgłębić się w ich treść – mówi Dariusz Kalemba. – Groźna jest rutyna, kiedy od dawna kupujemy w sieci i nigdy się nie zawiedliśmy. Może się okazać, że przy zakupie najdroższej rzeczy trafimy na osobę czy firmę nieuczciwą i zostaniemy wprowadzeni w błąd. Wówczas odzyskanie pieniędzy może być bardzo trudne, a nawet niemożliwe – dodaje Kalemba.

Sprawdź jak dostaniesz

Warto pamiętać również o tym, by dokładnie przyjrzeć się towarowi przy jego odbiorze. Nie zaszkodzi go odpakować i w obecności kuriera sprawdzić, czy nie ma uszkodzeń mechanicznych. Czas działa na naszą niekorzyść. Jeśli zgłosimy to po upływnie kilku bądź kilkunastu dni, udowodnienie winy dostawcy będzie trudne. Jeśli z kolei sprzedający zwleka z dostarczeniem nam towaru, po upływie 30 dni mamy prawo zażądać natychmiastowego transportu lub zwrotu pieniędzy.

(raj)

  • Numer: 50 (527)
  • Data wydania: 14.12.10