Rewolucja w centrum
Jest już gotowy projekt uchwały wyznaczającej strefy płatnego parkowania w centrum Wodzisławia. Zabiegi władz miasta mają uporządkować ruch samochodów w rynku i ulicach do niego przyległych. – To trudny zabieg, który może się spotkać ze sprzeciwem części mieszkańców. Uważam jednak, że społecznie uzasadniony. Należy wprowadzić zmiany, ponieważ sytuacja stała się nie do zniesienia. W ścisłym centrum zapanował chaos komunikacyjny – uważa Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia.
Na czerwono i zielono
Centrum podzielono na dwie podstrefy płatnego parkowania. Pierwsza „czerwona” oznaczona literą A obejmuje odcinki ulic przyległych bezpośrednio do rynku. Chodzi o ul. Minorytów, Ks. Konstancji, Średnią, Krótką, Targową, Zgody, Piłsudskiego, Apteczną, Opolskiego, Styczyńskiego, a także ul. Powstańców, gdzie pojawi się ograniczenie tonażu do 2,5 ton.
Druga podstrefa „zielona” oznaczana będzie literą B. Jej obszar to ulice znajdujące się w drugiej linii zabudowy od rynku m.in. Wałowa, Zamkowa i Jana. Łącznie w centrum powstanie ok. 50 płatnych miejsc postojowych (samochodów parkujących na tym terenie jest kilkakrotnie więcej). Całkowicie wolna od samochodów będzie ul. Zamkowa, Rynek (oprócz górnej pierzei, gdzie wolno parkować), ul. Sądowa, Krótka, Zgody i Opolskiego.
Ile zapłacą kierowcy?
W strefie B będzie obowiązywał cennik identyczny jak w przypadku pozostałych miejsc postojowych w mieście (1,5 zł za pierwszą godzinę, 1,80 zł za drugą, 2,10 za trzecią i 1,50 zł za czwartą i każdą następną). W strefie A zapłacimy z kolei dwa razy więcej – 3 zł za pierwszą godzinę i odpowiednio więcej za kolejne. Dostępne będą także miesięczne karty abonamentowe. Ta dla strefy A ma kosztować 140 zł, natomiast dla strefy B 70 zł. Znacznie tańsze będzie parkowania dla posiadaczy identyfikatorów. Zapłacą oni miesięcznie 20 zł. Do posiadania identyfikatora uprawniona będzie osoba zameldowana w strefie płatnego parkowania na pobyt stały lub tymczasowy pod warunkiem, że przebywa tutaj ponad rok. Identyfikator dostępny będzie także dla przedsiębiorcy, którego firma ma siedzibę w tym rejonie.
Żeton serwisowy
Dostawcy towaru do sklepów będą mogli parkować bezpłatnie do 15 minut. Jeśli ten czas zostanie przez nich przekroczony, mogą się liczyć z upomnieniami strażników miejskich, a także z mandatami. Jeśli okaże się, że z ustaleniem faktycznego czasu postoju będą problemy, wprowadzone zostaną specjalne żetony serwisowe. Po ich wrzuceniu do parkomatu dostawca towaru otrzyma kupon z wydrukowanym czasem rozpoczęcia postoju.
Na Bogumińskiej gratis
Wjazdy do strefy płatnego parkowania usytuowane będą od ul. Sądowej i ul. Powstańców. Tutaj zabudowane zostaną parkomaty. Wyjazd będzie możliwy wszystkimi innymi uliczkami, na których pojawią się tablice z informacją o opuszczeniu czy to strefy czerwonej czy zielonej. Miasto nie zamierza kupować nowych parkomatów. Trzy tego typu urządzenia przeniesione zostaną z ul. Bogumińskiej, gdzie parkowanie będzie bezpłatne codziennie. Obecnie należy za nie zapłacić w dni targowe, czyli w poniedziałek i czwartek. Za postój w centrum będzie można także zapłacić parkingowym. Nie ma już możliwości uiszczenia opłaty za pośrednictwem telefonu komórkowego. Usługa ta została zablokowana, ponieważ okazała się nieopłacalna. Przez rok skorzystano z niej na kwotę… 11 zł, natomiast miesięczny abonament, który musiało płacić miasto wynosił 200 zł.
Radni raczej zgodni
Ostateczna decyzja co do zmian w centrum zapadnie na sesji rady miejskiej 27 maja. Obecnie sprawa konsultowana jest na poszczególnych komisjach. Do tej pory nie wniesiono większych zastrzeżeń i z zaakceptowaniem koncepcji prezydenta nie powinno być problemów.
Rafał Jabłoński
Najnowsze komentarze