Znamy wyniki maturzystów
Wynik egzaminów maturalnych w powiecie wodzisławskim jest lepszy od średniej województwa. Ta z kolei jest trzecim wynikiem w kraju.
Spośród uczniów liceów ogólnokształcących i liceów profilowanych najlepiej spisali się maturzyści Zespołu Szkół im. 14 Pułku Powstańców Śląskich w Wodzisławiu. Najsłabszy wynik spośród „ogólniaków” osiągnęli uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Radlinie. Wśród uczniów liceów profilowanych najsłabiej wypadli uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Pszowie, gdzie matury nie zdała prawie połowa uczniów. Bardzo wielu z nich zaniżyło procentowy wynik tym, iż nie pojawili się na egzaminie z jednego lub dwóch przedmiotów. Takie zjawisko świadczy o niedojrzałości abiturientów. Moim zdaniem, należałoby w tym przypadku zmienić przepisy maturalne, które obecnie umożliwiają odłożenie egzaminu z jednego lub dwóch przedmiotów na rok następny, a tym samym pozwalają na „wybiórcze” zdawanie matury - mówi Grażyna Szweda, dyrektorka ZSP w Pszowie.
Najlepszy wynik wśród techników uzyskali uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Wodzisławiu, natomiast najsłabszy Zespołu Szkół Zawodowych w Wodzisławiu.
Krajowa czołówka
Ogólne wyniki uczniów jedenastu szkół całego powiatu są wyższe od średniej województwa. Maturę w liceach ogólnokształcących powiatu wodzisławskiego zdało 94,3 % uczniów (średnia wojewódzka 90,9 %). W przypadku liceów profilowanych wynik to 65 % przy średniej wojewódzkiej 61,9 %, natomiast spośród uczniów techników egzamin maturalny zdało 85,4 % uczniów powiatu wodzisławskiego. Średnia wojewódzka w tym przypadku wynosi 71,8 %.
Warto dodać, że województwo śląskie pod względem wyników maturalnych znalazło się w krajowej czołówce. Lepsze wyniki zanotowano tylko w województwie małopolskim i łódzkim. Na tym tle wynik osiągnięty przez uczniów naszego powiatu to spore osiągnięcie.
Za rok może być lepiej
Zdaniem Renaty Gryt - dyrektorki Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Rydułtowach wynik mógłby być jeszcze lepszy, gdyby nie skrócony czas edukacji w szkołach średnich, a także pogarszająca się z każdym rokiem frekwencja. Ryszard Zawadzki, dyrektor Zespołu Szkół Technicznych w Wodzisławiu dodaje, że w wielu przypadkach uczniowie nie zdali na własne życzenie. Jeden z naszych uczniów nie pojawił się na egzaminie ustnym z języka angielskiego przekonany, że nie zdał części zewnętrznej. Nie dał się przekonać. Okazało się, że zdobył 90 % punktów – mówi Zawadzki. Podobne przykłady podaje Jan Kopczyński, dyrektor Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wodzisławiu. Mieliśmy ucznia, który zdawał po kolei wszystkie egzaminy, przyszedł na ostatni – prezentację z języka polskiego i czmychnął spod drzwi. Stwierdził, że zaliczy w przyszłości – twierdzi Kopczyński.
#nowastrona#
Maria Lach, wicedyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych w Wodzisławiu
W liceum profilowanym kilkunastu uczniów nie przystąpiło do wszystkich egzaminów, co oznacza, że nie zaliczyli egzaminu. Patrząc na wyniki całego kraju wyraźnie widać, że uczniowie liceów profilowanych mają najsłabsze wyniki. Oni mają przygotowanie zawodowe, więc niekoniecznie wybierają studia - stąd ich podejście do matury.
W liceum profilowanym kilkunastu uczniów nie przystąpiło do wszystkich egzaminów, co oznacza, że nie zaliczyli egzaminu. Patrząc na wyniki całego kraju wyraźnie widać, że uczniowie liceów profilowanych mają najsłabsze wyniki. Oni mają przygotowanie zawodowe, więc niekoniecznie wybierają studia - stąd ich podejście do matury.
Ryszard Zawadzki, dyrektor Zespołu Szkół Technicznych w Wodzisławiu
Mówiąc szczerze liczyłem na więcej, ale patrząc na wyniki innych szkół i tak jestem zadowolony. Okazało się, że naszym uczniom znacznie lepiej poszło na egzaminach zewnętrznych niż na wewnętrznych organizowanych w szkole. Zdarzało się i tak, że uczniowie znacznie lepiej radzili sobie z częścią rozszerzoną egzaminu niż podstawową. Wydaje mi się, że bardzo dobry uczeń proste pytania analizuje krytycznie i szuka zbyt skomplikowanych rozwiązań. Zamiast odpowiadać precyzyjnie, chce przekazać wszystko co wie i stąd błędy.
Mówiąc szczerze liczyłem na więcej, ale patrząc na wyniki innych szkół i tak jestem zadowolony. Okazało się, że naszym uczniom znacznie lepiej poszło na egzaminach zewnętrznych niż na wewnętrznych organizowanych w szkole. Zdarzało się i tak, że uczniowie znacznie lepiej radzili sobie z częścią rozszerzoną egzaminu niż podstawową. Wydaje mi się, że bardzo dobry uczeń proste pytania analizuje krytycznie i szuka zbyt skomplikowanych rozwiązań. Zamiast odpowiadać precyzyjnie, chce przekazać wszystko co wie i stąd błędy.
Jan Kopczyński, dyrektor Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wodzisławiu
Po raz pierwszy w powiecie odbyły się matury w szkole dla dorosłych. Uczniowie mający już swoje rodziny i pracujący zawodowo zupełnie inaczej podchodzą do matury. U nas do tego egzaminu zgłosiło się 27 osób, z czego 15 osób podeszło do wszystkich egzaminów. Zdało 7. Spokojnie podchodzę do tych wyników. Uważam, że jak na debiut było nieźle. Obawiałem się katastrofy. Niektórzy podchodzili do tego zbyt lekko. Oczywiście postaramy się poprawić ten wynik. Ku przestrodze innych zawiśnie on w holu w gablotce.
Po raz pierwszy w powiecie odbyły się matury w szkole dla dorosłych. Uczniowie mający już swoje rodziny i pracujący zawodowo zupełnie inaczej podchodzą do matury. U nas do tego egzaminu zgłosiło się 27 osób, z czego 15 osób podeszło do wszystkich egzaminów. Zdało 7. Spokojnie podchodzę do tych wyników. Uważam, że jak na debiut było nieźle. Obawiałem się katastrofy. Niektórzy podchodzili do tego zbyt lekko. Oczywiście postaramy się poprawić ten wynik. Ku przestrodze innych zawiśnie on w holu w gablotce.
Grażyna Szweda, dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Pszowie
Trudno jest mi przedstawić gruntowną analizę wyników egzaminu maturalnego, gdyż otrzymałam je dopiero wczoraj. Wnioski zostaną wyciągnięte po wnikliwej ocenie przyczyn osiągnięcia takich, a nie innych wyników. Jeżeli chodzi o obecny system maturalny, to jestem zdecydowaną zwolenniczką zewnętrznego egzaminowania. Stwierdzam to nie tylko jako dyrektor szkoły, ale także jako czynny egzaminator. Odnośnie szkoły, w której pełnię funkcję dyrektora jestem zadowolona z wyników w technikum, natomiast trudno mówić o zadowoleniu z wyników w liceum profilowanym. W przypadku tej drugiej szkoły bardzo wiele osób nie zdało jedynie z jednego przedmiotu, nie zdarzyło się, aby ktoś nie zaliczył całego egzaminu maturalnego. Okazało się, że bardzo trudna dla tegorocznych maturzystów była biologia. Patrząc na ubiegłoroczne wyniki, gdzie w mojej szkole zdało 100 procent uczniów z tego przedmiotu, muszę wyciągnąć jeden wniosek: wydaje się, że wielu młodych ludzi błędnie odebrało ubiegłoroczne wyniki, podchodząc do egzaminu z przekonaniem, „że jakoś to będzie”.
Trudno jest mi przedstawić gruntowną analizę wyników egzaminu maturalnego, gdyż otrzymałam je dopiero wczoraj. Wnioski zostaną wyciągnięte po wnikliwej ocenie przyczyn osiągnięcia takich, a nie innych wyników. Jeżeli chodzi o obecny system maturalny, to jestem zdecydowaną zwolenniczką zewnętrznego egzaminowania. Stwierdzam to nie tylko jako dyrektor szkoły, ale także jako czynny egzaminator. Odnośnie szkoły, w której pełnię funkcję dyrektora jestem zadowolona z wyników w technikum, natomiast trudno mówić o zadowoleniu z wyników w liceum profilowanym. W przypadku tej drugiej szkoły bardzo wiele osób nie zdało jedynie z jednego przedmiotu, nie zdarzyło się, aby ktoś nie zaliczył całego egzaminu maturalnego. Okazało się, że bardzo trudna dla tegorocznych maturzystów była biologia. Patrząc na ubiegłoroczne wyniki, gdzie w mojej szkole zdało 100 procent uczniów z tego przedmiotu, muszę wyciągnąć jeden wniosek: wydaje się, że wielu młodych ludzi błędnie odebrało ubiegłoroczne wyniki, podchodząc do egzaminu z przekonaniem, „że jakoś to będzie”.
Ireneusz Twardzik, wicedyrektor Zespołu Szkół im. 14 Pułku Powstańców Śl. w Wodzisławiu
Wynik osiągnięty przez naszych uczniów jest lepszy od tego sprzed roku. Wówczas z matematyki nie zdało dwóch uczniów i obawa przed tym egzaminem była spora. Teraz matematykę zdali wszyscy. Spośród uczniów liceum ogólnokształcącego nie powiodło się tylko trzem osobom. Każda z nich nie zaliczyła jednego egzaminu. Była to biologia, fizyka i historia. Nasi uczniowie bardzo szybko dostosowali się do nowych zasad egzaminowania, o czym świadczą wyniki. Spośród 302 uczniów liceum ogólnokształcącego nie zdało tylko trzech, natomiast w przypadku liceum profilowanego z 32 nie zdało 8. Cieszę się, że bardzo wysoki poziom nauczania jest w naszej szkole co roku utrzymywany.
Wynik osiągnięty przez naszych uczniów jest lepszy od tego sprzed roku. Wówczas z matematyki nie zdało dwóch uczniów i obawa przed tym egzaminem była spora. Teraz matematykę zdali wszyscy. Spośród uczniów liceum ogólnokształcącego nie powiodło się tylko trzem osobom. Każda z nich nie zaliczyła jednego egzaminu. Była to biologia, fizyka i historia. Nasi uczniowie bardzo szybko dostosowali się do nowych zasad egzaminowania, o czym świadczą wyniki. Spośród 302 uczniów liceum ogólnokształcącego nie zdało tylko trzech, natomiast w przypadku liceum profilowanego z 32 nie zdało 8. Cieszę się, że bardzo wysoki poziom nauczania jest w naszej szkole co roku utrzymywany.
Rafał Jabłoński, Fryderyk Kamczyk
Najnowsze komentarze