Sobota, 28 grudnia 2024

imieniny: Teofili, Godzisława, Antoniego

RSS

Brak gotowych rozwiązań

17.02.2004 00:00
Już za kilka miesięcy uczniowie ostatnich klas gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych  przystąpią do egzaminów. Jedni do matury, a drudzy do egzaminów końcowych. I jedni i drudzy będą musieli wykazać się swoją wiedzą, którą zdobyli przez cały dotychczasowy okres nauki. Ale już na poziomie egzaminu gimnazjalnego trzeba podjąć wstępną decyzję jeżeli chodzi o swoją przyszłość zawodową. Już przed napisaniem egzaminu gimnazjalnego każdy uczeń gimnazjum powinien wstępnie wiedzieć czy chce być w przyszłości fryzjerem, lekarzem, czy adwokatem. I swoje życiowe plany skonfrontować ze swoimi możliwościami. Istnieją pewne elementy, kolejne etapy tego procesu, które warto zapamiętać i wykorzystywać - mówi Magdalena Mrozek, specjalistka doradztwa zawodowego. Nie ma bowiem gotowych rozwiązań i tylko Twoje zaangażowanie może zaowocować w przyszłości zadowoleniem z pracy - dodaje. Jest to ważna decyzja, która może zaważyć na całym przyszłym życiu. Dlatego warto poświęcić jej przemyśleniu trochę więcej czasu.
Pierwszym krokiem, który należy wykonać to uświadomienie sobie jakimi możliwościami dysponujemy. Co lubimy robić, a czego nie. Nie może zostać na przykład piekarzem, czy cukiernikiem osoba, której stan zdrowia na to nie pozwala lub po prostu nie odpowiada jej praca w kuchni. Odkrywanie siebie i otaczającego świata jest pierwszym etapem podejmowania decyzji. Tu nie należy niczego analizować, każdy będący przed takowym wyborem musi zgromadzić informacje na swój własny temat i wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski. Często przy tym etapie warto uruchomić własną wyobraźnię. By móc postawić się w konkretnym zawodzie.
 
Mając zebrane informacje ważna jest ich analiza i zaplanowanie swojej przyszłości zawodowej. Najlepiej już teraz ułożyć sobie listę kilku zawodów, które jest się w stanie wykonywać. Należy to zrobić by nie pozbawić się zawodowej alternatywy.
 
Wybór najlepszego rozwiązania stanowi kolejny etap procesu decyzyjnego. Zanim on nastąpi, należy ocenić wszystkie swoje koncepcje pod kątem stopnia pragnienia ich realizacji (ocena subiektywna) oraz możliwości ich zrealizowania (ocena obiektywna). Dokonanie optymalnego wyboru wymaga uwzględnienia wszystkich ważnych kryteriów i próby połączenia ich np. pragnienia pracy na scenie z potrzebą pomagania ludziom.
 
Należy jednak pamiętać, że chcąc zrealizować swój plan należy się zaangażować w jego realizację. Samo myślenie do niczego konkretnego nie doprowadzi. A robienie czegoś na przymus lub od niechcenia nie ma większego sensu. Należy, więc stworzyć plan działania, który pomoże nam dojść do spełnienia zawodowego. Pozwala to również na przetrwanie trudnych chwil i kontynuowanie działania pomimo niesprzyjających warunków zewnętrznych, a w efekcie na osiągnięcie celu, jakim jest w tym przypadku zdobycie określonego zawodu.
 
Są osoby, które wiedzą co chcą robić w przyszłości. Piętnastoletnia Kasia, uczennica gimnazjum, chce kiedyś pracować jako fryzjerka. Dlatego od niedawna uczęszcza na sobotnie praktyki, dzięki czemu już teraz może podpatrzeć pracę profesjonalistek. Ten zawód podobał mi się zawsze. A teraz jestem szczęśliwa, gdyż mogę podpatrywać przez soboty zawodowców. Dzięki temu będę miała lepsze przygotowanie gdy za niedługo złożę papiery do odpowiedniej szkoły - mówi nam Kasia. Dobrze jest obrać podobną strategię jak nasza bohaterka. I nie jest ważne w tym momencie czy chce się być w przyszłości rolnikiem, czy też prawnikiem. Każdy zawód wymaga odpowiedniego przygotowania. A dobrze zaplanowana droga zawodowa może zapewnić satysfakcję z pracy, którą w przyszłości będziemy wykonywać. A jest to bardzo ważny element, którego brakuje wielu ludziom, którzy nie przemyśleli swojej decyzji i wybrali tzw. „dobrze zapowiadające się zawody”. Lepiej zawsze przy podejmowaniu takiej decyzji kierować się własnymi zainteresowaniami niż listami przydatności zawodowej, które co roku są prezentowane przez różnego typu organizacje i media.
 
Ta krótka analiza może pomóc każdemu, kto jeszcze nie wie co chce robić w życiu. A świadomość taka jest szczególnie ważna gdyż zbliża się czas wszelkiego rodzaju targów edukacyjnych, gdy wielu z was zostanie zarzuconych różnorodnymi ofertami. Warto wiedzieć czego się chce by móc odrzucić te zbędne, a po wybraniu konkretnej szkoły być zadowolonym z własnego wyboru.
 
Daniel Gryt
  • Numer: 8 (212)
  • Data wydania: 17.02.04