Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Prawo dla każdego

13.01.2004 00:00
Kodeks pracy po zmianach (2)   Warunki zatrudnienia   Po 1 stycznia 2004 r. pracodawca będzie musiał zwrócić większą uwagę na formę umowy o pracę zawieranej z pracownikiem. Zgodnie ze znowelizowanym art. 29 k.p. umowa o pracę powinna określać strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: rodzaj pracy, miejsce jej wykonywania, wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia, wymiar czasu pracy oraz termin rozpoczęcia pracy. Jeżeli umowa o pracę nie zostanie zawarta na piśmie, pracodawca powinien, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika, potwierdzić pisemnie ustalenia co do rodzaju umowy oraz jej warunków.   Natomiast w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę - poinformować pracownika, również na piśmie, o obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę, urlopie wypoczynkowym oraz długości okresu wypowiedzenia umowy. Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy - dodatkowo musi przedstawić pracownikowi informacje o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy. Każdorazowa zmiana warunków umowy o pracę będzie wymagać zachowania formy pisemnej. Obecne przepisy kodeksu pracy nie nakładają takiego wymogu.   Ochrona w wieku przedemerytalnym   Zgodnie z art. 39 k.p. pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje nie więcej niż 2 lata do wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku. Przyjęta zmiana polega na objęciu ochroną przed wypowiedzeniem umowy o pracę pracowników, którym brakuje nie więcej niż 2 lata do nabycia prawa do emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, co w praktyce ochroni również pracowników nabywających prawo do emerytur wcześniejszych.   Łatwiejsza zmiana wymiaru czasu pracy   Przyjęta nowelizacja porządkuje zasady zatrudniania osób w niepełnym wymiarze czasu pracy. Jeśli pracownik złoży wniosek dotyczący zmiany wymiaru czasu pracy, pracodawca powinien go uwzględnić w miarę możliwości. Poza tym zawarcie z pracownikiem umowy o pracę przewidującej zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy nie może powodować ustalenia jego warunków pracy i płacy w sposób mniej korzystny niż pracowników wykonujących taką samą lub podobną pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, z uwzględnieniem jednak proporcjonalności wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą do wymiaru jego czasu pracy. Małgorzata Jankowska „Gazeta Prawna”
  • Numer: 3 (207)
  • Data wydania: 13.01.04