Wtorek, 24 grudnia 2024

imieniny: Adama, Ewy, Zenobiusza

RSS

Rzecznik radzi

17.01.2001 00:00
 Na pytania czytelników odpowiada Powiatowy Rzecznik Konsumentów Kazimiera Lalik
W  sklepie  wędkarskim  kupiłem renomowanej firmy wędkę, za którą zapłaciłem 300 złotych. Podczas pierwszej  próby użytkowania  sprzętu,  wędka złamała się. Niezwłocznie poszedłem do wspomnianego  sklepu  aby  zgłosić  reklamację. Reklamację przyjęto, jednak po obejrzeniu  wędki  serwisant poinformował mnie, że będę  musiał  zapłacić za naprawę. Jego zdaniem wędka złamała  się nie dlatego, że była wadliwa, podobno wynikało to z niewłaściwego  użytkowania. Nie zgadzam się z tą opinią ponieważ jest to bardzo drogi sprzęt  i był używany  zgodnie  z przeznaczeniem.

Serwis  ocenił,  że świadomo bądź nieświadomo uszkodził pan wędkę,  natomiast  wykluczono  złą  jakość  towaru. Klient w tym przypadku  może  odwołać  się  do  rzeczoznawcy. Można tę sprawę przekazać  do  rozstrzygnięcia Sądowi Konsumenckiemu. Sąd powoła biegłego  sądowego  do  zbadania sprawy. Niezależny rzeczoznawca wyjaśni co było przyczyną złamania. Natomiast jeśli klient nie chce zwracać się  do  sądu,  to  sam  może  zwrócić  się  do rzeczoznawcy w celu  zbadania  sprawy.  Spisy  rzeczoznawców znajdują się przy Sądach Wojewódzkich.

Kilka miesięcy temu podpisałem z firmą  dwuletnią umowę abonamentową na użytkowanie dekodera Canal+. Dekoder pozostawiono mi do samodzielnego zamontowania, a w razie problemów miałem dzwonić pod wskazany  numer telefonu. Kiedy zadzwoniłem, telefon nie odpowiadał. Postanowiłem zamontowanie dekodera zlecić  fachowcowi. Po obejrzeniu  sprzętu  okazało  się,  że  jest  niesprawny i  nie mogę  z  niego korzystać. Pisemnie i telefonicznie kontaktowałem się  z firmą i dotychczas bezskutecznie staram się o rozwiązanie umowy.

Niektóre  firmy oferują na atrakcyjnych warunkach możliwość korzystania z dekoderu Canal+. Kiedy  sprzęt  okazuje  się niesprawny,  chcą  zrezygnować  z  abonamentu,  a dekoder zwrócić wyznaczonemu dealerowi. W  umowie  podpisywanej  na  wstępie istnieje  zapis, informujący że po złożeniu rezygnacji do 10 dni dekoder  należy  zwrócić  i  umowa zostanie rozwiązana. Mimo, iż  klienci  się  do  tego  dostosowują nadal otrzymują obciążenia z tytułu  podpisanej  umowy  abonamentowej  oraz  każdego miesiąca przesyłane  są  druczki  wpłat.  Druki  z  miesiąca  na  miesiąc opiewają na coraz  wyższe  kwoty,  ponieważ  klient  czeka  na odpowiedź  firmy  dotyczącą  rozwiązania  umowy.  Ostrzegam,  że przyjęcie  dekodera  do użytkowania bez sprawdzenia jakości może skutkować  kłopotami  z  jego  zwrotem oraz ze zwolnieniem się z opłat  abonamentowych.  Najczęściej  jest tak, że pisma posyłane przez  klienta docierają do firmy, a w zamian za to firma posyła nowe  oferty.  W  jednym  z  przypadków  postępowanie  to zajęło klientowi rok. Dlatego jeśli podpisujemy zobowiązanie do zapłaty upewnijmy  się,  że  to,  za  co zamierzamy płacić jest sprawne i możemy z tego korzystać.

Rok  temu  postanowiłem pomalować dach. Zachęcony prospektem reklamowym renomowanej polskiej firmy  zakupiłem  jedną  z proponowanych farb do pomalowania blachy. Dach pokryłem tą farbą na  początku  2000  roku.  Już  w  październiku tego samego roku zauważyłem, że farba  zmywa  się.  Ponadto  zmieniła  kolor, wyblakła, a  przy  dotyku  zostawia  ślady  jakby  po  działanu rozpuszczalnika. Kiedy  złożyłem reklamację, przyjechał przedstawiciel producenta farby,  sprawdził dach i potwierdził może zarzuty. Firma pisemnie odpowiedziała,  że  okres  rękojmi  już  minął,  w związku z tym producent  nie ma już zobowiązań wobec klienta. Ewentualnie mogą zająć się tą sprawą w późniejszym terminie.

Remontując  dom  często  niektóre prace wykonujemy sami bez zatrudniania  fachowców.  Właściciele  domów,  aby  ustrzec swoje dachy pokryte blachą  przed korozją  szukają  farb  do  ich malowania.  W  tym  przypadku  nie  można  zarzucić  firmie,  że postępuje  w  sposób  niezgodny  z  prawem.  Jednak  trudno jest zgodzić  się  z  tym, że na swój wyrób producent nie daje żadnej gwarancji  jakości.  Farba do pokrycia dachów winna zabezpieczać dachy  skutecznie  i  na pewno dłużej niż jeden rok. Dlatego przy zakupach takich artykułów wybierajmy  producentów,  którzy gwarantują jakość wyrobów przez okres jak najdłuższy.
 
Możecie się Państwo do nas zwracać z pytaniami i ze swoimi problemami. Odpowiedzi będziemy publikować na łamach naszej gazety.

Redakcja
  • Numer: 3 (71)
  • Data wydania: 17.01.01